Gå til innhold

Se de siste Kodachrome-bildene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Sier litt om denne fotografen gitt.. har sett denne videoen for lenge siden. Han påstår at han har skutt ca 800000 bilder, de fleste med film i kameraet. Men likevel flyr han rundt med et Nikon D3x, og tar ca 50 eksponeringer av motivet før han tar ett bilde med Kodachrome filmen.. :roll: Trodde at han kunne såpass mye, at han kan dette med å måle lyset skikkelig før man tar et bilde.. og ikke måtte bruke mange eksponeringer med D3x'en før han fikk det han ville.. Og av disse 800000 bildene er det ett bilde jeg som jeg kjenner fotografen i fra, og det er det med hun jenta i Afghanistan.. 1 bilde av 800000.. :p

 

Synes hele denne filme er rar.. :hrm:

Lenke til kommentar

For meg blir dette fake. Ja han brukte filmen til å fange bilde - men han gjorde det gjennom digitale-"briller".

 

Valg av motiver er også ganske hverdagslig - dra til et fattig land, finne noen stakkarsmenesker, litt eldre, litt "tilfeldig" bilder on-the-way - alt dette har jeg sett før, veldig veldig mange gang. Ja bildene er imponerende - men de er skapt for å være imponerende - og det gjør det heile ganske så kjedelig. Klikket gjennom bildene raskere enn jeg blar gjennom måneds-tråd - der blir jeg i alle fall overrasket og får noen "aha" opplevelser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For meg blir dette fake. Ja han brukte filmen til å fange bilde - men han gjorde det gjennom digitale-"briller".

 

Valg av motiver er også ganske hverdagslig - dra til et fattig land, finne noen stakkarsmenesker, litt eldre, litt "tilfeldig" bilder on-the-way - alt dette har jeg sett før, veldig veldig mange gang. Ja bildene er imponerende - men de er skapt for å være imponerende - og det gjør det heile ganske så kjedelig. Klikket gjennom bildene raskere enn jeg blar gjennom måneds-tråd - der blir jeg i alle fall overrasket og får noen "aha" opplevelser.

 

Enig med GCardinal. Ganske kjedelige bilder, ikke noe originalt. En og annen Bollywood kjendis, en Hollywood, litt random India bilder.

Skulle man hevet nivået måtte man nesten ha slengt inn et foto av en unge med fillete klær og en snørrete nese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, vi nordmenn er født med ski på beina og fotoapparat i hånda.....

Det er ikke noe rart vi ser på oss selv som "verdensmestere" - i de fleste sammenhenger :nei2:

Tja, jeg ser ikke at GCardinal 'tar feil'.

Det var da ingenting spektakulært med disse bildene. Fyren har drevet som fotograf i X antall år - forventer at han kan tingene sine. Og hvis du ser videoen bak, så ser du jo at hvert eneste bilde er planlagt nøye og eksponeringer testet flere ganger med ett DSLR, i tillegg til å ha en egen fyr som hjelper til med lyssetting.

 

Faktisk er jeg enig med GCardinal - en god måned i månedstråden er mer spennende, selv om ikke alt er like bra der heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg blir dette fake. Ja han brukte filmen til å fange bilde - men han gjorde det gjennom digitale-"briller".

 

Valg av motiver er også ganske hverdagslig - dra til et fattig land, finne noen stakkarsmenesker, litt eldre, litt "tilfeldig" bilder on-the-way - alt dette har jeg sett før, veldig veldig mange gang. Ja bildene er imponerende - men de er skapt for å være imponerende - og det gjør det heile ganske så kjedelig. Klikket gjennom bildene raskere enn jeg blar gjennom måneds-tråd - der blir jeg i alle fall overrasket og får noen "aha" opplevelser.

forstår du ikke at dette er siste rullen, og dermed er dette et oppdrag han har fått, ville ikke du gjort alt du kan for at bildene skal bli best mulig ?

 

Karen her kan de fleste her inne se langt etter bli like god som, fleste her skyter jo ikke engang film eller forstår hvordan man framkaller en film..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

forstår du ikke at dette er siste rullen, og dermed er dette et oppdrag han har fått, ville ikke du gjort alt du kan for at bildene skal bli best mulig ?

 

Karen her kan de fleste her inne se langt etter bli like god som, fleste her skyter jo ikke engang film eller forstår hvordan man framkaller en film..

 

Med +800000 bilder iflg han selv, og mesteparten av disse tatt med film. Burde han kunne bedre enn dette? Men når man har 1 bilde av 800000 som man er kjent for, så er man kanskje ikke så god fotograf like vel?? Lurer på hvordan han tok bilder tidligere?+ Før DSLR kom på banen??

 

Hvorfor må han skyte ihjel motivet med DSLR'en før han går for filmen? Hele prosjektet er basert på.. la oss dra til India og finne noen gamle fattige skrukkete mennesker i fargerike klær <- da må vel alt gå i boks.. eller..? :wee:

 

Og bare så det er sagt.. han fremkaller ikke denne filmen selv.. den blir innlevert til det enste stedet i verden i dag som fremdeles framkaller Kodachrome film.. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor må han skyte ihjel motivet med DSLR'en før han går for filmen? eller..? :wee:

 

 

For å være sikker på at bildeuttrykket er som tenkt, han er ikke alene om og ta haugevis av bilder før han er fornøyd. siden dette er siste rullen er det nok greiest og testskyte digitalt først. Før den digitale tidsalderen brukte mange fotografer instamatic så de kunne se bildene med en gang og vurder uttrykkene før de tok "ordentlige" bilder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

forstår du ikke at dette er siste rullen, og dermed er dette et oppdrag han har fått, ville ikke du gjort alt du kan for at bildene skal bli best mulig ?

