Gå til innhold

AMD eller Nvidia?


TheXelorath

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å oppgradere skjermkortet mitt og trenger derfor litt hjelp til å manøvrere i jungelen av skjermkort.

I utgangspunktet tenkte jeg å kjøpe et asus gtx 780.
Med Mantle på veg, vurderer jeg også AMD sine kort. R9 290X syns jeg blir litt for dyrt, men hva med R9 290? Er skeptisk til høy temperatur og støy. På en annen side hadde det vært gøy å sett "first hand" hva Mantle har å by på.

 

Når kommer andre produsenter til å gå bort fra referansekjøler?

Både Sapphire og Gigabyte leverer R9 290 med referansekjøling :hm:

Evt. vente med kjøp til dette skjer?

 

 

Noen tanker? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, selv kunne jeg ikke hatt et r9 290x eller r9 290 med referanse kjøler. Så jeg ville enten ventet til det kom custom kort fram Asus og gigabyte etc. Gtx 780 er slett ikke dårlig kjøp etter de satt ned prisen. Dessuten får du jo tre spill med på kjøpe. Stock så er r9 290x raskere enn gtx 780, men gtx 780 kan overklokkens bedre enn r9 290x, iallefall med den kjøleren r9 290x har nå. Hvis du ikke har hastverk er det absolutt verd å vente på custom r9 290(x). Men du kan ikke gå feil med noen av dem egentlig.

Lenke til kommentar

Er i samme båt, sjekket idag med ei venninne som kunne skaffe bedre pris fordi hun jobber på komplett. men hun fikk ikke noe spesielt nevnverdig rabatt på de skjerkorta jeg ville ha.

 

Så jeg får vente. men er ganske usikker på om jeg vil ha 780 eller 290.

 

290 med accelero kjøler er et monster. Den klokker bra, holder tempen fin og har en grei lyd. så det er en pointer på hvor bra custom kjølerene kommer til å bli.

 

780 asus direct cu 2 virker som et mer stabilt og bedre kort, selvom ytelsen ikke er helt på nivået til 290 kortet og det koster en 800kr mer.

 

så jeg ender opp med å vente i et par uker til vi får noe mer konkret av custom kjølere til 290.

 

en annen ting jeg vil legge inn. etter å ha hatt amd skjermkort i flere år, har jeg egentlig lyst til å bytte over til Nvidia, men 290's ytelse drar meg litt mot amd igjen :p

Endret av JediMindTriks
Lenke til kommentar

Hei. Låner tråden litt. Skal ha et bra skjermkort til bf4 og ser det er 2 gode tilbud i helgen. Har i dag nvidia og er fornøyd med driver update og nvidia exepriene.

Skal heller ikke overklokke.

 

Hva burde jeg velge?

 

 

http://www.komplett.no/sapphire-radeon-r9-290-4gb-gddr5/798663

 

http://www.mpx.no/zotac-geforce-gtx-780-3gb-physx-cuda/781680

Endret av wunderbjarne
Lenke til kommentar

Personlig hadde nok jeg lagt på 300,- og kjøpt et Asus GTX 780. Når vi nærmer oss 4K for et skjermkort, tror jeg du kommer til å få mer glede av et kort fra f.eks. Asus/andre tredjeparts produsenter som leverer custom cooling og OC ut av esken.

Det er hvertfall hva jeg tenker (som også er på utkikk etter nytt skjermkort).

 

Tilbudet på Sapphire R9 290 er ikke så voldsomt at jeg hadde kjøpt det nå.
Ifølge prisguide får du kortet til 100 kroner mer på dustin.no:
https://prisguiden.no/produkt/amd-radeon-r9-290-195408

 

Enten gjør som meg og vent til tredjeparts produsenter får montere custom kjøling på R9 290, eller klin til med et GTX 780. Ved kjøp av nVidia får du dessuten tre spill på kjøpet (dersom det er av betydning).

Endret av TheXelorath
Lenke til kommentar

Hei igjen. Fikk mitt skjermkort i dag. og som vanlig inspiserer jeg om alt er forseglet.

Synes det var rart at den ene siden av esken var super tight og godt limt, mens den andre siden var teipen nesten ikke fast i esken. Blir da veldig mistenksom på om dette er et angrekjøp kort som har blitt testet av en annen luring?

 

Er det noen måte å se/sjekke om det har blitt brukt? lukte på kortet eller noe?

 

Bestilte fra komplett. Vet ikke om di sender ut igen varer som kommer i fra kunder som nye igjen bare esken og alt ser bra ut?

 

Og hadde glemt at det kanskje er black friday. kanskje komplett eller noen kommer til å ha knall salg nå til fredag?

Endret av wunderbjarne
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen som mot formodning vet noe mer om lanseringen av tredjeparts kjølere til R9 290?
Slutten av november kom og har nesten gått, men ingen lansering. Har også hørt rykter om andre uken i desember, ila. desember og noen som påstår de ikke kommer før engang i 1. kvartal 2014.

Hvordan tror dere AMD (og samarbeidspartnere) tenker om å utsette lanseringen av tredjeparts 290(X) for å konkurrere mot nVidias 800-serie (Maxwell)? Siden referanse R9 290 stiller så sterkt mot GTX 780Ti...

Pcen min går for øyeblikket på sparebluss (integrert skjermkort hovedkort...) i påvente av lanseringen. Den kan ikke komme fort nok :confused: Skjer det ikke noe snart, må jeg kaste inn håndkledet og gå for et GTX 780 (som er dyrere og gir mindre ytelse for pengene).

Lenke til kommentar

Hei igjen. Fikk mitt skjermkort i dag. og som vanlig inspiserer jeg om alt er forseglet.

Synes det var rart at den ene siden av esken var super tight og godt limt, mens den andre siden var teipen nesten ikke fast i esken. Blir da veldig mistenksom på om dette er et angrekjøp kort som har blitt testet av en annen luring?

 

Jeg kjøpte et Sapphire R9 290X, akkurat sammen med eska, tight på ene siden, "løs" på andre. Mitt kort ble "forhåndsbestilt" så det ble sendt samme dag det kom inn i butikk, så tror nok det er sånn det er fra Sapphire?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...