Gå til innhold

Gaming PC 15-20k. Første selvbygg! Finished!


Anbefalte innlegg

Tid for den årlige tråden for min del ser jeg. En i 2011, en i 2012 så da må det bli en i 2013 au. At dere ikke blir leie av disse trådene som er tilnærmet like. Men bra for oss som spør :)

 

Absolutte krav for maskinen

  • Intel + nVidia
  • 15-20k
  • Hovedfokus: Gaming
  • Overklokking - mulig. Ikke det som vil bli gjort med en gang, men fint å ha muligheten

Utenom dette så trengs det ingenting annet, skjerm, mus, tastatur - alt sånn er på plass.

 

Ellers så er tanken at ett stort kabinett kan være nyttig å ha. Sitter med HAF X atm, og er veldig fornøyd med kjølingen der. Derimot så skriker harryfyren/fjortissen i meg at det ikke er "kult" nok. Så det jeg har siklet på er Cooler Master Storm Stryker. Det er (kanskje dessverre?) viktigere at det ser litt, i mine øyne kulere ut, enn at det er en stilren, svart, fin "kasse" som lett kan gli inn i de 1000 hjem.

Skulle gjerne hatt en av Frame-kabinettene som finnes hos komplett - men de blir for dyre dessverre.

 

Har ei heller bygd en PC selv noen gang, og er litt skeptisk til å gjøre det også, når det er en PC til 15-20k og ikke en gammel skraphaug til 3 :)

Har derfor hovedsakelig sett på komplette pc'r fra komplett.

 

Tja, ellers så er alderen (eller modenheten) fortsatt den at bragging rights er tøft, så å klare å dytte inn en TITAN i budsjettet bringer alltid ett smil i det runde ansiktet :)

 

Jeg trenger ikke HDD. da jeg har en 2TB liggende på lur, men en SSD er jo alltid nyttig. Trenger ikke være større enn 128gb, med mindre noen kommer med ekstremt gode argumenter.

 

For de som ikke har brydd seg om å lese alt, ikke henger med (jeg skriver uryddig), eller har guppyminne og har glemt ting. Kort punktvis oppsummering:

  • Inted + nVidia
  • Gaming
  • 15-20k
  • Trenger ikke HDD, skjerm, tastatur, mus etc.
  • Trenger SSD + strømforsyning
  • "Bragging rights" er +. TITAN + "kule" kabinetter (komplett frame, CM Storm Stryker etc.)
  • Overklokking til senere
  • Aldri bygd maskin selv før, foretrekker ferdigbygd.
  • Fortrinnsvis komplett - har kun hatt gode erfaringer der.

Det skulle vel dekke det meste jeg kan komme på akkurat nå :) Har sett på ett par-tre komplett premium/extreme men blir ikke helt happy med oppsettene :)

Pris er også litt viktig, da jeg gjerne vil ha igjen sparepenger til en ferieuke i høst :)

 

- Stoddart! :)

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Litt (veldig) lang ventetid på noen av de komponentene. Ikke veldig aktuelt, ellers så takker jeg for forslaget :)

 

Hvis selvbygg er aktuelt, så har jeg laget ett oppsett til deg her. Fjerner du harddisken og bytter til denne SSD-en kommer det på 20620,- hos DustinHome. :)

 

Tja, er som sagt litt skeptisk til å bygge min første PC når prisen er såpass høy. Kjenner jeg meg selv rett så gjør jeg en tabbe eller to!

Ville uansett ha fjernet HDD'n, og ikke erstattet den med noe fra det oppsettet der :) Trenger kun en SSD så lenge og HDD har jeg :)

Lenke til kommentar

Tja, da blir det første selvbygg! Windows trengs ikke - det har jeg :) TITAN har jeg også slått fra meg etter å sett litt benchmarks, så da blir det 780. Jeg likte virkelig oppsettet ditt fflex, har fra min forrige post, til denne komponert min egen lille liste på komplett. Men er litt usikker på hovedkort, om det passer med alle andre komponenter og om det funker når jeg skal overklokke en gang i fremtiden.

Og jeg er fullstendig klar over at kabinettet jeg har satt opp er "bortkasta" penger, men en feil må jo alle ha :) Dessuten så ser det kult og, og jeg innbiller meg at det må da være grei kjøling på det!

