Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Nybygd PC starter ikke, prøvd det meste!


Anbefalte innlegg

Delene:

 

Silver Power SP-S850 850W PSU

AMD FX-8150 8-Core Processor Socket- AM3+, 3.6Ghz, 125W, 8MB L2 + 8MB L3 Cache

Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler

ASUS Crosshair V Formula, Socket-AM3+

XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "BLACK Dual Fan DD", DVI, 2xmi

Western Digital® Desktop Green 2TB SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB

Corsair SSD Force Series 3, 120GB 2.5"

Lite-On Blu-Ray Writer iHBS112

Microsoft Windows 7 Pro NO 64bit, SP1

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

 

 

Problemet:

 

Jeg trykker på startknappen, alle vifter og alt surrer og går i ca 2sek før alt slukker igjen. Kommer meg ikke til POST ved å bruke denne knappen. Jeg kan trykke på "GO button" som sitter på hovedkortet, og den kan boote windows som normalt.

 

 

Løsninger forsøkt pr. 08.08.12:

 

- Resette CMOS/BIOS med både jumper og "Clear CMOS" knappen som sitter ved IO-panelet bak.

- Gått over alt av kabling og koblinger på nytt.

- Bruke kun en og en RAM brikke i de forskjellige slottene.

- Gått gjennom innstillingene i BIOS for å endre minnefrekvensen, boot order og tid/dato

- Koble ut alt av unødvendig utstyr/vifter.

- Demontert hele datamaskinen for så å sette den sammen på nytt igjen med kun de mest nødvendige delene(CPU, GPU, 1 RAM brikke, SSD).

- Flashet BIOS til siste versjon(v 1503).

- Resatt CMOS igjen.

- Endret innstillinger igjen for å lagre. Innstillingene ang. minne vil ikke lagres.

- Kontrollert at jumperen for å resette CMOS er satt til default/riktig.

- Byttet CMOS batteriet.

- Byttet til annen type RAM

- Prøvd den nye typen RAM i alle slottene.

- Prøvd Hydro H60 vannkjøleren.

- Byttet til stock vifte.

- Kontrollert at det ikke er noen bøyde pins på CPU.

- Kontrollert at det ikke er noe søl med kjølepasta på CPU eller hovedkortet.

- Demontert alt igjen og koblet opp utenfor kabinettet, på hovedkortesken.

- Brukt default settings i BIOS.

- Brukt optimized settings i BIOS.

- Koblet til ROG connect, får ikke startet eller noe annet mer der.

- Sjekket spenningen(Volt) i ROG, alt har spenning, tilsynelatende verken for høy eller lav.

 

 

 

Originalinnlegget:

 

 

Jeg satt sammen alle delene ferdig, den startet opp som den skulle, installerte windows og alt funket. Restartet/skrudde av pc'en også.

Tok en liten kjøretur og når jeg skulle starte den opp da gikk den i ca 2sek før den skrudde seg av igjen med en gang. Det gikk ikke ann å starte den lenger. Det lyser rødt på CPU_LED rett før alt slukker.

Jeg har gått over alle ledninger og koblinger, prøvd å trykke på START knappen som sitter på hovedkortet, resette CMOS både med å flytte jumperen og trykke på resett-knappen som også er på hovedkortet.

Prøvd å ta ut de overflødige delene som ikke er nødvendige for å kunne starte, en og en RAM brikke i forskjellige spor, men ingen bedring. Demonterte så hele pc'en igjen for så å sette den sammen på nytt, med kun CPU, 1 RAM brikke, GPU og SSD, fortsatt ikke noe mer liv.

Det er også en knapp på hovedkortet som heter Go button. Når jeg trykker på den så vil den starte opp og jeg får melding før windows starter om at jeg må inn i EFI(bios) for å lagre hovedkort innstillingene. Jeg gjør da dette, sjekker at alt er riktig med boot order osv, lagrer og restarter. Fortsatt ingen bedring.

Bruker GO knappen igjen og får samme melding. Ser så at ingenting har blitt lagret. Bestemmer meg for å flashe bios da det er kommet 3-4 oppdateringer etter den versjonen som var installert. Gjør dette for så å endre innstillingene igjen i bios. De blir nå lagret(med unntak av frekvensen på RAM brikkene). Men om jeg skrur på pc'en på vanlig måte er det fortsatt samme feilen. Kun et par sekunder før den slukker helt.

Etter litt flere endringer av innstillinger i bios kan jeg nå trykke på GO knappen og den går rett inn i windows som den skal. Men ikke med den egentlige startknappen!

Hva er feil? Tips til ting jeg kan prøve? Eller høres det ut som defekt firmware på hovedkortet? Klarer ikke se for meg at det er noen defekte deler da jeg tross alt får kommet meg inn i windows uten noen feilmeldinger av noen slag, og alt funker som det skal der. Bare jeg bruker GO knappen.

