Gå til innhold

Hvorfor er DU Kristen/Religiøs?


Anbefalte innlegg

Hei! Før jeg starter min sikkert rotete og usofistikerte tråd, vil jeg beklage for mitt dårlige ordforråd, og alle missforståelsene og avsporingene det kan medbringe. Fant ingen eksisterende tråder med lignende tittel, beklager om dette er en såkalt "repost". Takk!

 

 

Jeg er født og oppvokst i England, men er halvt thai. Desse to landene har jo to forskjellige religioner, og jeg ble aldri lært hvilken av de som var "den rette". Jeg har fått ett intrykk av at det ikke finnes noe "rett" religion, og at alle, til og med de religiøse, vet at alle religioner er "pisspreik", men at det er "tanken som teller", hermetegn hermetegn. Det å ha noe å tro på. Noe godt å knytte seg til i en verden med så mye vondt i. Igjen, dette er min oppfatning. Jeg vil og si fra om at jeg tar tråden fra Kristendommens synspunkt, siden dette er religionen jeg har mest kunnskap om. Jeg tråkker ikke ned på noen religioner eller livssyn, og jeg vil gjerne høre meninger fra andre trosretnigner også.

 

Påstanden, om jeg kan kalle det det, om at det finnes en Gud, og at han er allmektig og allvitende er jo ganske overnaturlig, og mye av det som står i Biblen handler jo om ting vi ser og leser om i Fantasy-bøker. Om noen setter seg ned og sier til en person uten noe kunnskap om trosretninger eller lignende at Gud skapte alt og alle ut av ingenting på syv dager, ville de jo selvfølgelig trekke på skuldrene og le. Jeg vet at dette er litt ut av kontekst, men saken er nemlig slik at Biblen er vanskelig å tro på, ofte på grunn av hva det forteller, og fordi vi ikke ser noe lignende i nåtiden. Tror jeg.

 

Tross alt dette er det fortsatt veldig mange som tror på Kristendommen, og i Norge var det lenge en del av "staten", der prester hadde minst like mye makt som en lensmann. Derav ordtaket. Det jeg undrer meg over er hvorfor folket tror på sin religion. Med tanke på at vi ikke har noe bevis, så er det veldig vanskelig for meg å tro på det jeg leser i Bibelen osv. Og derfor velger jeg å leve ikke som religiøs, ikke som atheist, men som et stort spørsmålstegn som spør seg selv hva det gjør på denne runde kula som spinner sakte rundt i en sort melkevei.

 

Det er vanskelig å sette ord på tankene mine rundt dette. Vil bare forsikre meg om at ingen føler seg fornærmet. Jeg kunne ønske jeg hadde evnen til å tro på så mye godt selv.

 

Vil vennligst ikke ha noen kommentarer om hvilken religion som er best eller lignende, som kan lede til en krangel. Vil bare høre hvorfor du tror på det du gjør, og dine argument for hvorfor du gjør det. Hvorfor er du Kristen? Hvorfor er du Atheist? Hvorfor er du "nøytral"?

Endret av KinderLinda
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kristen fordi det for min del ikke virker logisk at samfunnet bare har blitt til, jeg ser på det som reelt at en skaper har skapt jorden og mennesker.

 

Jeg tror forskning har svar på mange ting, men tar feil på noen punkter. - Jeg tror at gud skapte oss, og dyrene på jorden for oss.

 

Det er mye i bibelen jeg mener stemmer overrens med virkeligheten, til tider blir jeg sjokkert av likhetene.

 

Det sagt, har jeg selv alltid lurt på hvorfor gud skapte oss, hehe, hvem vet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Godt spørsmål, tror ikke at bibelen har noe spesifikt svar på hva som er meningen med livet. - Så lenge man følger guds ti bud, og er følger guds ord. Er meningen å en gang, når vi endelig skal dømmes, at vi kommer til himmelen, hvor vi vil oppleve godhet.

 

Alternativet (Helvete), som er ganske sannsynlig for mange av oss, er i grunnen litt for skremmende. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9qGJlz

Først vil jeg si litt hva det betyr å være kristen. En kristen er ikke en som følger de ti bud, regler eller lover o.l. En kristen betyr å bli frelst. Frelse betyr nemlig å redde. Og den redningsmannen/ frelseren heter Jesus Kristus.

 

Når du har i det øyeblikket i livet ditt tatt imot Jesus som din personlige frelser, og den dag kommer den hellige ånd boende i deg, fra den dag kan du bli kalt kristen. Det er nettopp derfor jeg er kristen, for å bli frelst.

 

Selve skaperverket/naturen er for meg et bevis for at det finnes en Skaper. Alt i naturen er jo så vakkert,- røde roser, blomstrer, grønne vekster, blad. Og det er jo også grunn til at jeg tror

Lenke til kommentar

Først vil jeg si litt hva det betyr å være kristen. En kristen er ikke en som følger de ti bud, regler eller lover o.l. En kristen betyr å bli frelst. Frelse betyr nemlig å redde. Og den redningsmannen/ frelseren heter Jesus Kristus.

 

Når du har i det øyeblikket i livet ditt tatt imot Jesus som din personlige frelser, og den dag kommer den hellige ånd boende i deg, fra den dag kan du bli kalt kristen. Det er nettopp derfor jeg er kristen, for å bli frelst.

