Gå til innhold

Hva i all verden skjer med ITavisen, da?


Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år pleid å lese nyheter på ITavisen daglig, men må jammen si at utviklingen der skuffer mer og mer for hver dag som går.

 

Uten at jeg husker sånn 100% hvor jeg har lest hva, så mener jeg å huske at de faktisk pleide å ha en del interessante artikler som tester av produkter, litt mer tekniske typer artikler som gikk inn i detaljer, som var interessante for litt mer datakyndige og interesserte som meg. Dessuten bar artiklene generelt preg av å ha høyere kvalitet og sjel bak seg.

 

Men hva i all verden er det som skjer nå da? Det virker som at de har endret målgruppe totalt og heller fokuserer på mannen i gaten som kanskje ikke har så bra peiling, men som liker å lese om facebook, spillekonsoller, og andre consumerprodukter som mobiltelefoner og nettbrett. Det er jo forsåvidt greit at de ønsker å nå en annen målgruppe, men det jeg legger merke til er at kvaliteten på artiklene også har stupt totalt. Når man ser gjennom hva slags artikler de legger ut, så er det bare tull og fjas som f.eks.:

 

"Wow! sjekk denne iPad-appen! Denne går du glipp av!"

 

"Slik sier rykter at nye iPhone kan bli!"

 

"Oi, sjekk dette stilige bakgrunnsbildet, Passer jo perfekt til mac!"

 

"Har du sett! Nå kan du gjøre sånn og sånn på facebook!"

 

"Nå finnes iPad også i lyseblå variant, og med rosa bakdeksel!!"

 

 

Er det slik at skribentene blir betalt for hvert klikk og at de derfor prøver å legge ut så mange artikler som mulig bare for å få folk til å klikke innpå? Det virker for meg som at hver eneste artikkel er der for å tiltrekke seg apple saueflokken, men også for å provosere "anti saueflokken" til å trykke innpå, slik at det blir mest mulig klikk utav minst mulig kvalitet.

 

Jeg har lenge vært forbanna på hele greien, men det er likevel en avhengighet som sier at jeg "bare må" inn og sjekke, uansett hvor mye jeg har lovet meg selv av forrige besøk skulle være aller siste gang.

 

Men nå har bestemt meg! Nå er det spikeren i kisten for godt, for jeg har nemlig blokkert ITavisen i ruteren min (eller kanskje "iTavisen", som de kaller seg så fint) slik at hvis jeg skulle bli fristet til å ta turen innom, så er det en ekstra barriere som må brytes, som forhåpentligvis skal få meg til å tenke meg om og endre mening. Da blir det digi.no og hardware.no fremover. (Tar gjerne imot tips om andre kilder for GODE IT-relaterte nyheter)

 

Er det noen som føler det samme som meg, og hva synes dere om denne utviklingen hos iTavisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig enig, dessverre tar jeg meg selv i å litt for ofte titte innom. Blir stadig like kvalm, elendig journalistikk. Et sidebytte mellom hw.no og itavisen er et godt eksempel på kontraster. Jeg må også få si at jeg drar likhetstrekk mellom vg og itavisen. Meget dårlig innhold på begge sidene, agurknyheter er få interesserte i, men det virker som om trenden stadig øker, og det er lette artikler som generer mest penger. Spar oss!

Ja til flere seriøse aktører på markedet!

Lenke til kommentar

Enig ang. iTavisen. Man kunne nesten falle for fristelsen å tro at de også planter mengder av ualminnelig banale språk- og skrivefeil i håp om at folk kanskje klikker seg inn igjen for å se om noen evt. har tatt en språkvask i artiklene sine. Jeg har selv vært skyldig i å påpeke noen av dem. Det ser ut til å føye seg pent inn i rekken av virkemidler som brukes for å øke antall klikk, sammen med agurknyheter, sludder og vås, og iblant provokasjoner overfor lesergrupper.

Feil er fortsatt feil selv om "alle" gjør det, og rett er rett selv om "ingen" gjør det. Kan kanskje håpe på en bedring, men agurktiden står for døren, så det vil neppe skje noe med det første.

Lenke til kommentar

Jeg har personlig kommunisert med redaktøren i IT-avisen ("Apple-avisen") om dette. Det ble "litt" mindre apple-fjas etterpå, men er allikevel mye som trådstarter og andre merker seg.

IT-avisen er en del av reklamemateriellet til Apple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...