Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trøbbel med vekter - påstår jeg blir utestengt fra kjøpesenter.


Anbefalte innlegg

Så...

jeg kom i trøbbel med en vekter en dag jeg var på et kjøpesenter.

jeg var ikke i humør den dagen og fikk tilsnakk av en frekk vekter for noe så lite som å flytte på et plagg for å se det i annet lys.

 

Tyveri alarmen gikk av og jeg gikk straks inn i butikken igjen og beklaget meg til betjeningen.

 

2 minutter etter(jeg var i en annen butikk da) kom 2 vektere bort til meg og forlangte at jeg skulle vise dem alt jeg hadde i posene mine og i pcvesken.

jeg nektet fordi jeg ikke hadde gjort noe galt og hadde beklaget meg til betjeningen i butikken.

jeg viste dem kvittering for alt jeg hadde i posene og viste dem hva jeg hadde i vesken.

men pga jeg først nektet å gjøre som de sa, tok de min informasjon og påsto at jeg aldri kom til å sette fot i kjøpesenteret igjen og sa at de "aldri ville se det stygge trynet mitt igjen her".

 

 

skal jeg bare se på de som bøller og ikke ta de seriøst?

eller forvente at jeg ikke får tilgang til kjøpesenteret igjen?

 

 

dette hendte over en mnd siden.

jeg har sendt inn klage til kjøpesenteret og til securitas men har ikke hørt noe fra dem. Anonym poster: 5823b6b41a9b4ea401c5a949bd5a9aa3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å besøke kjøpesenteret igjen. Om du ikke har det så er det vel bare å dra dit for å få svar på spørsmålet ditt.

 

I slike situasjoner burde man forøvrig villig la dem sjekke. De hadde jo en rimelig grei grunn for misstanke. De kom ikke akkurat med noen urimelige krav. Men de burde holdt seg mer profesjonelle på slutten der, enda om du hadde vært frekk først så burde ikke folk som ønsker å beholde jobben sin oppføre seg slik du beskrev de gjorde.

Endret av georg85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har ikke rett uansett, vektere har ikke noen makt, utenom den du gir dem. Gå inn og se hva som skjer, blir du konfrontert, så behold roen (ha gjerne noen med deg som vitner) og se om de eskalerer. Hvis du ikke gir dem grunnlag for å bruke makt, så kan de heller ikke gjøre det (Å ikke etterkomme deres ønsker, er ikke grunnlag for maktutøvelse)

 

Hvis de skal ha grunnlag for å holde deg borte, så må de ha dokumentert flere enn et tilfelle hvor du har oppført deg ufint (tyveri, plager andre, hærverk....) og sendt dette videre til politiet. Da kan politiet gi tillatelse til å nekte deg tilgang til kjøpesenteret. Du skal da ha mottatt brev i posten om dette fra politiet.

 

PS: Mye finlesing innen disse reglene og ofte vil vekterne få politiet på sin side. Derfor anbefaler jeg vitner og under ALLE omstendigheter, behold roen og ikke bli truende eller fysisk!!!

Lenke til kommentar

De har ingen rett til å bortvise deg fra kjøpesenteret overhode egentlig, så lenge du ikke blir tatt på ''fersken''.

Jo, det har de selvfølgelig. På samme måte som jeg kan vise deg ut fra huset mitt, så kan vektere i kraft av (delegert) eiers rettighet vise deg bort fra senteret.

 

bIskop: Hvor har du det fra at du må ha oppført deg ufint for at de skal kunne vise deg bort? Hvis jeg kommer og setter meg i stuen din og ser på TV, mener du at du ikke har rett til å jage meg vekk?

 

TS: Anbefaler deg å ta kontakt med senterledelsen og forklare situasjonen, gjerne ved personlig oppmøte. Det beste er nok å på forhånd sende en mail, og referere til den om du får tak i senterledelsen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tror du misforstår herr brun.

 

Hvis jeg satt meg i din stue for å se tv uten din tillatelse så har du fremdeles ikke rett til å fjerne meg. Du må faktisk tilkalle politiet for å få meg fjernet, og hvor stor sannsynlighet er det for at de gidder det?

 

Men fra en spøkende tone til en dødsalvorlig en; så er ikke det ett argument jeg uansett hadde brukt i sammheng med hva vektere har lov eller ikke lov til å gjøre. De har absolutt ingen rett til å kaste noen ut bare fordi de har lyst, så da faller argumentet raskt fra hverandre.

Det eneste vektere har er en utvidet rett som eierne av lokalet/bygget/området har.

