Gå til innhold

Er dette Olympus' nye flaggskip?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ahem..., på tide å rette litt.

  • Videoen ble oppdaget i går - Den dukket opp på 43rumors.com rundt 14-tia.
  • Videoen kan lastes ned herfra; http://uploaded.net/file/9pf6imwp
  • E-M1 skal ikke ha "en stor optisk søker", men får en stor ELEKTRONISK søker - samme som VF-4 eller bedre (ettersom karen fra Olympus sier en høyere oppløsning enn VF-4, men det er nok bare han som sier feil).
  • "I likhet med E-M5 vil E-M1 også ha WiFi-funksjonalitet" ; E-M5 har IKKE wifi - E-P5 har derimot det - så dette blir første OMD med Wifi.

Og det er helt klart at det er det nye. Mannen som snakker jobber for Olympus (du finner han f.eks på LinkedIn), og det er ingen tvil.

Endelig får man støtte for FourThirds objektiver, og det vil nok påvirke bruktmarkedet noe....

Andre ting i forhold til E-M5, vil være at denne får funksjonene som vi har sett komme i E-P5 (LOW-ISO, 1/8000-sek, Wifi, ++).

Dette kameraet ser også ut til å ha mange knapper som kan endres.

 

Håper de også har lagt til 25fps video og kanskje en bedre codec.

Lenke til kommentar

Det er to ting som jeg er spent på.

 

1) Hvor god vil AF med 4/3 opptikk være i praksis - synes ikke det videoen viste, var nok til å kunne trekke noen konklusjoner.

2) Hvordan blir bildekvaliteten i forhold til E-M5

Videoen er lagd for engadget - som har fokus på mobil/tablet brukere, så det var ikke så overraskende at det ikke kom frem for mange fototekniske detaljer... MEN - det så ut som den fokuserte rimelig raskt når han tok bilde over wifi. I tillegg, så skal det visst være MINST like god AF som med E-5.

 

Bildekvaliteten vil nok mye være det samme som på E-M5, men mulig hakket hvassere ettersom AA-filteret er tatt bort, og de kanskje har lekt noe mer med jpg-motoren/signalbehandling, etc. :-)

Lenke til kommentar

Definitivt viktig - Jeg har bare inntatt èn, så er ganske uggen enda. En til snart!

 

Har ikke akam fått invite til lansering? Dårlig av Oly.

Jeg vet at noen skal til Berlin i helgen; men om det er noen som skal på en eller annen presentasjon*, eller det av privat art, vites ikke.

 

*) Og hvis det er en presentasjon, er det da Olympus sin?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Videoen er lagd for engadget - som har fokus på mobil/tablet brukere, så det var ikke så overraskende at det ikke kom frem for mange fototekniske detaljer... MEN - det så ut som den fokuserte rimelig raskt når han tok bilde over wifi. I tillegg, så skal det visst være MINST like god AF som med E-5.

 

Bildekvaliteten vil nok mye være det samme som på E-M5, men mulig hakket hvassere ettersom AA-filteret er tatt bort, og de kanskje har lekt noe mer med jpg-motoren/signalbehandling, etc. :-)

Det som teller positivt, er at de brukte en 14-35mm f/2 i videoen. Og den har visstnok ikke fungert noe særlig på µ-4/3 hittils, når vi tenker på AF, vel å merke.

 

Når jeg tenker p åbildekvalitetene, så er jeg mest spent på hvilken PDAF løsning de har valgt, og om den slår ut på bildekvlaiteten.

Lenke til kommentar

Her er jeg redd Olympus vil miste mange av hipsterne som elsket forgjengeren. Designet ser jo ut som en liten katastrofe. Men jeg forstår Olympus, de ønsket nok å både beholde retro-designet og samtidig laget et pro-kamera. Tror de burde valgt én av veiene, og unngått en mellomting som dette.

 

Men det skal bli fryktelig spennende å se videospesifikasjonene på dette. Om Olympus endelig har tatt video på alvor, og dette blir det første kamera med Olympus sin glimrende 5-axis IBIS og gode videoegenskaper, kan det virkelig bli en hit tror jeg.

