Gå til innhold

Tilbakeblikk: Simon the Sorcerer (Amiga, DOS, iPad, iPhone, Win)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker absolutt dette spillet. Vil si det var helt knall. Grafikken og selve stemningen i spillet var toppers, selv om (som anmelderen sier) løsningene på problemene i spillet ikke ga mening her og der. Trur nok det kommer inn på min personlige top 10 adventure-spill liste.

Lenke til kommentar

Trodde du skulle ta en pause jeg, etter QfG-gjennomgangen. :p Ikke at jeg klager når du skriver om gode spill fra gamle dager!

 

Dette var et av de spillene jeg aldri kom spesielt langt på, sikkert pga pixelhunting til den store gullmedaljen. Allikevel, en vakker dag skal det til pers, og det ligger bare og venter på meg på GOG.

Lenke til kommentar

Simon 1+2 er ikke regnet som klassikere som Monkey Island-spillene, de kom bittelitt for sent og ble mere sett på som halvgreie parodier.

Selv om grafikken er utrolig flott og musikken glimrende. Det virker mere amatørmessig satt sammen, der puzzles og rewards ikke har mye sammenheng, og puzzles mere går ut på å gjette seg til hva designerene tenkte på enn å bruke faktisk logikk. Det er mere hva du får hvis du setter utrolig flinke pixel-artister til å designe alle deler av et eventyrspill.

I Monkey Island-spillene hadde man relativt begrenset område å bevege seg på i de forskjellige stadiene av spillet, som gjorde det mere logisk..i Simon 1 har man hele verdenen å gå i, endeløse skjermer med skog og ting og tang, med en og annen puzzle som stopper deg fra å gå videre (en sovende kjempe eller et hull i bakken der det drives utgravninger f.eks.). Disse blir da automatiske puzzles som må løses, stort sett med hjelp av en eller annen ting fra en annen plass som man må ha med seg. Du møter også på folk som ikke skal "brukes" før i et senere puzzle, som f.eks. selgeren som popper opp på markedet du kan bytte inn ting hos uten å egentlig vite hvorfor eller hva du skal med tingene hans enda.

 

Det virker ikke veldig naturlig at for å komme inn i dverg gruva må man huske at det ligger en sovende dverg i pub'en i landsbyen, og at man forhåpentligvis har en saks i inventory så man kan klippe av han skjegget og ta det på seg for å lure sikkerhetsvaktene i gruva.

 

Husker også at et puzzle er avhengig av en fyrstikkeske som er cirka 1 pixel stor som ligger helt i hjørnet på en anna skjerm..sånt er bare latskap av designerne for å hale ut spillet for spillerne, hvis de ikke vet om det fra før da.

 

Jeg prøvde forresten et av de nyere tyske Simon-spillene..grafikken ser litt ut som Special editions av monkey island-spillene, men Simon er blitt en kjip tenåring med dårlig prompehumor og alt for mye "attitude"..likte han ikke i det hele tatt lengre. Og iom at utviklerne er tyske og ikke britiske blir den "britiske humoren" ganske flat. Som tyskere som prøver å lage Monty Python-humor uten å forstå hvorfor MP er MP.

 

Kan forresten kjøpe alle Simon-spillene på http://www.gog.com til noen få dollar. De fikser vintage-spill så de funker på moderne PC'r uten noe form for DRM.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

For nostalgikeren med gode minner fra denne serien, kan spillene bestilles i stor orginal pappeske på adventuresoft sine sider. Kan hende mine egne minner fra 1eren overskygger fakta, men vil da virkelig påstå at dette er en klassiker. Pikseljaging synes jeg ikke var noe større problem i dette spillet enn i MI-serien, Grim Fandango eller Den Lengste Reisen, og i motsetning til nevnte (med unntak av Grim) gadd jeg faktisk å gjennomføre Simon The Sorcerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...