 

Her er min nåværende handeliste

 

Med unntak av hovedkortet, så er jeg også litt usikker på minnet. Aner ikke om 8gb med høy klokkehastighet, 12gb med litt lavere eller 16gb med "lav" er det beste til gaming og litt videoredigering :)

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

- Du har ikke behov for så kjapt minne, det vil ikke gi deg noen ytelsesøkning kontra 1600mhz minne.

 

Mao: gå for dette: http://www.komplett....aspx?sku=755449 om du vil ha "kult" minne, og samtidig ha hele 16gb.

 

Går du for dette hovedkortet, så følger det "SupremeFX" lyd, som faktisk er deilig når du gamer og hører på musikk. Man merker forskjell:

http://www.komplett....aspx?sku=782425

 

Du bør ha en modulær strømforsyning for å slippe kabelrot: Denn er knall og har plenty av power:

http://www.komplett....aspx?sku=760108

 

Kabinettet du har valgt er åpent, og det vil komme masse støv inn, det koster helt latterlig mye. Jeg ville sterkt vurdert å bytte det til noe mer "fornuftig", selv om du vil ha noe spesielt.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Tja, da blir det første selvbygg! Windows trengs ikke - det har jeg :) TITAN har jeg også slått fra meg etter å sett litt benchmarks, så da blir det 780. Jeg likte virkelig oppsettet ditt fflex, har fra min forrige post, til denne komponert min egen lille liste på komplett. Men er litt usikker på hovedkort, om det passer med alle andre komponenter og om det funker når jeg skal overklokke en gang i fremtiden.

Og jeg er fullstendig klar over at kabinettet jeg har satt opp er "bortkasta" penger, men en feil må jo alle ha :) Dessuten så ser det kult og, og jeg innbiller meg at det må da være grei kjøling på det!

 

Her er min nåværende handeliste

 

Med unntak av hovedkortet, så er jeg også litt usikker på minnet. Aner ikke om 8gb med høy klokkehastighet, 12gb med litt lavere eller 16gb med "lav" er det beste til gaming og litt videoredigering :)

Det inwin kabinettet er et av de verste man kan få tak i med tanke på pris/ytelse. Kjøp deg heller et 900D, massivt, bra og ser mye bedre ut. Du burde også se på flere miditower hvis 900D blir for stort. Det med minne, du merker ikke forskjellen fra 1866MHz og opp. Anbefaler et eller annet kit med 2x8GB rundt 1866MHz hvis du må ha Platinum brikkene.

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar

- Du har ikke behov for så kjapt minne, det vil ikke gi deg noen ytelsesøkning kontra 1600mhz minne.

 

Mao: gå for dette: http://www.komplett....aspx?sku=755449 om du vil ha "kult" minne, og samtidig ha hele 16gb.

 

Går du for dette hovedkortet, så følger det "SupremeFX" lyd, som faktisk er deilig når du gamer og hører på musikk. Man merker forskjell:

http://www.komplett....aspx?sku=782425

 

Du bør ha en modulær strømforsyning for å slippe kabelrot: Denn er knall og har plenty av power:

http://www.komplett....aspx?sku=760108

 

Kabinettet du har valgt er åpent, og det vil komme masse støv inn, det koster helt latterlig mye. Jeg ville sterkt vurdert å bytte det til noe mer "fornuftig", selv om du vil ha noe spesielt.

 

Ok, da kan jeg prøve å spare litt penger på minne :) Trenger ikke ett "kult" minne, kun noe som fungerer bra :)

Vegard: Trenger ikke platinum-brikkene. Mitt oppsett var egentlig kun det at jeg fant ting jeg syntes virket bra, også kan jeg endre/gå ned etterhvert som jeg lærer ting her! :)

 

Vil jeg ha noe nytte av SupremFX lyd når jeg bruker USB headsett?

 

Ang. strømforsyning, jeg er veldig trygg på corsair produkter - ser på den forrige maskinen min, bestod hovedsakelig av corsair, nVidia og Intel.

Vil denne være noe dårlig valg?

 

Kabinett ja. Sånn egentlig står det mellom 3 for min del. Det D-Frame kabinettet, H-Frame og CM Storm .