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar

Har drømt om at de skulle komme med større sensor, men den drømmen gikk vel i grus nå ?

Det har aldri vært noe som har tydet på at det skulle komme. Det vil jo si en helt ny samling objektiver etc etc, og det har nok ikke Olympus råd til å satse på nå. - og for den som absolutt trenger fullformat, så finnes det andre systemer.

Lenke til kommentar

Her er jeg redd Olympus vil miste mange av hipsterne som elsket forgjengeren. Designet ser jo ut som en liten katastrofe. Men jeg forstår Olympus, de ønsket nok å både beholde retro-designet og samtidig laget et pro-kamera. Tror de burde valgt én av veiene, og unngått en mellomting som dette.

 

Men det skal bli fryktelig spennende å se videospesifikasjonene på dette. Om Olympus endelig har tatt video på alvor, og dette blir det første kamera med Olympus sin glimrende 5-axis IBIS og gode videoegenskaper, kan det virkelig bli en hit tror jeg.

Enig at det ser litt bastard ut, men samtidig, så er det ikke så nøye så lenge jeg får innmaten. Mange klager på E-M5 at det ikke har grep...., så nå gjorde de noe med det. Jeg var en av dem som heller hadde ekstra grep på, og var fornøyd med det, selv om det ikke er i samme liga som grepet på E-3'n min. Nå med E-M1, blir det noe større enn E-M1, så blir gjerne godt å holde i.

 

- noe som kan være bra når jeg skal sette på 50-200 SWD som er ganske svær.

Lenke til kommentar

Er absolutt enig i at dette kamera verken er flugel eller fisk men så etter kvar når også Olympus kjeme med større objektiver i m43 systemet også er det grei med eit større grep der og men for dei største objektivene i FT er det ikkje stort nok.

Regner med du tenker design nå, og ikke funksjonalitet? ... hvor det absolutt "smaker fugl" i mine øyne...

Lenke til kommentar

 

 

Videoen er lagd for engadget - som har fokus på mobil/tablet brukere, så det var ikke så overraskende at det ikke kom frem for mange fototekniske detaljer... MEN - det så ut som den fokuserte rimelig raskt når han tok bilde over wifi. I tillegg, så skal det visst være MINST like god AF som med E-5.

 

Bildekvaliteten vil nok mye være det samme som på E-M5, men mulig hakket hvassere ettersom AA-filteret er tatt bort, og de kanskje har lekt noe mer med jpg-motoren/signalbehandling, etc. :-)

Det som teller positivt, er at de brukte en 14-35mm f/2 i videoen. Og den har visstnok ikke fungert noe særlig på µ-4/3 hittils, når vi tenker på AF, vel å merke.

 

Når jeg tenker p åbildekvalitetene, så er jeg mest spent på hvilken PDAF løsning de har valgt, og om den slår ut på bildekvlaiteten.

Eg har prøvd både14-35mm, 12-60mm og 50-200mm å fungerte på E-P1 og E-P2 angående AF.
Lenke til kommentar

Jeg har brukt 12-60, 14-54(gammel) og 50-200(gammel) på E-M5 og alle tre fungerer, i den form at de finner fokus til slutt. De trenger dog noe hjelp, hvis jeg velger bare firkanten i midten fungerer dem greit. 12-60 er relativt rask likevel fordi SWD-motoren fokuserer så forbasket fort uansett, den er faktisk til tider raskere enn enkelte av de tregeste mFT-objektivene (de uten "MSC")

Endret av eks
Lenke til kommentar

OM-D E-M1 - Hvorfor bruker de den typen merkelige og forvirrende navn? Er man ikke inne i systemet er det vanskelig å forstå logikken. Hvorfor ikke bare kalle det M1?

 

Snodig og rent harry design med mange rare knotter. Og klovnehatten har fått et ekstra tak nå. Er det bare søker inne i den loftsetasjen?

 

Tor

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...