Gå til innhold

Nå er TV-piratene dømt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Straffet på linje med et seksuelt overgrep begått av pensjonist, eller uprovosert gatevold begått av ung mann. (Begge deler 90 dagers fengsel.)Jeg synes straffen var høy.

 

Økonomisk kriminalitet er alvorlig, særlig når det er organisert. De stjeler penger fra de rettmessige eierne. Og denne saken er ekstra alvorlig da firma, og til og med ansatte er brukt for å drifte praksisen. Straffen er helt fortjent.

Lenke til kommentar

Straffet på linje med et seksuelt overgrep begått av pensjonist, eller uprovosert gatevold begått av ung mann. (Begge deler 90 dagers fengsel.)

Jeg synes straffen var høy.

 

Jeg er enig i at straffen var høy. Men, med fare for å gå litt off-topic, bør det påpekes at straffen for seksuelt overgrep og gatevolden du nevner er uforsvarlig lav.

Lenke til kommentar

Selv om straffen kanskje er høy i forhold til mange andre ting som det nevnes over i tråden så er jeg ihvertfall glad for at Norge fremdeles har noenlunde rimelige straffer for slike ting. I mange andre land (USA er prakteksempelet som vanlig) så er det så mye press fra medie-industriene at kriminalitet i forhold til slike ting ofte har fantasi-straffer som i praksis ødelegger resten av livet til de dømte. Det virker som det er en utvikling i den retning at rettssystemet i mange land presses mot samme nivå som medie-industriene saksøker fil-delere for - hvilket selvfølgelig blir helt feil i forhold til annen kriminalitet som voldskriminalitet osv. som ikke lobbieres for i samme grad. (Det er dog selvfølgelig ikke noe mål at all kriminalitet skal straffes like hardt, men heller at straffen skal stå i forhold til det man har gjort galt).

 

90 dagers fengsel er tross alt ikke uoverkommelig. Det er absolutt nok til at det svir og at man må ta det alvorlig, men det vil ikke ødelegge en persons liv. Jeg synes det er innenfor rimelighetens grenser når det er snakk om organiserte forhold i økonomisk vinnings-hensyn (gitt at denne vurderingen var korrekt av domstolen selvfølgelig). Hvis det var uorganisert uten økonomisk vinnings-hensyn burde det derimot vært nok med bøter IMO.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...