 

Karen her kan de fleste her inne se langt etter bli like god som, fleste her skyter jo ikke engang film eller forstår hvordan man framkaller en film..

 

Problemet er at han løste dette oppgave som om det var oppdrag for enn veldig stor og viktig kunde - som f.eks. National Geographic - ja rullen er den siste, men hva han gjørde med den er så plain og kjedelig som det kan bli.

 

Hadde jeg fått den æren hadde jeg reist til mitt hjemmeby der jeg ikke har vært på 20+ år og dokumentert noe som betyr noe for meg, jeg hadde prøvd å fortelle en historie og tatt de bildene som om det var de siste bildene jeg skulle noen gang ta.

 

Han løst denne oppgaven som reklame oppdrag for filmen, kamera produsenter og for å få publisitet - jeg ser ingenting av han i denne rulen. Random bilder, som er teknisk perfekte - men har ingen story, har ingen budskap. Og det idiotiske her er at han nettopp fikk det til på film - alt det man klager DSLR for - alt det som er _kjipt_ med DSLR fikk han overført til film. Og det er trist, veldig trist - uansett hvor teknisk perfekte bildene er.

 

Jada, vi nordmenn er født med ski på beina og fotoapparat i hånda.....

Det er ikke noe rart vi ser på oss selv som "verdensmestere" - i de fleste sammenhenger :nei2:

Jeg er russisk statsborger og vi (russere) er definetivt ikke førdt med kamera i hånda :)

 

PS: bare siden mai 2012 har jeg tatt over 100.000 bilder - så 800.000 gjennom så mange år er egentlig ingenting for et pressefotograf.

Lenke til kommentar

Med +800000 bilder iflg han selv, og mesteparten av disse tatt med film. Burde han kunne bedre enn dette? Men når man har 1 bilde av 800000 som man er kjent for, så er man kanskje ikke så god fotograf like vel?? Lurer på hvordan han tok bilder tidligere?+ Før DSLR kom på banen??

 

Hvorfor må han skyte ihjel motivet med DSLR'en før han går for filmen? Hele prosjektet er basert på.. la oss dra til India og finne noen gamle fattige skrukkete mennesker i fargerike klær <- da må vel alt gå i boks.. eller..? :wee:

 

Og bare så det er sagt.. han fremkaller ikke denne filmen selv.. den blir innlevert til det enste stedet i verden i dag som fremdeles framkaller Kodachrome film.. :)

Du har sett hans bilder ?

Har en hel bok hylle her hjemme ifra div fotografer, har du som eks sett gjennom boken portraits av Steve McCurry?

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at han løste dette oppgave som om det var oppdrag for enn veldig stor og viktig kunde - som f.eks. National Geographic - ja rullen er den siste, men hva han gjørde med den er så plain og kjedelig som det kan bli.

 

Hadde jeg fått den æren hadde jeg reist til mitt hjemmeby der jeg ikke har vært på 20+ år og dokumentert noe som betyr noe for meg, jeg hadde prøvd å fortelle en historie og tatt de bildene som om det var de siste bildene jeg skulle noen gang ta.

 

Han løst denne oppgaven som reklame oppdrag for filmen, kamera produsenter og for å få publisitet - jeg ser ingenting av han i denne rulen. Random bilder, som er teknisk perfekte - men har ingen story, har ingen budskap. Og det idiotiske her er at han nettopp fikk det til på film - alt det man klager DSLR for - alt det som er _kjipt_ med DSLR fikk han overført til film. Og det er trist, veldig trist - uansett hvor teknisk perfekte bildene er.

 

 

Jeg er russisk statsborger og vi (russere) er definetivt ikke førdt med kamera i hånda :)

 

PS: bare siden mai 2012 har jeg tatt over 100.000 bilder - så 800.000 gjennom så mange år er egentlig ingenting for et pressefotograf.

Når man skyter film så er 800k en hel del..

used film, I could go though between 800 to 1000 rolls of film on a single shoot of which only 20 to 25 really exceptional photos would be chosen for use. The change from film to digital technology in cameras has been breathtaking. I spent about 30 years shooting film and I have moved to digital for 4 years so far. With digital cameras you have a great leap in capability. For example you can change the ISO sensitivity settings on a camera and go into a dark environment with what used to be impossibly low light for film and still shoot photos at fast shutter speeds of publishable grade. In the days of film, I was limited to ISO 400 to 800, but with my digital camera, I can easily boost its ISO to ISO 1000 or more and shoot in situations in very little light and capture action with fast shutter speeds. One thing I miss about film is the fact that you have a tangible piece of negative or photo to view. Films and negatives are also easier to retrieve from archives.

Lenke til kommentar

..og ikke måtte bruke mange eksponeringer med D3x'en før han fikk det han ville..

Jeg gjør ofte det samme, tar flere eksponeringer av samme motiv, men hvert enkelt er en tanke ulik de andre, dermed kan jeg etterpå velge ut det bildet jeg liker best. Det hender flere ganger at når jeg komme hjem så forbanner jeg meg selv for at jeg ikke tok et til fra f.eks den eller den vinkelen, eller annet..

 

Ser ikke helt poenget med det du sier, hvorfor skulle man utelate flere valg? Det er ingenting å spare på - og at han utforsker med digitalt på forhånd ser jeg som naturlig, han vil da få resultatene med en gang, og ikke om en måned..

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...