Gå til innhold

Nesten ingen bruker «Lagringsplass» i Windows 8 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel. Har ikke finlest, men jeg savner andre SW-alternativer. Selv bruker jeg Stablebits Drivepool. Den har et par merkbare fordeler:

 

- NTFS formaterte disker, om noe tryner vil man dermed kunne finne filene ved å enkelt koble de til en annen PC.

- Pga formateringen trenger man dermed ikke formatere diskene

- Valgfri redundans. Jeg kan velge å ha bildene mine på 2 disker, slik at uansett hvilken som eventuelt går føyken kan jeg vite at de er i orden. Mindre viktige ting er ikke på flere disker.

 

Vet det finnes flere alternativer, men var Drivepool jeg endte med :)

Lenke til kommentar

Hva har denne artikkelen med Win8 å gjøre?

Dette har da vært mulig i flere elder versjoner av Windows også.

 

Forøvrig er "Lagringsplass" en elendig beskrivelse (ser at det er Microsoft som bruker benevelsen).

Prøv feks søk på Lagrignsplass i google, og se hvor mange relevante treff du får. Forsøk heller en overskrift, som beskriver hva du kan gjøre/oppnå med "Lagringsplass",

Lenke til kommentar

Hva vil du si istedet?

 

Lagringsplass er ett helt kurrant ord for det som blir snakket om i artikkelen...

 

Nei det er ikke det. "Lagringsplasser" er kanskje hakket bedre.

 

Iøvrig litt spesielt at en "teknologi" som Linux folket har hatt i en mer avansert form i mange, mange år liksom er så spennende for windows-folket nå :)

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva har denne artikkelen med Win8 å gjøre?

Dette har da vært mulig i flere elder versjoner av Windows også.

 

Forøvrig er "Lagringsplass" en elendig beskrivelse (ser at det er Microsoft som bruker benevelsen).

Prøv feks søk på Lagrignsplass i google, og se hvor mange relevante treff du får. Forsøk heller en overskrift, som beskriver hva du kan gjøre/oppnå med "Lagringsplass",

Hva med at det er Win8 som er mest relevant for folk flest...

 

Og hvilke eldre Windowsversjoner har Storage Spaces?

Lenke til kommentar

Et annet alternativ, Amahi, http://www.amahi.org/
Selv om en Amahi er som FreeNAS, den begrenser friheten noe, så er den genial på måten den setter opp lagringsdiskene på. Den tar hva en måtte ha liggende, forskjellige størrelser osv. Den setter opp alle diskene den har som en delt stor disk. Du får også valget i konfigurering om en deling skal ligg på minst 2 disker (speiling av en deling)
Dette er en genial løsning om en ønsker å bruke en utrangerte arbeidshest og sine gamle HDDer.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Vær så snill å unngå fornorsking. Lagringsplass blir like dumt som strømming.

Du har selvsagt rett i dette med fornorsking for enhver pris, men nå var vel ikke "Lagringsplass" noe godt eksempel da ? Det har vært brukt siden før PCen ble laget, tipper over 40 år !

 

Har nylig begynt å bruke Git (versjonskontroll) som et et kommandobasert system som også inkluderer GUI. Problemet er at programmet er oversatt til Norsk (når det kjøres på Norsk Windows) og annet språk kan ikke velges. Må bare si at GUI kunne jeg ikke bruke da begrepene som er brukt ikke fortalte meg noe som helst. Det ble til at jeg bruke terminal plugin i Explorer og åpnet "bash" i mappe for å initiere og sette revisjoner.

GUI bruker jeg til å så på endringer i versjonene. I Norsk språk er dessverre programmet knapt brukbart....

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Et annet alternativ, Amahi, http://www.amahi.org/

Selv om en Amahi er som FreeNAS, den begrenser friheten noe, så er den genial på måten den setter opp lagringsdiskene på. Den tar hva en måtte ha liggende, forskjellige størrelser osv. Den setter opp alle diskene den har som en delt stor disk. Du får også valget i konfigurering om en deling skal ligg på minst 2 disker (speiling av en deling)

Dette er en genial løsning m en ønsker å bruke en utrangerte arbeidshest og sine gamle HDDer.

Det mest irriterende med Amahi, er at alt av apper koster penger. Visst du skal benytte kontrollpanelet til administrasjon. Da er igrunn hele vitsen borte i mine øyne.

Lenke til kommentar

Det mest irriterende med Amahi, er at alt av apper koster penger. Visst du skal benytte kontrollpanelet til administrasjon. Da er igrunn hele vitsen borte i mine øyne.

Er forsåvidt enig, men ser en det opp mot for eks. å kjøpe en Windows 8 lisens for serveren blir det kanskje ikke så galt.

En kan også bruke en gratis Linux og heller kjøpe en tilstrekkelig stor (eller flere store) harddisk slik at en unngår behovet for kontroll av data over mange harddisker.

Må vel innrømme at det er dette jeg har gjort.

Lenke til kommentar

Finnes det et alternativ for oss som ønsker å sette opp raid1 på et eksisterende system uten å formatere? Ønsker da å kjøre to disker i raid1 pluss ssd til OS, dataene på lagringsdiskene måmda være lesbare selv om ssd skulle ta kvelden.

 

Det har ihvertfall vært mulig i alle tidligere windowsversjoner de siste 10 årene, vil jo håpe de ikke har fjerna den muligheten ;)

Lenke til kommentar

Storage Spaces er vel navnet på funksjonen/teknologien, så hvorfor fornorske det?

Kokka Kola?

Hvorfor kaller vi ikke Windows, Vinduer?

 

 

Nå sleit jeg lenge med "Strømming" selv. Men akkurat lagringsplass er nå et godt gammelt ord. Så hvorfor ikke oversette?

Og nå begynner jeg guberre å bli vant til "strømming" og...

...og kanskje det er en bra ting? For hvordan skal det gå dersom det norske språket ikke utviklet seg?

Da ville det bli fryktelig mye engelsk etterhvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...