 

Du trenger ikke være vekter for å be noen som oppfører seg upassende gå sin vei, ei heller vise dem veien og prøve å overbevise dem om at de må forlate stedet. Du trenger heller ikke være vekter for å foreta en sivil arrestasjon av noen som f.eks blir tatt på fersk gjerning i å stjele, for så å overlevere personen til politiet.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpesenter er offentlig plass, i motsetning til din stue. De kan vise deg bort så mye de vil, men de har ikke noen lover som støtter de på dette før de har fått det godkjent av politiet.

Kjøpesenter er på ingen måte offentlig sted. Det er privateid som bare det, akkurat like mye som stuen din.

Buffy: De kan bortvise deg for akkurat det de vil, men de kan ikke bruke fysisk makt mot deg nei. Da trenger de politiets hjelp, da bare politiet har lov til å bruke makt. Men om du nekter å forlate privat eiendom etter pålegg fra eier (eller den som har fått delegert den myndigheten) er det ordensforstyrrelse og politiet kan vise deg bort, jf politiloven § 7. Og med mindre det er en særdeles travel dag så dukker politiet de fleste steder gladelig opp for å hjelpe vekterne med å bli kvitt plagsomme drittunger.

Endret av Herr Brun
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Selvsagt kan eierne stenge hele senteret så ingen kommer inn, men da taper de også på hele prosjektet.

 

Poenget mitt er at hvis du ikke ønsket å gi noen mørkhudete adgang i ditt hjem så har ingen noe de skulle ha sagt, men hvis en eier av ett kjøpesenter hadde gjort det samme så hadde mange blitt opprørt (som de skulle blitt).

 

Derfor kan du ikke sammenligne ditt hjem med ett kjøpesenter. Vektere har ikke lov til å bare be deg gå uten videre fordi de ikke liker trynet ditt eller hva som nå enn er grunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hæ? Stenge senteret så ingen kommer inn? Hvem har sagt noe om det? Poenget mitt er at så lenge det ikke er diskriminering, så kan jeg forskjellsbehandle så mye jeg vil. For utgangspunktet er altså at det er jeg som bestemmer over det jeg eier (om det er et kjøpesenter, en båt, et hus eller en skog), og unntak fra dette må enten gjøres gjennom at andre har spesifikke rettigheter, eller at staten positivt har gjort unntak. Så du tar helt feil. Dersom vektere ikke liker trynet ditt, kan de nekte deg adgang. De har ingen maktmidler (annet enn evt. å ringe politiet), men du har altså ikke rett til å oppholde deg på senteret dersom du har fått beskjed (fra eieren eller de som har fått delegert slik myndighet) om at du er uønsket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvsagt kan eierne stenge hele senteret så ingen kommer inn, men da taper de også på hele prosjektet.

 

Poenget mitt er at hvis du ikke ønsket å gi noen mørkhudete adgang i ditt hjem så har ingen noe de skulle ha sagt, men hvis en eier av ett kjøpesenter hadde gjort det samme så hadde mange blitt opprørt (som de skulle blitt).

 

Derfor kan du ikke sammenligne ditt hjem med ett kjøpesenter. Vektere har ikke lov til å bare be deg gå uten videre fordi de ikke liker trynet ditt eller hva som nå enn er grunnen.

Det følger av diskrimeringslovens virkeområde at kjøpesentertilfellet er regulert, mens "familieliv og personlige forhold" ikke er det, jf. diskrimineringsloven § 3 første ledd:

Loven gjelder på alle samfunnsområder med unntak av familieliv og personlige forhold. Forbudet mot diskriminering på grunn av religion og livssyn, jf. § 4 første ledd, gjelder ikke for handlinger og aktiviteter i regi av tros- og livssynssamfunn og virksomheter med et religiøst eller livssynsmessig formål, dersom handlingene eller aktivitetene er av betydning for gjennomføringen av samfunnets eller virksomhetens religiøse eller livssynsmessige formål. Unntaket i annet punktum gjelder ikke på arbeidslivets område.
Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Hæ? Stenge senteret så ingen kommer inn? Hvem har sagt noe om det? Poenget mitt er at så lenge det ikke er diskriminering, så kan jeg forskjellsbehandle så mye jeg vil. For utgangspunktet er altså at det er jeg som bestemmer over det jeg eier (om det er et kjøpesenter, en båt, et hus eller en skog), og unntak fra dette må enten gjøres gjennom at andre har spesifikke rettigheter, eller at staten positivt har gjort unntak. Så du tar helt feil. Dersom vektere ikke liker trynet ditt, kan de nekte deg adgang. De har ingen maktmidler (annet enn evt. å ringe politiet), men du har altså ikke rett til å oppholde deg på senteret dersom du har fått beskjed (fra eieren eller de som har fått delegert slik myndighet) om at du er uønsket.

