Gå til innhold

Intel vil legge mer til rette for overklokking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det SAS du savner?

Jepp. :D Det burde vært der fra starten av, i X79-brikkesettet.

 

Du kunne jo like godt kjøpe LGA 1155-prosessor, fordi du måtte kjøpe svindyre Extreme-prosessorer for å utnytte LGA 2011-platformen helt... "High-end-produktene" skal være dyre, men de skal også tilby "high-end-funksjonalitet", ikke spare på kruttet.

 

Synes X58-brikkesettet var mer å skryte av.

Lenke til kommentar

Er det SAS du savner?

Jepp. :D Det burde vært der fra starten av, i X79-brikkesettet.

 

Du kunne jo like godt kjøpe LGA 1155-prosessor, fordi du måtte kjøpe svindyre Extreme-prosessorer for å utnytte LGA 2011-platformen helt... "High-end-produktene" skal være dyre, men de skal også tilby "high-end-funksjonalitet", ikke spare på kruttet.

 

Synes X58-brikkesettet var mer å skryte av.

Hva mener du med "utnytte plattformen helt"?

 

Sandy Bridge-E har et ufortjent dårlig rykte. i7-3820 og i7-3930k er godt prisede CPUer, avhengig av hva du er ute etter. i7-3820 er også den raskeste firekjernen, selv om den ikke er den dyreste! i7 3930k kunne vært en tanke billigere, men det er en veldig god CPU både for de som overklokker og de øvrige.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Joda, synes prisene er flotte. Men i7 3820 er ikke fullstendig ulåst, noe som for mange gjør den til et uaktuelt alternativ. Neste alternativ koster 4000 NOK, det kunne ihvertfall vært en imellom som var fullstendig ulåst. Men mener sterkt at alle LGA 2011-CPU-ene burde være det.

 

Du hadde dermed fått mer ut av produktet og hele platformen (som jeg i dette tilfellet kaller systemet bygget på Sandy Bridge-E). De gjør det bare fordi de kan, for å grave til seg litt ekstra.

 

I dette tilfellet får du to kjerner ekstra, men firekjernemodellen er fortsatt ikke hva den burde være, det er tross alt "high end". Og når den er delvis låst fortjener den også lav pris.

 

Innlegget kunne kanskje virke litt kvast. Jeg mente det jeg skrev, men er selvsagt enig i at SB-E er en kjempeflott arkitektur. Skal du ha en spill-PC er i7 3820 mer enn god nok.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Joda, synes prisene er flotte. Men i7 3820 er ikke fullstendig ulåst, noe som for mange gjør den til et uaktuelt alternativ. Neste alternativ koster 4000 NOK, det kunne ihvertfall vært en imellom som var fullstendig ulåst. Men mener sterkt at alle LGA 2011-CPU-ene burde være det.

 

Du hadde dermed fått mer ut av produktet og hele platformen (som jeg i dette tilfellet kaller systemet bygget på Sandy Bridge-E). De gjør det bare fordi de kan, for å grave til seg litt ekstra.

 

I dette tilfellet får du to kjerner ekstra, men firekjernemodellen er fortsatt ikke hva den burde være, det er tross alt "high end". Og når den er delvis låst fortjener den også lav pris.

 

Innlegget kunne kanskje virke litt kvast. Jeg mente det jeg skrev, men er selvsagt enig i at SB-E er en kjempeflott arkitektur. Skal du ha en spill-PC er i7 3820 mer enn god nok.

Hva er galt med 3820? Den er fremdeles den raskeste firekjernen og kan overklokkes ganske mye. 3930K ligger også veldig nær 3960X ytelsemessig (og i overklokkingspotensiale), og denne serien er tross alt det ypperste av ytelse å oppdrive.
Lenke til kommentar

Er det en begrensning i de nyere modellene? Jeg har en i5 750, og der er jeg ganske sikker på at jeg kan tukle med BCLK uavhengig av de andre buss-hastighetene..

Eller har jeg bommet/misforstått?

 

Du og jeg har samme CPU, som er basert på Intel sin "Nehalem" arkitektur. Denne har ulåst multiplier nedover og BCLK som kan gå så høyt som hovedkortet greier forholdsvis uavhengig av de andre komponentene. Samme gjelder generasjonen etter denne "Westmere".

Med inntoget av "Sandy-bridge" derimot så bestemte Intel seg får å låse BCLK til 100Mhz da PCI-E, USB, SATA, RAM mm... også er avhengig av denne frekvensen. Jo flere kokker jo mere søl... :p

Dette gjør at Sandy og Ivy arkitekruen må bero seg på CPU'er med ulåst multiplier for å kunne overklokke med en ytelses forbedring. Å øke BLCK som gjerne ikke går lengre på denne plattformen fra 100 til 105 gir ikke stort ekstra og du risikerer å gjøre flere systemer ustabilt i prosessen uten at du kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...