Gå til innhold

Oktoberfest 2013 – JorunT - 60 mm f/2,8


Anbefalte innlegg

Oktoberfest 2013 – JorunT - 60 mm f/2,8

 

Bruker: JorunT

Utstyr: Nikon D800 med Micro Nikkor 60 mm f/2,8D

Deltakernivå: Prøver meg på kandidatnivå denne gang

Utfordring/Tema: Kanskje ikke bare blomster?

 

Nyoperert rygg er kanskje utfordring nok, men jeg får håpe det går. Dette er nok mitt mest brukte objektiv, men jeg skal se om jeg kan få det til å funke også til noe annet enn planteportretter. Om alt går som planlagt, vil en stor del av tiden tilbringes i Hellas igjen, så snart stingene er fjernet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. oktober - På solsiden

 

Naboen vår på 86 er en trivelig fyr, det beste han vet er å sitte i solveggen, og da kommer den straks Gråpus, en halvt herreløs hannkatt, og holder ham med selskap. Kanskje vanker det litt mat også?

 

Det var skarpt lys, og harde skygger, men jeg hadde ikke hjerte til å lage mer styr enn nødvendig, så han fikk sitte og blunde i fred.

 

 

10040765364_f064e9bd6b_z.jpg

_DSC5975-Edit.jpg by JorunT, on Flickr

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Herlig bilde. Mange kan nok kjenne seg igjen i følelsen av den berømte solveggen. Og er man ikke gammel selv så husker man alltid en "moden" person som satt og slappet av store deler av dagen. Skulle kanskje likt å se bildet litt beskåret, eller kanskje redusert litt på lysstyrken. Forresten: Glem det med lysstyrken.

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige kommentarer, er enig at jeg kunne ha kuttet bort det som er over dørene, men selve døren følte jeg at jeg måtte la få være hel i all sin blå prakt. Det er en artig nabo (bor under oss), ekstremt ryddig, har nå fjernet omtrent alt av 'unødvendig' vegetasjon, og sitter igjen med en stor plen han fortsatt slår selv. Han syns jeg har alt for mye rot (=planter) i min hage.

Lenke til kommentar

2. oktober - Naken jomfru (Colchicum autumnalis)

 

Dette ligner på en krokus, men det er det ikke. Det gamle navnet naken jomfru har den fordi blomsten kommer opp om høsten uten blader, bladene kommer først neste vår. Den er ikke alltid så lett å fotografere der den står, eller ligger. De store blomstene på tynne stilker legger seg fort på siden, hulter til bulter, i alle fall hos meg, der det nå er kanskje bortimot et par hundre i en stor, rotete vase. Disse tre hadde i alle fall lagt seg pent over noe bladverk og ba om å bli foreviget.

 

Det heter seg at denne, i motsetning til mange andre arter i slekten Colchicum , ikke er tesselert (har rutet mønster på kronbladene), men til min store overraskelse kan jeg se et slikt mønster ved stor forstørrelse, en kan bli opphisset av mindre! (i alle fall jeg), men jeg har forståelse for at andre kan synes dette er sært.

 

10056962446_ac6393831e_z.jpg

_DSC5980-Edit.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Veldig fint, nesten "duokromt" bilde av blomstene i fokus og bladene i ett plan bak.

 

(Det første bildet ditt derimot viser bare en feilmelding fra Flickr for meg nå...)

 

Edit: Nå er det der - veldig god komposisjon med passe "street photography"-feel.

Endret av JadedGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...