Gå til innhold

Dell U3014 våkner ikke fra dvale


Aetius

Anbefalte innlegg

Til tross for min ganske negative erfaring med Dell-skjermer (les mer her) kjøpte jeg i sommer to stykk flunkende nye Dell U3014. Det tok ikke lang tid før problemene meldte seg, men jeg trodde de skyldtes PCen.

 

I all hovedsak artet det seg slik at PCen ikke ville starte opp, og jeg fikk ikke bilde på skjermene. Ingen POST, ingen BIOS, ikke noe som helst. Jeg satte i gang med feilsøkingen, og byttet den ene delen etter den andre.

 

Etter en stund hadde jeg brukt nesten 12.000 kroner på nye deler, så resultatet ble en ny PC som jeg strengt tatt ikke hadde råd til, og som hadde akkurat samme problemene som forrige maskin. Foruten en og annen intern kabel, var hele PCen byttet ut, bortsett fra skjermkortet. Jeg fikk dermed låne et skjermkort fra Digitalimpuls til feilsøking. Problemene var der fortsatt, så da MÅTTE de ligge i skjermene.

Litt googling bragte også for dagen at jeg ikke var den eneste som hadde disse problemene: Se her, her, her og her, f.eks.

 

Problemene jeg opplever arter seg slik:

1) Skjermene går som oftest ikke i dvale når PCen slås av. Dvs, de går i dvale, men våkner igjen noen sekunder etterpå og går ikke i dvale igjen. Slår jeg dem av og deretter på igjen, skjer det samme. Er de satt opp med DVI-D gjelder dette begge skjermene, dersom de er satt opp med DP i daisy-chain gjelder det bare skjermen nærmest PCen.

 

2) Slår jeg på PCen våkner skjermene ikke av dvalen. Svart skjerm, men med baklyset på så jeg kan se at de faktisk er påslått. Slår jeg dem av og på igjen får jeg bilde, men da er alle vinduer og ikoner samlet oppe i venstre hjørne av skjermen. Ganske slitsomt for en ordensfrik som meg.

 

3) Av og til kommer det hvite horisontale hvite blink på skjermene, nesten som grafikkort-artifacts, hadde det ikke vært for at det skjer i hovedsak i Windows desktop, og har nå skjedd med tre ulike grafikkort og to ulike PCer.

 

4) Av og til, spesielt etter at jeg har gjort som beskrevet i pkt 2), vil skjermene bare plutselig gå i svart. Jeg må da gjøre som i pkt 2) igjen, med samme resultat.

 

5) Innebygget kortleser og USB-hub fungerer svært sjelden. Det hender, men jeg har ikke funnet noe mønster i det.

 

6) En morgen jeg slo på PC og skjermer var dette synet som møtte meg: Video. Heldigvis har det bare skjedd én gang, men det var ikke akkurat betryggende.

 

Både skjermene og nesten alle delene til ny PC er kjøpt på DigitalImpuls, som også var svært hjelpsomme med å assistere i feilsøkingen. Nesten så jeg har dårlig samvittighet overfor dem når jeg nå vurderer å kreve kjøpet hevet, men dette går bare ikke lenger. Jeg kan ikke ha så dyre skjermer som dette som har så elementære feil.

 

Som dere skjønner har jeg ingen stor kjærlighet til Dell som selskap, men tatt i betraktning min tidligere erfaring med det de noe misvisende kaller kundeservice, har jeg ikke spesielt lyst til å ha med dem å gjøre.

 

Dessuten, hva slags andre skjermer skulle jeg kjøpt? Er det i det hele tatt noen andre som kan tilby 30" skjermer med tilsvarende spesifikasjoner og til tilsvarende pris?

 

EDIT:

Ooops. Jeg glemte å inkludere dette:

 

Spesifikasjoner på system:

 

CPU: Intel i7 2600K og i7 4770K

Hovedkort: Asus Sabertooth P67 og ASRock Z87 Extreme 6

RAM: 4x4 GB Corsair Vengeance og 4x8 GB Kingston Blu

Grafikkort: 2x EVGA GTX 780 både i SLI og singel, samt ett Asus GTX 780 lånt fra Digitalimpuls.

PSU: Chieftec Nitro 950w og FSP Aurum Pro 1000w

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Oh joy. 10 dager etter at jeg leverte dem til Digitalimpuls har Dell sendt erstatningsskjermer i retur. Brukte. Uten kabler.

 

Det er 100% uaktuelt.

 

Hell, å besudle mitt skrivebord med noe som helst fra Dell heretter er 100% uaktuelt.

 

Jeg har mistet tiltroen til Dells produkter og kundebehandling til en slik grad at jeg er forberedt på å avskrive skjermene og helt og holdent føre dem på tapskontoen, om nødvendig. Aller helst vil jeg ha hevet kjøpet slik at jeg kan kjøpe andre skjermer fra annen produsent, men det kan jeg ikke (ennå...) kreve av DigitalImpuls.

 

Digitalimpuls har for øvrig alltid gitt meg førsteklasses service, inkludert prismatching når det har vært aktuelt, så jeg har ikke noe imot dem, bare så det er sagt. Det er ikke deres feil at også de nå har blitt offer for Dells elendige produkter og reklamasjonsrutiner.

