Gå til innhold

Denne datamaskinen er på størrelse med et sandkorn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes jeg skimpet et solcellepanel rundtomkring der ja.

 

Helt utrolig at de får alt så smått egentlig. Hvor er vi om 50 år tro? :)

 

Wolfsi: uenig med deg. All teknologi kan bli missbrukt, men det betyr ikke dermed at vi skal slutte å utvikle nyere teknologi i frykt for missbruk.

Hadde man gjort det ville du sittet hjemme trolig uten noen PC i det heletatt - eller i beste fall med et "PC" som fyller et helt soverom i frykt for at komponentene skulle bli så små at man ikke kunne se de. For ikke å si mobiltelefon for eks. ville ikke kunnet eksitert engang.

Se fremover på mulighetene, å ikke bare på hvordan ny teknologi kan missbrukes... :)

Endret av Jannis-15
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forskningsfelt relatert til dette har eksister i mange år nå, og finnes også i Norge. Fordelen med disse gutta er at de har faktisk satt sammen alle komponentene og prøver å finne en applikasjon til det. Kudos!

 

Det de har gjort er å lime 5 komponenter oppå hverandre og bondet de. Solcellene er i det øverste laget (sammen med en blidesensor faktisk), batteri under og tre chiper i de tre nederste lagene.

 

For dem som er redde for "fluen på veggen" så er dette laaaaaaaangt unna. ca 2-3 år :p

Lenke til kommentar

Forskningsfelt relatert til dette har eksister i mange år nå, og finnes også i Norge. Fordelen med disse gutta er at de har faktisk satt sammen alle komponentene og prøver å finne en applikasjon til det. Kudos!Det de har gjort er å lime 5 komponenter oppå hverandre og bondet de. Solcellene er i det øverste laget (sammen med en blidesensor faktisk), batteri under og tre chiper i de tre nederste lagene. For dem som er redde for "fluen på veggen" så er dette laaaaaaaangt unna. ca 2-3 år :p

 

2-3 år er jo ikke lenge. Men lurer på hvilke specs disse har? Nok til å ta opp video og lagre det på... harddisk?

Lenke til kommentar

2-3 år er jo ikke lenge. Men lurer på hvilke specs disse har? Nok til å ta opp video og lagre det på... harddisk?

 

Hehe, bare tulla. Jeg leste artiklen de publiserte om dette på ISSCC i 2012. Det er 2 Cortex-M0 prosessorer, en i lag 3 og en i lag 4. (Lag 5 er forøvrig bare avkobling viste det seg)

 

Bildesensoren er av standard CMOS med 96x96 piksler og jeg regner med at de kan ta opp video og lagre det internt i minnet. Problemet er at det skal ikke mange frames til før man bruker opp det interne minnet.

 

En annen kul ting er at den har optisk kommunikasjon for re-programmering.

 

Artiklen finnes åpent på nett. Bare søk : "A Modular 1mm3 Die-Stacked Sensing Platform with Optical Communication and Multi-Modal Energy Harvesting"

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nerdene bak prosjektet? Hva i all verden er det for slags måte å omtale seriøse forskere på?

Personlig ville jeg tatt ordet nerd som en hedersbetegning i denne sammenhengen.

 

Er ikke så skremt for fluen på veggen, noe som er mere skremmende er når maskine integreres i menneskene.

 

Er nok ikke lang tid igen til det.

Hvorfor skal maskiner integreres i mennesket når mennesket kan integreres i maskiner?

 

H_Bozz: Jeg synes det bare er en fordel at folk som er døve får hørselen tilbake (Cochlea Implantat), blinde får synet tilbake via implantat, folk med hjerteproblemer får pace maker, noen får kunstige mekaniske hoftekuler eller andre ledd osv.

Greie og kule løsninger, men jeg vil heller satse på mer forskning innen stamceller og genteknologi for å få biologien til å reparere seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg har en tomat i kjøleskapet som ser veldig fin ut. Den har vært der i snart 2 måneder. Ser ut til at de har gjort nok forskning på genteknologi.

Det har ingenting med genetikk å gjøre. Forøvrig er det ikke gjort nok forskning på genetikk før vi har full kontroll og kan designe verden optimalt. Dvs, forskning på genetikk og hvordan ting kan manipuleres vil være nyttig til evig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...