Gå til innhold

Nå er det over en million applikasjoner i Play Store


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint at det blir flere apps tilgjengelig i Android også, men her er det tydeligvis fokus på kvanitet, og ikke kvalitet. Har en S4, og merker godt at det er nesten ingen apps som er tilpasset 5" skjermer. Det blir naturligvis optimaliseringsproblemer når utviklerne har på titallsvis av telefoner å huske på. Akkurat der har iOS en stor fordel. Og siden de kjører en forholdsvis streng og lukket policy slipper man også unna de irriterende reklamene som dukker opp når appen ikke kjører, virusrisikoer osv. Alt har sine opp- og nedsider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint at det blir flere apps tilgjengelig i Android også, men her er det tydeligvis fokus på kvanitet, og ikke kvalitet. Har en S4, og merker godt at det er nesten ingen apps som er tilpasset 5" skjermer. Det blir naturligvis optimaliseringsproblemer når utviklerne har på titallsvis av telefoner å huske på. Akkurat der har iOS en stor fordel. Og siden de kjører en forholdsvis streng og lukket policy slipper man også unna de irriterende reklamene som dukker opp når appen ikke kjører, virusrisikoer osv. Alt har sine opp- og nedsider.

Virusrisiko ved apper fra Google Play er ikke veldig stor. Jeg vil tro den er forsvinnende liten. Praktisk talt alle artikler om virus og trojanere på Android viser seg å være apper installert via tredjepart utenom Google Play. Laster man ned apper fra piratbukta tar man en risiko, men fra Google Play skal det noe til. Bruker man i tillegg et snev av sunn fornuft skal det veldig mye til for å få virus. Jeg har vært gjennom mange hundre apper, og har enda ikke hatt noe trøbbel.

 

Jeg lånte en iPad for en noen uker siden, og ble faktisk overrasket over kvaliteten på appene der. I negativ forstand. Det viste seg at det ikke var så stor forskjell som jeg hadde fått for meg. Spesielt var det overraskende laber kvalitet over appene som toppet listene.

 

Android har blitt voksen og appene med den. Jeg tror fortsatt Apple ligger litt foran i kvalitetsapper, men forskjellen er ikke like stor som tidligere, hvor gode apper var mer unntaket enn regelen på Google Play.

 

Fragmentering er en ulempe på Android, men som oftest ikke så stor som mange vil ha det til. Har utvikleren(e) gjort en god jobb er det gjerne ikke noe problem. Du får trøste deg med at det som oftest er toppmodellene som er i fokus, så støtten er gjerne bedre på de store skjermene enn de små.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde før en Xperia Mini (2" skjerm tror jeg) og har nå en HTC One X (opp mot 5" skjerm) og har selv aldri følt noe problemer med denne skjermoptimaliseringa folk klager så sinnssykt på! Hvem klager på at amobil.no bare fyller 50% av bredden på en vanlig PC skjerm? Ingen! Dynamisk skjermstørrelse er en enorm fordel, bare se som Apple når de lanserer pads med større skjermer, for ikke å snakke om nye iPhone 5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Antallet apper begynner å bli en litt uinteressant statistikk for både Apple App Store og Google Play etter min mening. App store har vært ute i 5 år, mens Google Play Store har vært ute i 4 år, og det virker sannsynlig på meg at en del programvare på de to bare er gamle hobbyprosjekter som ikke har blitt oppdatert på flere år. At man har akkumelert opp 1 million programmer på fire år er ikke (eller 900 000 på fem) er ikke nødvendigvis noe tegn på kvalitet.

 

Har man statistikk over hvor mange apps som har fått oppdateringer det siste året? Det ville for meg vært en mye mer relevant statistikk. Apper som gis ut én og som ikke oppdateres etter en lang periode er ofte ganske verdiløse (ingen apputviklere klarer å lage en feilfri app på første forsøk). Egentlig kort sagt: Har man statistikk på hvor mange levende apper som finnes på de forskjellige appbutikkene?

 

Hva man definerer som en levende app er selvsagt et definisjonspørsmål, men jeg vil foreslo noe ala: Har fått minst én oppdatering etter utgivelse, og har blitt oppdatert det siste året.

 

Er det forøvrig noen som vet om Google Play eller App Store har absolutte oppdateringskrav på appene? Eller kan man faktisk komme over en app fra 2008?