Lenke til kommentar

Interessant lesning her, for øvrig: http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/erstattet-raadyr-pcskjerm-med-ett-aar-gammel-bruktskjerm-3626335.html

 

 

Hans Seime, PR- og kommunikasjonsansvarlig i Dell Norge, beklager og forklarer saken slik:

 

– I Norge er det ikke lov å sende ut renoverte skjermer, men loven er annerledes i andre skandinaviske land, sier han.

Lenke til kommentar

Hurk. Du har jo krav på fabrikknye produkter når de foretar ombytte.

Kanskje digital impuls tar de tilbake? Evt kan du jo selge dem...

 

Jeg har åpnet for begge deler overfor DigitalImpuls, så det er ikke det det står på. Når Dell oppfører seg som de gjør og sender bruktskjermer kan jeg imidlertid ikke forlange at DigitalImpuls skal ta dem tilbake.

 

Jeg har gitt beskjed til DigitalImpuls at jeg ønsker å heve kjøpet (og kjøpe nye og dyrere skjermer av et annet merke hos dem), men jeg har ikke rett til å faktisk KREVE det før de har fått et avhjelpsforsøk til uten at det har løst problemet.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Dell er det verre med. Her er siste svar fra dem:

 

Hej Aetius

 

Som konsument har du altid ret til en ny skærm, og ikke en refurbished. Dog er du i denne sag ikke direkte kunde hos Dell, men hos en reseller. Du er derfor konsument i deres virksomhed, mens de er bedriftskunder os os.

 

Bedriftskunder har beklageligvis ikke samme rettigheder som en konsument, og så længe produktet er i god stand, kan de derfor tilbydes et refurbished produkt indenfor lovgivningens nuværende rammer.

 

De har det endelige ansvar overfor dig som konsument, og derfor ansvaret for om du får en helt ny eller en refurbished skærm.

 

Jeg kan godt forstå hvis dette kan virke forvirrende, men håber ovenstående opklarede sagen bedre.

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

Lenke til kommentar

Har ikke leverandøren et solidarisk ansvar med selger? Og du kan vel også rette din reklamasjonssak mot tidligere salgsledd, og gå rett på Dell med loven i hånd?

 

Ja, det kan jeg om jeg vil, men jeg vil helst ikke ha noe som helst med Dell å gjøre ever again, og det gjelder også deres såkalte kundeservice. Jeg lærte da LITT av sist gang...

Lenke til kommentar

 

Ja, det kan jeg om jeg vil, men jeg vil helst ikke ha noe som helst med Dell å gjøre ever again, og det gjelder også deres såkalte kundeservice. Jeg lærte da LITT av sist gang...

Har hatt samme runden som deg. Grøss

 

Avtalte med DigitalImpuls i dag at jeg skulle legge mellom noen kroner og få to stk Lenovo ThinkVision LT3053p i stedet. Må si meg fornøyd med det.

 

Godt gjort av DigitalImpuls (som vanlig!)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Regner med at det var Rev A01 du hadde problemer med, men husker du hvilken revisjon du ble tilbudt på skjermene som var refurbished?

 

Rev A03 er ute nå, hvor flere av problemene fra de første versjonene skal være rettet på - men på diverse utenlandske forum fortelles det om kunder som fremdeles mottar A02, selv på bestillinger direkte fra Dell.

 

Vurderer sterkt denne skjermen selv, men tenker jeg sitter enda litt til på gjerdet..

Lenke til kommentar

Hva er erfaringen din med Lenovo-skjermene? Jeg vurderer å kjøpe en slik, men de bruker så vidt jeg har forstått samme panel som U3014.

Sorry, så ikke spørsmålet før nå. Jo, jeg er veldig fornøyd med Lenovo-skjermene. Funker fett og ser ike ut til å ha noen av problemene jeg sleit med på Dell-skjermene.

 

OK, Lenovoene er et lite hakk dyrere, men selv om Dell-skjermene hadde funket som de skulle ville jeg sagt det er verdt det, i alle fall for dem som er som meg, som skal drive med fotoredigering. Bare de medfølgende solskjermene er verdt de ekstra kronene, synes jeg.

Lenke til kommentar

Regner med at det var Rev A01 du hadde problemer med, men husker du hvilken revisjon du ble tilbudt på skjermene som var refurbished?

 

Rev A03 er ute nå, hvor flere av problemene fra de første versjonene skal være rettet på - men på diverse utenlandske forum fortelles det om kunder som fremdeles mottar A02, selv på bestillinger direkte fra Dell.

 

Vurderer sterkt denne skjermen selv, men tenker jeg sitter enda litt til på gjerdet..

Ja, det var Rev A01 jeg hadde problemer med (jeg har faktisk tidligere fått A00 av Dell da jeg kjøpte U2711!), men jeg vet ikke hvilken rev det var på skjermene Dell sendte i retur. Disse skjermene gikk til DigitalImpuls, som så solgte dem videre, mens jeg fikk betale et mellomlegg og fikk Lenovo i stedet.

Lenke til kommentar

blir bekymret av å lese slike historier, håper det er unntaket og ikke regelen.

 

For meg har det dessverre vært regelen. Av 8 Dell-skjermer som har vært innenfor døren her har seks vært defekte, en fungerer fremdeles, og en ble solgt utestet (men funker så vidt jeg vet fint).

 

Det betyr imidlertid ikke at din opplevelse vil være like kjip. Jeg for min del kjøper aldri Dell igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...