Gå til innhold

Nå får Google og Apple konkurranse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig. Det blir utrolig hardt å kjempe mot Android og iOS, men av det jeg har sett og lest om Ubuntu for telefoner hittil så virker det som de har en god sjanse for å ta store markedsandeler. Jeg kommer definitivt til å vurdere Ubuntu-telefon til høsten. Lekkert, sikkert, god programtilgang og med god integrasjon mot PCen.

Lenke til kommentar

Har ikke mye tro på Ubuntu etter å ha sett det de gjør på desktopen, men på mobil og brett ser det ihvertfall på bilder ut som de har noe på gang - mer lovende enn android.

Men det spørs om de klarer å få god ytelse og nok apper - uten kritisk masse er dette like dødfødt som meego,blackberry,symbian og hva de nå heter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Ytelsen ser utvilsomt flytende ut på de videoene som ligger ute.

 

- "Apper", eller rettere kalt, programmer, er det mengder av til Linux i alle oppløsningsklasser og med massevis av grensesnitt. De fleste av disse er heldigvis under åpne lisenser slik at det ikke ligger juridiske og økonomiske stokker i veien for å tilpasse de til en mobil plattform. Med all den historikken og tilgangen til kode og utviklerverktøy som ligger i bakgrunnen (og blant annet danner grunnlag for Android, Meego og mange flere) så tviler jeg på det blir mangel på programmer.

 

- I tillegg har vi Canonicals satsing på HTML5 for lettere programmer. Her legges det opp til et utviklerverktøy med støtte for ALLE plattformer. Ubuntu, iOS, Android, Blackberry og alt mulig annet med HTML5-støtte.

 

PS. legg også merke til i kl 5:28 i videoen her, at de åpner Microsoft Excel i Ubuntu tablet. Ikke noen handicappet mobilversjon, men full PC-versjon. Dette kommer til å bli en foretrukket plattform for bedrifter som vil ha full funksjonalitet og god sikkerhet.

 

Ubuntu for tablet/mobile virker stødig og attraktivt!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, ja, jaja.

 

Det er egentlig ingenting nytt her. Disse mobil-OS'ene har vært på tegnebrettet i mange år, noen faller fra (Maemo 6/ MeeGo, Limo) og noen kommer til (Tizen, Ubuntu, Sailfish) men foreløpig er det eneste som er sikkert at dersom Intel er involvert i utviklingen, så er historisk risiko stor for failure.

 

Det har blitt mange av disse operativsystemene men veldig få mobiler. N900 med Maemo 5, N9 med noe som ikke er helt Maemo 6 og ikke helt MeeGo. LiMo har vel ikke hatt noen telefoner. Bada har derimot solgt overraskende bra med en rekke modeller, spesielt overaskende at de har solgt bra lenge etter at plattformen ble erklært død, mens Samsung samtidig hadde kjempesuksess med Android. Her kunne Elop ha lært en og annen ting.

 

Eller, glem det. Elop, lære? Heh.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Her kommer jeg drassende med rykter:

 

https://twitter.com/...062708198842369

 

Tizen is Samsung (closed) game now, Intel and open source has left the building.

 

Jeg trekker imidlertidlig ikke samme konklusjon som Eklund, ikke basert på den tråden han henviser til. For meg ser det ut som at det kun er Tizen-organisasjonen/utviklingen/produktplanleggingen som ikke er vidåpen, og folk tilsynelatende forventer dette for at det skal være "ekte" OSS.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...