Gå til innhold

Trenger S1 + S2 matte til drift på Hist...


toastcricket

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg trenger hjelp til å finne ut hvordan jeg skal legge opp utdanningen min, jeg vil ha en utdannelse innen IT...

 

Har tenkt å ta Bachelor i "drift av datasystemer" på HiST.

Link til utdanningen: http://hist.no/datadrift/

 

 

Nå går jeg førsteåret på studiespes (p-matte) og har tenkt å gå ikt-service neste år for å få en utdanning mer rettet mot IT. (På skolen min har de ikke noen IT programmfag 2.året) evt. med fagbrev. Etterpå tar jeg påbygg til generell studiekompetanse.

 

Her er altså løpene jeg vurderer:

 

http://www.vilbli.no/?Fylke=16&Program=V.ST&Kurs=V.STUSP1----_V.SSISF2----_V.PBPBY3----&Side=1.5&Tid=V2012

 

eller

 

http://www.vilbli.no/?Tid=V2012&Fylke=16&Program=V.ST&Side=1.5&Kurs=V.STUSP1----_V.SSISF2----_V.SSISF3----_V.PBPBY4YK--

 

For deretter å gå på HiST...

 

 

 

Som du kanskje har sett så trenger jeg Generell studiekompetanse + R1 eller S1 + S2 matte for å ta drift på HiST. Hvordan er det da best for meg å få tatt matten som jeg mangler? (byttet nettopp fra t1 til p1 matte, så det er ikke aktuelt å ta R1 matte).

 

Jeg lurer også på hva lønnen min vil ligge på hvis jeg tar Bachelor i drift, og hva slags yrkes tittel vil jeg da få?

 

Er veldig takknemlig for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville fullført ordinært studiespesialiserende og tatt S1 og S2. Men dersom du gjør noe annet må du i tillegg ta R1 eller S1 + S2 for å få nødvendig kompetanse (som privatist) tror jeg.

 

Lønnen vil bli startlønn på minimum 350k, yrkestittel varierende.

 

Men kan det ikke være lurt å gå ikt-servicefag for å få en utdannelse mer rettet mot IT enn å gå et helt vanlig studieløp på studiespes?...

Lenke til kommentar

Uten fagbrev, så har det nok ikke all verden å si. Jeg gikk to år yrkesfag, men jeg tviler sterkt på at det har så veldig mye å si. Ærlig talt tror jeg man har mer å vinne på å gå studiespesialiserende, siden det stort sett er en høyere arbeidsmoral i disse klassene enn på yrkesfag. Det er bra å ha gode vaner når man starter på studiene.

Lenke til kommentar

Uten fagbrev, så har det nok ikke all verden å si. Jeg gikk to år yrkesfag, men jeg tviler sterkt på at det har så veldig mye å si. Ærlig talt tror jeg man har mer å vinne på å gå studiespesialiserende, siden det stort sett er en høyere arbeidsmoral i disse klassene enn på yrkesfag. Det er bra å ha gode vaner når man starter på studiene.

 

Så altså, viss jeg skal gå ikt-service er det lite vits hvis man ikke tar fagbrev? o.O

Lenke til kommentar

Som du kanskje har sett så trenger jeg Generell studiekompetanse + R1 eller S1 + S2 matte for å ta drift på HiST. Hvordan er det da best for meg å få tatt matten som jeg mangler? (byttet nettopp fra t1 til p1 matte, så det er ikke aktuelt å ta R1 matte).

Du kan evt ta 2P(Y) og så R1

 

Men kan det ikke være lurt å gå ikt-servicefag for å få en utdannelse mer rettet mot IT enn å gå et helt vanlig studieløp på studiespes?...

Etter det jeg har hørt om IKT-servicefag er ikke det nødvendigvis noe fordel, men om du synes det frister mer med IKT og så påbygging så er ikke det nødvendigvis noen ulempe heller :)

Det kommer litt an på om du synes de andre fagene ved studiespesialisering frister. På den andre siden er studiespesialisering ment som en forberedelse til høyere utdanning, så kanskje like greit å gå for det.

 

Så altså, viss jeg skal gå ikt-service er det lite vits hvis man ikke tar fagbrev? o.O

Er ikke nødvendig å ta fagbrev hvis du skal ta høyere utdanning, men et par års erfaring som lærling vil kunne være en grei fordel.

 

Også kan jeg ikke ta feks. S2 matte mens jeg tar påbygning?

Normalt tar man 2P-Y når man går påbygning, men det kan hende skolen din kan tilby S matte istedet.

Om du får tatt både S1 og S2 i løpet av ett år tviler jeg på så du må kanskje ta S2 etter du er ferdig. Alternativt om du kan ta S1 i løpet av IKT året og så S2 på påbygging.

Dette er ting du må høre med skolen din om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...