Er fullstendig klar over at det finnes rimeligere, og lurere. Men er svak for kabinetter av denne typen :) (skrevet etter jeg så Vegard sitt svar)

 

EDIT: La til litt etter det nyeste svaret

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

- Du har ikke behov for så kjapt minne, det vil ikke gi deg noen ytelsesøkning kontra 1600mhz minne.

 

Mao: gå for dette: http://www.komplett....aspx?sku=755449 om du vil ha "kult" minne, og samtidig ha hele 16gb.

 

Går du for dette hovedkortet, så følger det "SupremeFX" lyd, som faktisk er deilig når du gamer og hører på musikk. Man merker forskjell:

http://www.komplett....aspx?sku=782425

 

Du bør ha en modulær strømforsyning for å slippe kabelrot: Denn er knall og har plenty av power:

http://www.komplett....aspx?sku=760108

 

Kabinettet du har valgt er åpent, og det vil komme masse støv inn, det koster helt latterlig mye. Jeg ville sterkt vurdert å bytte det til noe mer "fornuftig", selv om du vil ha noe spesielt.

Må si meg enig på alle punkter her :)

 

Gå heller for noe slikt:

http://www.komplett....aspx?sku=755465

Endret av Sending!
Lenke til kommentar

http://www.komplett....3A-D85B918610E1

 

Kanskje ikke akkurat helt det du hadde tenkt, men jeg har dette kabinettet selv og det har plass til absolutt alt du kunne tenke deg og har mange fine løsninger.

 

Med den kjøleløsningen jeg har satt opp får du overklokket uten problemer, samt at maskinen blir meget stillegående (har akkurat samme kjøleløsning også).

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Her har det vært bra med hjelp gitt! :)

 

Tror jeg holder meg til den vannkjøleren jeg har, litt p.g.a pris og p.g.a produktanmeldelsene hos komplett :) Ser ut som om det er pittelitt lettere med H70, og med tanke på at det første gang jeg gjør dette, så ser jeg på det som en fordel :)

 

Da har jeg gått vekk fra Frame-kabinettene og satt meg på ett CM Storm Stryker. SSD'n er god nok og stor nok for mitt bruk, prosessoren har ingen klaget på, så jeg regner med at den ikke sliter med nyere spill, og fungerer fint til overklokking. Skjermkortet er jo greit.

 

Så på lista mi nå har jeg 2 hovedkort, 2 strømforsyninger og 2 forskjellig sett med minnebrikker.

Som sagt har jeg null peiling på hovedkort. Trenger ett som er kompitabelt med minne og prosessor, som går fint å bruke til overklokking og som har mulighet til at jeg senere kan kjøre SLI. Trenger ikke WiFi eller Blåtann.

Strømforsyningene er i mine øyne ganske så like. Er "platinum" virkelig verdt de 700kr ekstra over "gold" ?

Samme gjelder minnebrikkene. 1866mhz og 16gb på begge, er Dominator verdt de 500kr mer enn Vengeance?

 

Ny liste

 

Har prøvd så godt jeg kan å også inkludere tips og triks i mine valg her :)

Lenke til kommentar

Mitt tips:

 

Fjern Corsair AX PSU'en. XFX XXX serien er knall, du har virkelig ikke behov for noe mer. Ville dog dobbeltsjekket at kablene er lange nok for kabinettet ditt.

 

Personlig hadde jeg gått for noe renere som feks:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757468

 

Grei nok størrelse, støydempet, god kjøling.. noe man ikke blir lei av i lengden. Just my 2 cents.

 

Fjern Gigabyte OC Hovedkortet.

Fjern Dominator minne.

 

Da får du i tillegg et rødt svart tema inne i kassen din, good times!

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Og Stoddart som endelig hadde bestemt seg :-)

 

Haha, neida, Kabinettet bytter jeg ikke uansett :) Hadde 3 der, og da Frame-kabinettene ble utelukket så er det kun stryker som står igjen. Strålene fornøyd med Cooler Master kabinetter og service fra før så :)

 

Ser at det blir nevnt at strømforsyningen har litt korte kabler ja. Og det er jo en relativt stort kabinett.