 

Nei. Det kan de ikke. Jeg kjenner flere utdannede vektere, min storesøster har jobbet som vekter i flere år, og dette stemmer ikke på noen som helst måte.

 

Du kan ikke bare kaste ut folk ut av det blå.

Lenke til kommentar

Et kjøpesenter er ment som offentlig plass (selv om det er privat eid), blir det samme som restauranter, bar/nattklubb og lignende. Du kan ikke likestille et kjøpesenter og stuen din!

 

Vekterne kan si akkurat hva de vil, men de har ikke noe makt til å utøve dette "forbudet" uten at politiet hjelper dem. Tilkalles politiet, så må de også forklare hvorfor personen skal bortvises og da er det greit å ha et skikkelig grunnlag..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herr Brun har rett. I utgangspunktet kan man likestille kjøpesenter med stue. Så kommer vårt kjære legalitetsprinsipp inn i bildet. I det hypotetiske tilfellet med den mørkhudede som kan nektes adgang til stue, men ikke til kjøpesenter, er dette hjemlet i disikrimineringsloven, jf. min forrige post. Mener dere noe annet, får dere vise til hjemmel.

Endret av Pixma
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På samme måte som et utested, en restaurant eller en butikk kan nekte enkelte privatpersoner adgang, så kan også et senter gjøre det. Så lenge stedet er privateid, så har de som eier stedet rett til å nekte hvem som helst adgang, uten at de må ha en grunn, så lenge det ikke er basert på etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hæ? Stenge senteret så ingen kommer inn? Hvem har sagt noe om det? Poenget mitt er at så lenge det ikke er diskriminering, så kan jeg forskjellsbehandle så mye jeg vil. For utgangspunktet er altså at det er jeg som bestemmer over det jeg eier (om det er et kjøpesenter, en båt, et hus eller en skog), og unntak fra dette må enten gjøres gjennom at andre har spesifikke rettigheter, eller at staten positivt har gjort unntak. Så du tar helt feil. Dersom vektere ikke liker trynet ditt, kan de nekte deg adgang. De har ingen maktmidler (annet enn evt. å ringe politiet), men du har altså ikke rett til å oppholde deg på senteret dersom du har fått beskjed (fra eieren eller de som har fått delegert slik myndighet) om at du er uønsket.

Nei. Det kan de ikke. Jeg kjenner flere utdannede vektere, min storesøster har jobbet som vekter i flere år, og dette stemmer ikke på noen som helst måte.

 

Du kan ikke bare kaste ut folk ut av det blå.

Jo, du kan det. Det vil ofte være i strid med instruksene til vekteren, men det trenger ikke være det, det er opp til sentereieren. Det å bortvise tilfeldige folk etter eget forgodtbefinnende vil nok fort få en oppsagt (eller i det minste irettesatt), men de som får påbudet må følge det fram til de får kontramelding.

 

At man ikke har noe ris bak speilet er en helt annen diskusjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så hva slags ''grunn'' er god nok til å bortvise noen fra ett kjøpesenter uten videre (dette inkluderer IKKE de som åpenlyst er til sjenanse for andre som er på kjøpesenteret, som f.eks tiggere, hjemløse og tydelig berusede personer).

 

Eneste gangen min storesøster har gjort lignende er da en stalker ex bestemte seg for å bare sette seg på en benk 5 meter fra hvor hun var stasjonert, og da er det til og med begrunnet.

Lenke til kommentar

Man trenger ingen grunn. Det er hele poenget mitt. En del av å eie noe er rettigheten til å stenge andre ute fra det. Denne retten er begrenset i diskrimineringsloven, og for alt jeg vet kan den være begrenset av andre lover også (jeg tviler dog på det), men det gjenstår fortsatt en hel masse folk man kan utestenge etter eget forgodtbefinnende. Det er bare ikke så veldig lurt.

 

Du blander juss, moral og butikk. Jeg vil gjerne at du skal finne et juridisk argument for at man skal skille mellom butikker, kjøpesentre, restauranter og annen privat eiendom. Hva er det som definerer "offentlig plass", og hva er det som gjør at dersom man eier en "offentlig plass" så har man ikke de samme rettighetene som ved andre eiendommer?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...