Gå til innhold

Borgerrettigheter ift. det sosiale teknologisamfunnet


Anbefalte innlegg

Mange aspekter av dagens hverdag skjer på en teknologisk plattform som Facebook, Twitter, Tumblr, Flickr og diskusjon.no

 

For flere av tjenestene så er det i dag slik at du bestemmer over innholdet du legger ut. Du kan slette og ordne som du vil med ditt eget innhold. På en andel av tjenestene man omgir seg med sosialt i dag kan du ikke dette. Det er bekymringsverdig.

(Inkluderer ikke tjenester som e-post som er en helt annen transaksjonsorientert tjeneste)

 

La oss se på noen av aspektene rundt dette:

 

Slettmeg.no

 

Dette var en tjeneste jeg tror kom som et håp for mange, men over tid synes jeg dette virker mer som en lobbyvirksomhet for tjenestetilbyderne enn en hjelpende hånd for borgerne.

 

I en del fora er det slik at brukernes innlegg er det som skaper produktet, og i en del slike plattformer ønsker derfor ikke tjenestetilbyderen at brukeren skal ha selvråderett over sitt eget innhold fordi dette potensielt kan forringe produktet de ønsker å levere.

 

Bør det ikke nå allerede begynne å ringe noen alarmbjeller hos borgerne?

 

Hos "slettmeg.no" sitter det også aktører fra tjenesteleverandører og er delaktig i å legge retningslinjer og føringer for hvordan slettmeg.no skal kunne hjelpe borgerne. Eks. har man ansatte i diskusjon.no som også sitter i slettmeg.no.

 

Bør det ikke kun være uavhengige aktører i slike organer som ikke har interesser også i tjenestene organet skal hjelpe borgerne med?

 

I veldig mange andre sammenhenger ville dette i det minste blitt sett på som inhabilitet og at et slikt organ da fremstår som at de ønsker å beskytte/hjelpe tjenesteleverandørens interesser fremfor borgerne.

 

Slettmeg.no har da i praksis ingen annen rolle enn å informere deg om de samme "retningslinjer" som tjenestetilbyderne allerede har skrevet. Dette skurrer litt hos meg. Det er mulig de kan hjelpe noe i meget grove overtramp (som typisk kan eskalere til anmeldelser ol.), men det er de grunnleggende rettighetene og selvråderett over eget innhold jeg er opptatt av.

 

 

Datatilsynet

I tillegg slår det meg at Datatilsynet som for mange er neste instans i slike saker også i stor grad virker å beskytte tjenesteleverandøren fremfor brukeren. :hmm:

 

Hvor er retningslinjene for "retningslinjene" til tjenestetilbyderen som også skal beskytte brukeren og deres selvråderett over innhold de selv produserer? Er det slik at det er akseptabelt at man sier i fra seg alle rettigheter i slike situasjoner?

 

Jeg tenker ikke da på at en bruker skal kunne sabotere 350.000 poster i eks. et forum. Men at en bruker ønsker å få fjernet en diskusjon el. man har deltatt i som for den personen føles belastende. Men hos forumledelse møter man da ofte en gapestokkmentalitet "for å beskytte produktet". Og da gjerne i sammenheng med at man ikke får den assistanse man mener man bør få fra en moderator i diskusjonens gang, utfra da deres egne retningslinjer.

 

 

Hva er din mening om dette? Har du noen bekymringer rundt dette i det hele tatt eller er det helt greit for deg. Er det greit at alt du har foretatt deg eller blitt dratt inn i blir hugget i stein pga. tjenesteleverandørens "retningslinjer" eller frasier man seg da en del grunnleggende rettigheter som muligens i seg selv kan sees på som lovstridig.

 

Slike tjenester kan ikke sidestilles med e-post hvor man trykker "send" og innholdet vil ligge i mottakers innboks. Et forum er en tjeneste orientert rundt brukerprofiler hvor brukeren bidrar med innlegg i diskusjoner og opparbeider seg et produsert innhold.

 

 

 

For de voksne er ikke dette nødvendigvis like "ille" som har halve livet bak seg i en annen tid, men for barn og unge som vokser opp i dag synes jeg det i høyeste grad er bekymringsfult. Noen forsøker å bortforklare dette med at "tjenesten er anonym, ingen vet hvem du er" men i virkeligheten vet vi at de fleste kjenner til hverandres profiler og at tilbyderen har all IP informasjon lagret i uendelig tid. Eks. har diskusjon.no brukernes IP informasjon lagret tilbake til 2002.

 

 

(kom gjerne med andre innspill enn "tenk på hva du skriver", bekymringsmeldingen handler om brukerens selvråderett over egenprodusert innhold).

Endret av Scoundrel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært mange innom og lest tråden i kveld ser jeg, men ikke mange tilbakemeldinger om hva man selv mener om temaet.

 

For å bedre uttrykke hva jeg ønsker å sette søkelyset på har jeg hentet inn en tekst fra sidene til Datatilsynet i kveld, som desverre ser ut til å stå litt i kontrast med hva de praktisk sett gjennomfører ift. personvern i slike situasjoner.

 

Utsnittet er hentet fra:

http://www.datatilsy...ig-data-er-deg/

 

Hvilke konsekvenser har det når vi vet at opplysninger om oss blir lagret, aggregert og kan bli brukt mot oss i fremtidige situasjoner – vil vi da våge å ytre oss like fritt? Mennesker som vet at de blir iakttatt endrer oppførsel fordi konteksten blir en annen – tilliten til omgivelsene endres. Et dårlig ivaretatt personvern kan svekke demokratiet ved at borgerne begrenser sin deltakelse i åpen meningsutveksling. Tap av kontroll over egne personopplysninger kan derfor i verste fall ha en nedkjølende effekt på ytringsfriheten.

 

Samt:

 

Retten til å bli glemt

 

Den alminnelige internettbrukers manglende kontroll over egne data bekymrer myndighetene både i EU og USA. Et utkast til ny europeisk personvernlovgivning ble publisert av Europakommisjonen på nyåret 2012. En av hovedpilarene i den nye reguleringen vil dreie seg om ”retten til å bli glemt”. Brukerne av online-tjenester skal innrømmes bedre kontroll med egne personopplysninger. De skal kunne trekke tilbake samtykke til at deres personopplysninger blir behandlet, og de skal kunne kreve dem slettet. Forslaget vil trolig også gi borgeren rett til å flytte opplysninger fra en nettjeneste til en annen, såkalt dataportabilitet. Dette vil skape en dynamikk i markedet som vil være bra for personvernet, ettersom brukeren da ikke lenger behøver å være lojal mot et nettsamfunn. Ett annet sentralt punkt i den nye personvernlovgivningen er vektleggingen av gjennomsiktighet: Virksomheter som samler inn og behandler personopplysninger må informere brukeren om hvilke opplysninger som samles inn og for hvilket formål. Det skal også opplyses om hvorvidt opplysningene selges videre til tredjeparter.

 

Hvilke tanker gjør du deg rundt dette?

Endret av Scoundrel
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...