 

Eneste er at jeg som litt grønn på minne, strøm og hovedkort gjerne hadde likt litt begrunnelser bak valg, og ikke bare "velg dette istedetfor dette" :) Da ville jeg også lært noe :)

Samme gjelder forsåvidt om alt funker med hverandre. Det siste jeg ønsker er å fikle og slite i timesvis (med mine praktiske egenskaper er dette en reell mulighet), for å så finne ut at komponentene ikke passer sammen.

 

*trådtittel endres*

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Jeg tror fflex mener at Gigabyte hovedkortet og minnet er litt dyrt. Du kan fint få en del billigere, men dyrt er moro og moro er tøft :dribble: Selv har jeg Gigabyte UP7 som jeg kjøpte for rundt 2600 kroner. Trenger det IKKE, men gjorde det allikevel.

 

Minne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1315911 - 500 kroner billigere

HK: http://www.multicom.no/Z87-Extreme3-Hovedkort-LGA1150-Intel-Z87e-ATXe-CrossFireX-og-SLIe-ASRock-BCLK-Full-range-Overclocking-ASRock/cat-p/c/p10625169 - 400 kroner billigere.

eller dette: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1957147

Lenke til kommentar

Tja, ja, joda. Men det er billigere enn ASUS-kortet han har tipset om :) så lenge det hovedkortet funker med de andre tingene jeg har satt opp, og funker til overklokking så; ser jeg ikke problemet med det gigabyte-kortet :)

 

Har fjernet Dominator-brikkene fra oppsettet, så da blir det Vengeance :)

 

Jeg ser på hovedkortet (gigabyte) under "støttet RAM" at det står bussklokke: 1600 MHz, 1333 MHz, 3000 MHz, 2933 MHz

Sånn jeg skjønner det, vil da ikke mitt valgte Vengeance 1866mhz funke ?

At det du(klovnen) da linket til vil være ett bedre valg for å siden overklokke og kjøre SLI?

 

Er i beit når det kommer til strømforsyningen riktignok, synes 1600kr virket mye, men er vel kanskje det jeg må på for noe stabilt, bra og med lange nok kabler.

 

Ser at de (komplett) har gått tom for kabinettet nå også. Så da blir det nok den svarte (og kjedeligere) versjonen. Ønsker ikke å ha ekstra lang ventetid på deler :)

 

Men dyrt er moro og moro er tøft ja! Sist var det maskin for 22k som kom i hus (2011). Det kostet litt mer enn det smakte. Var bra for bragging rights. Men var ikke nok ekstra power til at det var morsom året etter :p

 

Emnetittel redigert for å passe bedre, igjen **

 

EDIT: Da jeg må endre kabinettet - så er planen å gå for det sorte CM Storm kabinettet. Men hvordan er NZXT Phantom kabinettene? Litt skeptisk til kjølingen i de, men de ser da ok ut.

De har det hvite hos multicom :)

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Begrunnelsen bak hvorfor Asus Maximus lå i lyden, noe jeg synes er altfor lite fokus på. Da får du en reel verdi som faktisk er verdt et par hundrelapper. Funksjonene som Wifi og Bluetooth var slik jeg forsto det, ikke interessant?

 

Når det kommer til minne: det er fantastisk oppskrytt hva man behøver, og tenker jeg på timingverdier, hastigheter, "kul" kjøling. I reel opplevd ytelse har det null å si stort sett. Vengeance brikkene vil fungere fint på hovedkortet.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Begrunnelsen bak hvorfor Asus Maximus lå i lyden, noe jeg synes er altfor lite fokus på. Da får du en reel verdi som faktisk er verdt et par hundrelapper. Funksjonene som Wifi og Bluetooth var slik jeg forsto det, ikke interessant?

 

Når det kommer til minne: det er fantastisk oppskrytt hva man behøver, og tenker jeg på timingverdier, hastigheter, "kul" kjøling. I reel opplevd ytelse har det null å si stort sett. Vengeance brikkene vil fungere fint på hovedkortet.

 

Wifi og blåtann er ikke interessant nei. Her blir det uansett kabel og blåtann har jeg til gode å bruke, tilogmed på Mobil! Lyd er alltid bra, og ingen har nevnt at "det funker ikke til SLI" eller "Ikke til overklokking" så da høres det bra ut! :)

 

Så asus og vengeance ja, da mangler jeg en strømforsyning, holder 750w da jeg starter med overklokking? Og hvor ser man egentlig hvor lange kablene er? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...