Hjelp taes imot med stor takk!

Mvh Olav B, G

EDIT: Har også prøvd med både hydro H60 CPU kjølingen, samt stock kjøling.

 

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update: Har i tillegg prøvd:

- Annen type ram i alle kontaktene.

- Koble ut alt og koble opp uten kabinettet på hovedkortesken.

- Koble til med ROG connect for å se hva den sier, stopper ofte opp på "Detecting memory", men også noen ganger på "Checking CMOS".

- Endret diverse inntillinger i bios(med bruk av GO knappen) i henhold til andre svar jeg har funnet på nettet.

 

Ingen endring!

 

Mvh Olav B, G ;)

 

EDIT:

- og byttet cmos batteri. Både cmos batteri og annen type ram er fra andre datamaskiner som funker.

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Glemte å skrive det, men jeg har også prøvd å bytte cmos batteri ja.

 

Har prøvd både knappen på hovedkortet for å starte opp, samt å koble til kabinettet for å starte med den knappen som er der, samme resultat.

 

Takker for forslag, men kom gjerne med flere! :-)

 

Mvh Olav B, ;-)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på hvilke innstillinger jeg skal endre på, men har prøvd å endre frekvensen på ram til 1600mhz som de skal klare, men det blir ikke lagret. Den går tilbake til "auto" hver gang jeg skal lagre og starte opp på nytt. Det er nok noe ala memOK ja, for under POST ved trykk på den står det "memtestOK! Save memory settings in setup" eller noe i den duren(er ikke ved datamaskinen akkurat nå) , før den kan gå videre og starte opp Windows. Men som nevnt vil ikke frekvensinnstillingene lagres.

 

Mvh Olav B, G ;-)

 

Edit: jeg har prøvd å endre de innstillingene som blir nevnt her:

I just wanted to update that I managed to solve the problem (and not being "that guy" by posting "I fixed it" to never be heard of again).

 

It required a lot of patience, and maybe even more luck. I assumed that my RAM was properly inserted into the slots, and that the problem was due to RAM instability, which could be fixed by changing BIOS settings. Considering that I sometimes managed to enter into the BIOS for a few seconds, it was pretty much a race against the clock. I knew beforehand which settings I wanted to change, and where they where in the menu. This was, among other things, setting the Command Rate from 1T to 2T, also setting the A.I Overclock Tuner to D.O.C.P, and the RAM frequency from 1600 to 1333, and also turning off the AsMedia controller (not for stability, but because this took up a few precious seconds in the boot process).

( http://rog.asus.com/forum/showthread.php?3147-Crosshair-V-Formula-will-not-POST/page2 )

 

Til både 1600mhz og 1333mhz. Med unntak av AsMedia controller. Men de blir altså heller ikke lagret.

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Tror jeg ville sendt inn hovedkortet i retur. Fungerer ikke start-knappen så er det jo noe feil. Aner ikke om det finnes noen quick-fix på det. GO knappen er som nevnt tidligere her en MemtestOK! funksjon. Jeg syns det er rart at du ikke får lagret noen settings i bios. Kleint hvis den "nullstiller" seg selv hele tiden. Regner med du har prøvd default/optimalisert settings (F5 i bios er det vel) og så save+restart (F11 elns)? Da burde man jo kommet forbi start-knapp problemet.

Du har sjekka spenninga i bios? Eller har du mulighet til å teste PSU'n på en annen måte?

Lenke til kommentar

Den lagrer andre innstillinger, men ikke RAM innstillingene, så det er litt rart :-\ har i tillegg prøvd både default settings og optimized settings. Lagrer da alltid med F10(save and restart). Når jeg bruker optimized settings får jeg beskjed under POST at overclocking failed!

 

Når jeg koblet til med ROG fikk jeg se alle spenningene på hovedkortet. Alle hadde noe og jeg husker ikke helt nå, men det var ingen verdier som var unormalt høye eller lave.

 

Vi har sendt mail til support på komplett i går, så får vi vente og se hva vi får til svar der, med mindre det kommer noen løsning i denne tråden ;-)

 

Mvh Olav B,G ;-)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Veldig enkelt. Vært borti dette på samme hovedkort en gang før. De har sendt ut hovedkortet med den originale 0404 biosen. Denne støtter ikke FX prosessorer (AM3+). Du må finne en AM3 prosessor av eldre type for så å starte maskin, oppdatere bios og så smelle inn FX'en igjen når dette er gjort.

 

Bruker GO knappen igjen og får samme melding. Ser så at ingenting har blitt lagret. Bestemmer meg for å flashe bios da det er kommet 3-4 oppdateringer etter den versjonen som var installert. Gjør dette for så å endre innstillingene igjen i bios.