 

Selve skaperverket/naturen er for meg et bevis for at det finnes en Skaper. Alt i naturen er jo så vakkert,- røde roser, blomstrer, grønne vekster, blad. Og det er jo også grunn til at jeg tror

 

Flott svar :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alternativet (Helvete), som er ganske sannsynlig for mange av oss, er i grunnen litt for skremmende. :)

Hvordan regner du sannsynlighet?

Selve skaperverket/naturen er for meg et bevis for at det finnes en Skaper. Alt i naturen er jo så vakkert,- røde roser, blomstrer, grønne vekster, blad. Og det er jo også grunn til at jeg tror

Så det faktum at det ikke er noe som tyder på at det er skapt vil da være en grunn til at jeg ikke tror.

 

Argumentet om at alt i naturen er så vakkert er ser jeg på som noe av det svakeste som finnes for skapelse.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Alt i naturen er jo så vakkert,- røde roser, blomstrer, grønne vekster, blad.

Trur du må ta en ny kikk på naturen. Det er ikke alt der som er "vakkert" gitt. Heller mer grotesk om du ser litt nærmere på hvordan enkelte ting fungerer.

Jeg tror forskning har svar på mange ting, men tar feil på noen punkter. - Jeg tror at gud skapte oss, og dyrene på jorden for oss.

Hvis alle dyrene på jorden er skapt for oss, hvorfor er så mange av dyrene farlige for oss? Selv enkle ting som maneter kan være lifsfarlige for oss. Mens andre små dyr såpass enkle som padder og frosker giftige? Med din tankegang som du viser her så er jo dette noe jeg personlig ville ha stilt spørmsål rundt.

Endret av oophus_3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har personlige erfaringer med virkningen/resultater av å følge kjørereglene i en filosofi som av noen også kalles "religion", og at den visdommen setter meg i stand til å leve livet med balansert lykke, og de lidelser som er forbundet med det å leve, blir lettere å overleve

 

Det som virker - gå for det - det som ikke virker, legg det fra deg og gå videre

 

Ha en fin dag

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Er kristen fordi det for min del ikke virker logisk at samfunnet bare har blitt til, jeg ser på det som reelt at en skaper har skapt jorden og mennesker.

 

Jeg tror forskning har svar på mange ting, men tar feil på noen punkter. - Jeg tror at gud skapte oss, og dyrene på jorden for oss.

 

Det er mye i bibelen jeg mener stemmer overrens med virkeligheten, til tider blir jeg sjokkert av likhetene.

 

Det sagt, har jeg selv alltid lurt på hvorfor gud skapte oss, hehe, hvem vet.

Denne skaperen, som du anser som reell, hvorfor tror du den er den samme som blir beskrevet i bibelen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er hovedsakelig to måter å bli religiøs på, det ene er latskap og det andre er at man er lettlurt. Latskap i den grad at man kan ty til religion og få svar på alle spørsmål siden noen allerede har funnet dem for en, og man slipper å tenke selv og utforske verden. Lettlurthet ettersom det finnes null bevis og null indisier på at religionen kommer med annet enn oppdikta fjas og at guden faktisk finnes, og at man likevel velger å tro det er sant.

 

Det er også grunnen til at jeg er ateist, det finnes ingenting som tyder på at en gud finnes. Det er for meg tomme påstander som ingen klarer å backe opp, og jeg avfeier det derfor som det reine skjære vanvidd. Kommer man med påstander som er så til de grader vanvittige må man fanken meg klare å vise til noe konkret, og ikke bare en gammel bok det kan ha vært en hvilken som helst forfatter som har skrevet basert på gamle eventyr. Hele konseptet religion er for meg et sett logiske brister fra ende til annen.

 

Er kristen fordi det for min del ikke virker logisk at samfunnet bare har blitt til, jeg ser på det som reelt at en skaper har skapt jorden og mennesker.

 

Dette er for meg en av de største logiske bristene jeg kan tenke meg. Det eneste du gjør ved å tro det er å flytte "problemet" et hakk videre og gjøre det mer vanskelig enn det er. Samfunnet har blitt til gjennom evolusjon samt generell prøving og feiling, og mange tilfeldigheter. Det er faktisk uhyre lettfattelig. Om du da altså flytter vår opprinnelse til en gud, så kommer du ikke noe lenger. Hvor kom denne guden fra? Hvordan oppsto den? Har den alltid eksistert? Hvorfor lagde den mennesker? Hvorfor lagde den lungekreft? Månen? Man ender opp med mange flere spørsmål enn nødvendig, og de første tilsvarer universets opprinnelse. Altså ender man opp med å ikke skjønne det likevel.

Endret av Dellers
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror forskning har svar på mange ting, men tar feil på noen punkter.

 

Mener du dette som en generell skepsis til forskning, eller er det konkrete punkter der du mener forskning tar feil?

 

Det er mye i bibelen jeg mener stemmer overrens med virkeligheten, til tider blir jeg sjokkert av likhetene.

 

Kan du nevne noen eksempler på ting i Bibelen som stemmer så godt overens med virkeligheten at du blir sjokkert?

Lenke til kommentar

 

 

Selve skaperverket/naturen er for meg et bevis for at det finnes en Skaper. Alt i naturen er jo så vakkert,- røde roser, blomstrer, grønne vekster, blad. Og det er jo også grunn til at jeg tror

 

Google dette "Ophiocordyceps unilateralis" som et eksempel. Et alt fremdeles like vakkert? At verden er vakker er subjektivt begrenset til din rang på stigen. Verden er langt fra objektiv vakker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...