Gå til innhold

5 Siffrede nr. - Hvem er billigst?


Anbefalte innlegg

Det er dyrt å ringe 5 Siffrede numre når operatør har låst for bruk av det der Utenlandske muligheten med 8 Siffer til å nå det 5 siffrede med.

 

Eksempelvis har dJuice slik lås, da serveren til Telenor ser ut til å blokke for bruk av 8 Siffer mot de 5 siffrede i oppringning.

 

Hvilke operatører har fremdeles åpent for å benytte det 8 Siffrede spesialnummet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke. Men, ofte har jeg sett at det blir benyttet 8-siffrede numre som minner om at det kan være et stasjonært mobiltelefonnummer. Starter av og til på tallet 9.

 

Om det starter på normale tall, så kan jeg ikke se hvorfor og hvordan teleoperatøren kan ta seg betalt som om det var et 5-siffret nummer.

 

Men, jeg synes Telenor misbruker kundetillitten her, for det er mange som ønsker å gjøre den ekstra jobben å lete på selskapenes hjemmesider og på søketjenester som finner og forteller deg hvilke 8-siffrede som matcher de 5-siffrede.

 

Man trenger ofte å kommunisere med selskaper også, selv om det er dyrt, men gjør man dette svært ofte, så kan det bli svært dyrt når man har mobilabonnement hos Telenor/dJuice ihvertfall. DET kan jeg love deg at det blir!

 

Men, det er jo sånn forretningslivet fungerer. At de skal forsøke å skvise ut noen småpenger flest mulige steder. Det kan bli en inntjening for bedriften Telenor det der.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tviler forsåvidt ikke - jeg satt og bladde i prislistene til telenor, og såvidt jeg kan se er det ingen av de 8-sifrede spesialnumrene som har akkurat samme pris som de 5-sifrede, så det ser ikke ut som om de er 8xx-nummer i kamuflasje.

 

 

Post og tele-tilsynet sier her at 5-sifrede nummer er komplette nummer - det er ikke nødvendigvis slik at de "hører til" noe 8-sifret nummer, og såvidt jeg kan forstå er det meningen at man skal kunne ringe de fra utlandet bare ved å sette +47 foran (selv om de innrømmer at det ikke alltid fungerer). De sier dog også:

 

PT gjer oppmerksam på at den prisen innringar betaler for anrop til 5-sifra nummer og andre spesialnummer kan vere høg samanlikna med anrop til mobilnummer eller fastnettsnummer. Prisane varierer, og ein prisoversikt for kvart abonnement skal finnast på heimesidene til tilbydaren.

PT arbeider for å auke medvitet om desse prisane, og samla prisoversikter er difor tekne inn på www.telepriser.no.

Dei som har eit 5-sifra nummer kan ynskje å vere tilgjengeleg på eit ordinært fastnettsnummer i tillegg til det 5-sifra nummeret, typisk til bruk for kundar som ofte ringer nummeret. Desse kan då spørje tilbydaren sin om dette.

 

Jeg har ikke funnet en enkel oversikt over prisene til 5-sifrede nummer på telepriser.no, dessverre.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å ringe 5-siffrede numre fra utlandet og ALDRI fått dette til.

 

Det behøves fyllnumre er min teori, mellom +47 og 0NNNN

 

Går det an å få svar på om hvilke operatører som driver med aktiv blokkering for bruk av 8-siffer varianten til det tilhørende 5-siffrede nummeret?

 

Ihvertfall opptrer det ofte 8-siffrede numre i tilknytting. Det har vel de fleste lagt merke til allerede ved å lese Kontakt-siden til ymse hjemmesider.

Endret av G
Lenke til kommentar

8-sifrede er billige, dvs lokaltakst. De som begynner på 8, som 8xx xx xxx er dyre.

 

Hva med å lage en liste over 5-sifrede og alternative 8-sifrede?

 

Ellers er det noen mulighet til å finne ut hva 5-sifrede koster?

 

Er ikke de 8-sifrede alternativene til 5-sifrede nummer vanligvis i 8xx-serien, og dermed "minst like dyre"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg ringte Chilimobil idag. I stedet for 02445 ringte jeg 91502445. Gikk helt bra. Ofte kan man sette 915 foran det femsifrede nummeret. 915xxxxx i stedet for 815xxxxx virker også rett som det er.

 

@ smartphone: lokaltakst er ikke lenger noe begrep i norsk telecom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hva er alternativene som ikke låser deg fra å bruke det 8-siffrede alternativene (altså på Operatørene) ?

 

Er det kun Telenor som bedriver denne litt småskitne praksisen?

Tele2 og NetCom setter opp samtalene, Telenor gjør det ikke. Testet nå for fem minutter siden.

Lenke til kommentar

Jeg ringte Chilimobil idag. I stedet for 02445 ringte jeg 91502445. Gikk helt bra. Ofte kan man sette 915 foran det femsifrede nummeret. 915xxxxx i stedet for 815xxxxx virker også rett som det er.

 

@ smartphone: lokaltakst er ikke lenger noe begrep i norsk telecom.

 

Du er sikkert fagmann, det er ikke jeg. Jeg tenkte det vel når jeg skrev, men hadde ikke noe alternativ.

Jeg kunne ha skrevet "lokaltakst".

Du ga meg ikke heller noe alternativ

 

Ellers kan si jeg gjør det samme som deg, prøver å sette 915 foran - og det virker noen ganger.

Lenke til kommentar

Er ikke de 8-sifrede alternativene til 5-sifrede nummer vanligvis i 8xx-serien, og dermed "minst like dyre"?

 

Eksempel Telio 02101, 8-sifret alternativ 21496565 - vanlig takst som til fasttelefon

Gjensidige 03100, alternativ 22968000

Canal digital 06090, alternativ 67890000, osv

 

På denne siden ligger en del alternativer:

http://www.tlfnr.com

 

Edit: Det er kanskje sagt tidligere i tråden, men noen som ikke gir ut alternativ på webside el likn har likevel et alternativ.

 

Da er tlfnr.com greit.

Endret av smartphone
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Tlfnr.com er et flott initiativ, men de godtar bare fasttelefoner som alternativt nr, ikke mobilnr som f.eks. 91502445. Litt pussig med tanke på at problemet med femsifrede nr primært er et et mobilproblem.

Lenke til kommentar

Artig. Og interessant å ha noen som er involvert i telekom med her på forumet.. Jeg har dJuice som eies av Telenor, men jeg vil nesten tro at Telenor har samme praksis hos Telenor-abonnenter.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Artig. Og interessant å ha noen som er involvert i telekom med her på forumet.. Jeg har dJuice som eies av Telenor, men jeg vil nesten tro at Telenor har samme praksis hos Telenor-abonnenter.

Prøv selv:

 

91502400 (If forsikring)

91508880 (Storebrand)

91502445 (Chilimobil)

Lenke til kommentar

Jeg har også brukt "utenlandstillegget"- som regel 915 - men med Xito (Telenor) går det ikke, derimot med Chess (TeliaSonera).

 

Tror også det funket med One Call, nå er det Mobile Norway-master her jeg bor.

 

Tidligere stod faktisk anrop til femsifrede nummer for halvparten av utgiftene.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...