Jeg har nå versjon 1503 som er siste versjon og ble sluppet 20.07.2012.

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Har oppdatert første post med en litt mer ryddig oversikt over hva jeg har forsøkt til nå. Som altså er dette: Løsninger forsøkt pr. 08.08.12:

 

- Resette CMOS/BIOS med både jumper og "Clear CMOS" knappen som sitter ved IO-panelet bak.

- Gått over alt av kabling og koblinger på nytt.

- Bruke kun en og en RAM brikke i de forskjellige slottene.

- Gått gjennom innstillingene i BIOS for å endre minnefrekvensen, boot order og tid/dato

- Koble ut alt av unødvendig utstyr/vifter.

- Demontert hele datamaskinen for så å sette den sammen på nytt igjen med kun de mest nødvendige delene(CPU, GPU, 1 RAM brikke, SSD).

- Flashet BIOS til siste versjon(v 1503).

- Resatt CMOS igjen.

- Endret innstillinger igjen for å lagre. Innstillingene ang. minne vil ikke lagres.

- Kontrollert at jumperen for å resette CMOS er satt til default/riktig.

- Byttet CMOS batteriet.

- Byttet til annen type RAM

- Prøvd den nye typen RAM i alle slottene.

- Prøvd Hydro H60 vannkjøleren.

- Byttet til stock vifte.

- Kontrollert at det ikke er noen bøyde pins på CPU.

- Kontrollert at det ikke er noe søl med kjølepasta på CPU eller hovedkortet.

- Demontert alt igjen og koblet opp utenfor kabinettet, på hovedkortesken.

- Brukt default settings i BIOS.

- Brukt optimized settings i BIOS.

- Koblet til ROG connect, får ikke startet eller noe annet mer der.

- Sjekket spenningen(Volt) i ROG, alt har spenning, tilsynelatende verken for høy eller lav.

 

 

 

Ikke noen endring og ikke fått svar fra komplett enda :-\

 

Mvh Olav B,G ;-)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Ja ;-)

 

Ikke hørt noe fra komplett enda nei, men er en annen her som har bestilt samme hovedkort, CPU, GPU, men annen RAM. Så da tenker jeg at jeg først får prøve den Ram'en også bytte hele hovedkortet om ikke det funker? For så lenge det ikke er noen kortslutning på CPU skal ikke det nye hovedkortet kunne ta skade av det?

 

Mhv Olav B, G ;-)

 

EDIT:

Prøvd med en annen strømforsyning?

Ikke prøvd med annen PSU nei, men alt starter jo når jeg trykker på GO knappen, så om komponentene får strøm da skulle det vel ikke være noe feil med den?

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Ettersom jeg har forstått det så er det slik at når jeg trykker på GO knappen så går biosen gjennom mange innstillinger for RAM til den finner noen innstillinger den kan kjøre på, eller at den har noen forhåndsinnstilte innstillinger som er "fail-safe"? Altså at den brukes når det er noe som ikke stemmer mellom hovedkort og RAM. Og jeg har prøvd å endre en del på innstillingene for RAM i bios ut ifra hva andre med lignende problemer på nettet har hatt, uten at de vil lagres.

 

Men jeg kan jo se om jeg får tak i en annen PSU jeg kan teste med om ikke noe annet funker snart.

 

Mvh Olav B, G ;-)

Lenke til kommentar

Ser det er en annen en som har hatt det samme problemet som deg, men tråden stopper etter en reply så liten aning om hva som skjedde videre :phttp://rog.asus.com/forum/showthread.php?5197-cant-start-normally-by-start-button..only-by-GO-button..pls-help-me

 

Ifølge overclock3d.net er GO knappen: "Another useful ROG feature is the Asus GO Button, which is effectively a hotkey that allows you to switch from your usual overclock configuration to another. Within a separate menu in BIOS it is possible to adjust the parameters you wish to associate with the GO button."

Jeg trodde det var det samme som MemOK! men det er tydligvis feil.

Lenke til kommentar

Hehe, ja, var ikke så mye hjelp i den, men i mitt tilfelle er det hvert fall ikke det som blir foreslått der som er feilen ;-)

 

Hmm, ok, så det er egentlig bare en annen profil med andre innstillinger enn ved bruk av den vanlige start knappen? Jeg har vært inne i bios og sett på den go profilen og hvilke innstillinger den bruker, som kun er "auto". Så jeg har jo da også prøvd å endre alle innstillingene jeg har funnet til auto også, men enten så er det noe som ikke vil bli lagret igjen eller så ser jeg på feil sted :-\

 

Mvh Olav B,G ;-)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...