Gå til innhold

Seagate føler seg ikke truet av SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er nok riktig pr dags dato.

Mannen i gata vil ikke ha en ssd, da han vil ha en stor hdd til en billig penge, Samt det virkelig store salget er jo til Servere, her blir det jo uaktuelt med store mengder ssd disker.

 

Så jeg må si meg enig at pr dags dato er SSD alt for dyrt kontra hva du får av plass, om 5 år så vil nok dette kanskje endres.

 

Synes selv at SSD var en fin update på pc'n, men det blir som enkeltbruker, store servere som sagt så blir det alt for dyrt.

Lenke til kommentar

Tja, er ikke første gang noen kommer med et slikt utsagn.

 

En SSD disk trekker mindre strøm enn en mekanisk, de er mindre, har betydelig mindre varme utvikling og er mye raskere.

 

Allerede nå er det flere som kjører SSD i serverparken, deriblant ebay.

 

"We were having challenges...keeping our space in check by not taking up half the data center with [hard drive] spindles. With the SSD, literally, I've been able to eliminate racks of gear."

 

http://www.computerworld.com/s/article/9218811/EBay_attacks_server_virtualization_with_100TB_of_SSD_storage

 

Så penger spart på billigere disker betyr ikke alltid penger spart på drifting.

Tror Seagate og Western vil slite dersom de lever på denne mentaliteten frem til 2020.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde produksjonen gått opp betraktelig så ville prisen kunne reduseres som igjen ville økt salget som igjen ville bidratt til økt etterspørsel av produskjon...

 

Tror du ikke mesteparten allerede er hentet ut mtp stordriftsfordeler?

 

AtW

 

Tja, er ikke første gang noen kommer med et slikt utsagn.

 

 

Det er det ikke, men det er like fullt rikitg per i dag, de dekker to forskjellige deler av markedet i dag, og det vil de gjøre endel år framover.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For kontekst vil jeg referere til:

http://www.storagesearch.com/seagate-fail-ssd-art.html

http://www.storagesearch.com/ssd-petabyte.html

http://www.storagesearch.com/ssd-silos.html

 

Slik markedet og enhetene på markedet er i dag og i nærmeste fremtid er utsagnet at HDD og SSD komplementerer hverandre sant. Det er ikke sikkert det er en 2,5" SATA NAND Flash SSD som senker den siste spikeren i kista for harddisker, men at det sansynligvis vil skje via Solid State Storage er jeg ikke så mye i tvil om. I datasentre vil den mekaniske rotasjonen til slutt gi for dårlig ytelse, strømeffektivitet, driftssikkerhet og lagringstetthet. For personlig bruk vil først HDDene bli utkonkurrert fra lave kapasiteter i mobile plattformer, så delegert til et nisjemarked for folk med store lagringsbehov på et budsjett, og til slutt utgå, som tape, floppy og delvis optisk medie har gjort. Hovedgrunnene til at optisk medie fortsatt er mye i bruk er pris pr enhet, at underholdningsbransjen tviholder på en fysisk distribusjonsmodell, og at ikke alle ennå (eller har tilgang på) raske og stabile nok internettlinjer. Man kunne like gjerne tatt med seg en kjapp 8-128GB minnepenn/SSD til butikken og betalt for en kopi som å gå og kjøpe kopien på optisk medie.

 

Poenget med prosessnoder og global kapasitet er interresant, men om det er penger i det for produsentene tror jeg det finnes andre måter å øke kapasiteten pr pris på enn å kun krympe prosessnodene. Det er ikke sikkert det betyr samme type Solid State Storage som vi har i dag med NAND Flash, og det betyr ikke nødvendigvis like høy ytelse.

Lenke til kommentar

Han vet det vel ikke selv, men det han sier er at det enda er behov for HDD i hjemmeserveren og USB backup'en. I PC'en og Laptop'en derimot blir det nok snart kun SSD å finne. Og takk for det, savner ikke de trege diskene :)

Har bytta til SSD i PCen, kjøpt ny til PCen og putta den gamle i Laptop'en, og nå kjøpt SSD til Linux serveren og (kun OS disk)

Så OS = SSD, data = HDD på 2T og oppover

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, denne vil få sin plass i famous last words. Minner meg om et sitat fra en historie fra usenet-tiden:

 

Cores cost too much, and weren't here to stay, anyway.

(That's why you haven't heard of the company, or the computer.)

 

 

Mvh

Per gunnar Hansø

Lenke til kommentar

De siste årene har antall harddiskprodusenter falt betraktelig (blant annet pga. oppkjøp), og nå er det vel bare 3-4 igjen. De store produsentene blir enda større, ihvertfall prosentvis i markedsandeler, spørsmålet er om dette vil ha en positiv eller negativ innvirkning på harddiskmarkedet etterhvert som årene går. Det kan nok spesielt tyde på at det er vanskelig å etablere seg i dette markedet for nye aktører, eller at nye aktører velger å heller prioritere å satse på flashminne fordi man anser det som "fremtiden".

 

Jeg tipper SSD etterhvert vil spise ytterligere endel av markedet som mekaniske disker i dag dekker, og kanskje (forhåpentligvis) utkonkurrere mekaniske disker over en lengre tidsramme, men jeg er enig i at platebasert lagring og flashminne i dag dekker ulike behov. Kanskje overlapper de på enkelte områder, men mekaniske disker er fremdeles, på tross av at produksjonskrisen som følge av flommen ikke har trukket seg helt tilbake enda, overlegne på kostnadseffektivitet per lagringskapasitet. Innhold som lagres i store kvanta og sjelden aksesseres, eksempelvis DLD-innhold når/hvis det etterhvert implementeres, vil neppe være nødvendig å ha liggende på SSD i sin helhet. Store aktører som f.eks. Ebay som nevnes lenger oppe, vil nok med fordel kunne cache sine mest brukte data på SSD, mens mindre relevant data som lastes "once in a blue moon" (som f.eks. min innloggingsinformasjon :p ) med fordel kan lagres på et tregere men billigere medium. Det er nok også her de store kvantaene befinner seg.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...