Lenke til kommentar
Fint at det blir flere apps tilgjengelig i Android også, men her er det tydeligvis fokus på kvanitet, og ikke kvalitet. Har en S4, og merker godt at det er nesten ingen apps som er tilpasset 5" skjermer. Det blir naturligvis optimaliseringsproblemer når utviklerne har på titallsvis av telefoner å huske på. Akkurat der har iOS en stor fordel. Og siden de kjører en forholdsvis streng og lukket policy slipper man også unna de irriterende reklamene som dukker opp når appen ikke kjører, virusrisikoer osv. Alt har sine opp- og nedsider.
Virusrisiko ved apper fra Google Play er ikke veldig stor. Jeg vil tro den er forsvinnende liten. Praktisk talt alle artikler om virus og trojanere på Android viser seg å være apper installert via tredjepart utenom Google Play. Laster man ned apper fra piratbukta tar man en risiko, men fra Google Play skal det noe til. Bruker man i tillegg et snev av sunn fornuft skal det veldig mye til for å få virus. Jeg har vært gjennom mange hundre apper, og har enda ikke hatt noe trøbbel.Jeg lånte en iPad for en noen uker siden, og ble faktisk overrasket over kvaliteten på appene der. I negativ forstand. Det viste seg at det ikke var så stor forskjell som jeg hadde fått for meg. Spesielt var det overraskende laber kvalitet over appene som toppet listene.Android har blitt voksen og appene med den. Jeg tror fortsatt Apple ligger litt foran i kvalitetsapper, men forskjellen er ikke like stor som tidligere, hvor gode apper var mer unntaket enn regelen på Google Play.Fragmentering er en ulempe på Android, men som oftest ikke så stor som mange vil ha det til. Har utvikleren(e) gjort en god jobb er det gjerne ikke noe problem. Du får trøste deg med at det som oftest er toppmodellene som er i fokus, så støtten er gjerne bedre på de store skjermene enn de små.

 

Virusrisikoen er som du sier, ganske lav, men den er der. Man må se gjennom app-beskrivelsen litt bedre, og man har det alltid i bakhodet at det kan ligge et uoppdaget virus i bakgrunnen som samler inn informasjon. Jeg stoler riktignok ganske bra på de største utviklerne, men poenget med å ha et så åpent system blir likevel en del svekket i mine øyne. Følte meg sikrere i iOS.

 

Det du sier om iPad støtter jeg. Dette er et optimaliseringsproblem, i likhet med Android. Det skal dog nevnes at opplevelsen er bedre på iPhone. iOS ser ut til å være førsteprioriteten til utviklere. Det er hyppige oppdateringer, og oppdateringene kommer gjerne en stund før på iOS enn Android. Et morsomt eksempel er Google Maps.

 

Fragmenteringsproblemet har jeg heldigvis ikke vært utsatt for enda. Er noe overrasket over at ikke flere satser på lagring i skyen. Vanvittig irriterende å miste fremgangen i et spill dersom du må installere det på nytt. Når jeg nylig skiftet over fra iOS til Android var det ikke mulig å bruke app-kontoer jeg hadde fra før hvor fremgangen var lagret, på Android. Dette er noe alle app utviklere burde skjerpe seg på.

 

Hvert OS har sine fordeler og ulemper, men når det gjelder apper har iOS en klar fordel grunnet den jernhånden de kjører. Det virker også som om det er mer lønnsomt å utvikle til iOS, og blir dermed førsteprioritet. Android tar innpå, men tror ikke de vil overgå iOS på akkurat dette feltet. Jernhånden kommer godt med i dette tilfellet, og ikke like så godt i andre.

 

 

Lenke til kommentar

Problemet mitt med Play Store er at enormt mange apper bare er tull. Flere er tullete puppe-apper og apper som det ikke skjer annet enn å vise ett bilde når du åpner den, er noen eksempler på disse appene.

 

Men for all del ikke ta meg feil, jeg liker Android...

 

 

Lenke til kommentar
Problemet mitt med Play Store er at enormt mange apper bare er tull. Flere er tullete puppe-apper og apper som det ikke skjer annet enn å vise ett bilde når du åpner den, er noen eksempler på disse appene. Men for all del ikke ta meg feil, jeg liker Android...

 

Tulle-app'er er det jo nok av i App Store også. I tillegg er det gjerne hundrevis av app'er som gjør nøyaktig det samme, og det ene spillet etter det andre er mer eller mindre en rip-off fra andre spill. Prøvd å gjøre et app-søk på iphone? Helt håpløst. Søkeresultatene vises med bare en app på skjermen, og du må sveipe fra den ene til den neste til den tredje til den fjerde. Til slutt finner du ut at app nummer 4 var den mest aktuelle, og du må sveipe deg tilbake til den fra app 37. Tungvint.

Lenke til kommentar

En ting jeg savner veldig på Google Play er flere salg og andre bonuser. Apple har f.eks. den juleappen der de gir bort en ikke-gratis app eller sang hver dag i julen, samt at de feirer milepælene med gode rabatter.

Har merkelig nok ikke sett noe av dette på Play enda..

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Problemet mitt med Play Store er at enormt mange apper bare er tull. Flere er tullete puppe-apper og apper som det ikke skjer annet enn å vise ett bilde når du åpner den, er noen eksempler på disse appene.

 

Men for all del ikke ta meg feil, jeg liker Android...

 

Mange apps på PlayStore som bare er tull?

 

Si det til Apple som har over 450-500k apps av 750-800k apps i dag som aldri blir lastet ned eller review'et.

 

Denne artikkelen her er i fra 1. August 2012, så den er litt gammel, men tviler på at det er noe bedre i dag: http://absinthejailb...-the-app-store/

Endret av Bowers & Wilkins
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...