Gå til innhold

[Løst] Mistet ekstremt kraftig Neodynimum Magnet på Ekstern disk. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Dette er nesten tragikomisk. Jeg har bygget meg ny pc og skulle formatere min gamle pc for salg. Jeg hadde alle bilder jeg noen gang har tatt lagret på 2 disker slik at jeg har backup.

 

Nå som jeg skulle selge pcen tok jeg sjangsen og overførte bildene bare til 1 ekstern disk. Og la fra meg harddisken på bordet så lenge.

Hadde planer om å overføre bildene til min nye pc samt å beholde dem på eksterne disken som backup.

 

Jeg kom aldri så langt, min bror lekte seg med en kraftig neodymium (ca 100kg tiltrekningskraft) Da han la den fra seg en halvmeter fra harddisken på bordet så smekket dem sammen. Klarte nesten ikke å skille magneten fra disken, og nå får jeg ikke leste noe data fra harddisken i det hele tatt.

 

Jeg antar at informasjonen ble helt slettet, men er det noe jeg kan prøve som forbruker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bare prøve noe standard recoverytool og se hva den klarer å pussle sammen. Jeg bruker ofte getdataback (ikke gratis uten prøveversjonen) men det finnes mange alternativ.

 

Harddisker er faktisk mye mer motstandsdyktige mot magnetfelt enn folk tror - men med en slik ektremt kraftig magnet som dette så er det jo absolutt potensiale for at det har scramblet data - og hvis det først har skjedd så er det i praksis ingenting du kan gjøre med det selv. Kaaaanskje IBAS hadde hatt noen måte å lese disken grundigere på men hvis dette først er tilfellet så tror jeg ikke det er mye du kan gjøre.

 

Som sagt, scan med et recoverytool og håp på at det bare er noe partisjonsinformasjon som har blitt skadet eller noe sånt, for det kan rettes.

 

Jeg vet ikke om det er potensiale for fysisk skade også ved et slikt tilfelle. Man kan jo fort se for seg at bevegelige deler i harddisken evt. kan slites løs eller brytes i feil retninger hvis de trekkes hardt nok i av en sterk nok magnet. Fysisk skade på leserarm og denslags er også rimelig dårlige nyheter. Da må det IBAS-nivå utstyr til for å redde dataene.

 

Beklager at jeg ikke har bedre råd å gi. Dette er en kjip situasjon :(

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Prøvde programmet var nytteløst og prøve å hente ut data. Jeg kan få tilbake den gamle harddisken jeg lagret bildene på. Finnes det noe gratis programvare jeg kan bruke for å hente ut filene fra den disken? Den skal bare være hurtigformatert og det er lagt inn en del filer på men tror ikke den har begynnt å overskrive dem gamle filene enda.

Lenke til kommentar

Prøvde programmet var nytteløst og prøve å hente ut data. Jeg kan få tilbake den gamle harddisken jeg lagret bildene på. Finnes det noe gratis programvare jeg kan bruke for å hente ut filene fra den disken? Den skal bare være hurtigformatert og det er lagt inn en del filer på men tror ikke den har begynnt å overskrive dem gamle filene enda.

 

Det finnes - men jeg er ikke kjennt med alle alternativene. De fleste av de gode programpakkene, men det skal være akeptable gratisløsninger også. Du må enten søke litt selv eller se om noen andre her kan komme med et sikt forslag.

 

Hurtigformatering er ingen problem å finne filene gjennom. at du har skrevet inn filer etter hurtigformateringen er værre... det vil (med all sansynlighet) medføre skade på de filene som skal gjenopprettes - men hvor mye skade vil selvfølgleig avhenge av hvor mye data som er skrevet, så det skal nok være mulig å redde en god del hvis du ikke har skrevet mye til disken.

 

Lykke til!

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...