Gå til innhold

Stipend/studielån, regnes dette som inntekt?


StormEagle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg kaller det ett lån som det faktisk er. Tjener jeg penger? Nei. Får jeg lønn? Nei, jeg får et lån.

 

Du får ett lån... gjør du jobben din og fullfører utdanningen din så konverteres noe av lånet til stipend, noe du slipper å betale tilbake.

 

Tjener du penger.... ja, får du lønn.... ja, men det betales ikke ut på tradisjonell måte!

 

Kall det sauer eller geiter... inntekt er det uansett!!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Du får ett lån... gjør du jobben din og fullfører utdanningen din så konverteres noe av lånet til stipend, noe du slipper å betale tilbake.

 

Tjener du penger.... ja, får du lønn.... ja, men det betales ikke ut på tradisjonell måte!

 

Kall det sauer eller geiter... inntekt er det uansett!!!

 

Nei det er ikke en inntekt og juridisk sett er det korrekt og ikke kalle det en inntekt fordi det er ikke det.

Lenke til kommentar

 

Politiet og staten er uenig med deg.

Han har nok rett i at det er en inntekt. Går selv på universitet og fikk nesten 30 000 omgjort av lånet til stipend på grunn av fullført eksamen.

 

Dersom du er en som ikke klarer fagene og stryker, får du ikke omgjort noe. Da har du rett i at du ikke får noe.

 

Skjønner forresten ikke hva politiet har med dette å gjøre.

Endret av Erratum
Lenke til kommentar

Lønn er noe man får uansett, om man klarer jobben sin eller ikke :p

 

Ikke når lønnen er 100% provisjon...

 

Edit:

Vi er vel egentlig veldig OT nå, kanskje en moderator bør splitte denne opp så kan vi diskutere om stipend er en inntekt en annen plass :)

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, de er enige med meg...

 

 

Ikke når jeg var der, ang en bot ting og da trenger de inntekt og basere boten utifra og da telte vist ikke studielån/stipend, fordi ja, det er ingen inntekt.

 

Han har nok rett i at det er en inntekt. Går selv på universitet og fikk nesten 30 000 omgjort av lånet til stipend på grunn av fullført eksamen.

 

Dersom du er en som ikke klarer fagene og stryker, får du ikke omgjort noe. Da har du rett i at du ikke får noe.

 

Skjønner forresten ikke hva politiet har med dette å gjøre.

 

Jeg klarer fagene mine jeg med GPA på 4.0 men det er ikke poenget selv om noe blir omgjort, så pr din definisjon er slettet gjeld inntekt? Srsly?

Lenke til kommentar

 

 

Ikke når jeg var der, ang en bot ting og da trenger de inntekt og basere boten utifra og da telte vist ikke studielån/stipend, fordi ja, det er ingen inntekt.

 

Du har nok misforstått... det er vel "typen" inntekt de da har vurdert.

 

Stipend er også nevnt i skatteloven men er på grunn av formålet skattefritt, mange andre stipend er skattepliktig.

 

Stipend/lån fra lånekassen regnes heller ikke som varig inntekt (men inntekt er det) og man får ikke (veldig sjelden) lån basert på stipend/lån fra lånekassen.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Det er ikke lån når det blir omgjort til stipend og slettet... klarer du ikke forstå det?

 

DET blir for det første ikke omgjort til noe stipend, deler av det kan bli omgjort til stipend (del-slettet gjeld) du får under ingen omstendigheter utbetalt stipend, du får alltid utbetalt lån.

Lenke til kommentar

 

DET blir for det første ikke omgjort til noe stipend, deler av det kan bli omgjort til stipend (del-slettet gjeld) du får under ingen omstendigheter utbetalt stipend, du får alltid utbetalt lån.

 

Lån er ikke inntekt men stipend er det... har hele tiden argumentert for stipend-delen og det er og blir inntekt.

Lenke til kommentar

Lån er lån er lån - og hvis konverteringen til stipend skjer i efterkant, er det en eftergivelse av gjeld. Intet av dette blir å regne som inntekt.

 

Derimot kunne man undres på om månedlig disponibelt beløp ble å regne som "inntekt" i forhold til den noe sære tråden dette er blitt splittet ut fra - her har jeg egentlig ingen konklusjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...