Gå til innhold

Microsoft oppretter open source-datterselskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+214asdf125

Microsoft sin eksistens er bygget rundt proprietær programvare, så jeg har ikke noen store forhåpninger til dette.

Open Source kan være glimrende å bruke til kjernesystemer, med proprietære programmer "oppå". Android er det første jeg kommer på i farten, der Market og andre Google-applikasjoner er closed source.

 

Chrome er vel også litt av det samme konseptet, der Chromium er open source.

Lenke til kommentar

Etter at Microsoft siden starten har mobbet de som lager og deler kode som fri programvare. Dette være seg om den frie programvaren selges kommersielt eller gis bort med dugnadprising. Senest i 2009 kom Microsoft med dødsdom mot friprog. Kommunikasjonsdirektør i Microsoft, Eirik Lae Solberg fortalte Computerworld (27. mai 2009):

 

"Ser man på norsk programvarenæring, skjer brorparten av verdiskapningen med programvare som er kommersiell og lisensbasert. Om alt ble fri programvare, ville den verdiskapningen og de arbeidsplassene være borte."

 

Nå lar Microsoft latterlige 0,82 promille av selskapets ansatte jobbe med ledende friprog. Dette kan knapt nok kalles en innsats eller en kursendring. Microsoft bruker mye mer innsats på jurister o advokater i sitt forsøk på å kverke Android. Hadde disse fått jobbe med friprog istedenfor, ville man kanskje sett en kursendring fra selskapet. Her viser Motorola til hvordan Microsoft angriper Linux-systemet Android med jurister og advokater:

http://www.digi.no/890478/microsoft-forsoker-bare-aa-lage-braak

Lenke til kommentar

Riktig. Det jeg ville frem til var at Microsoft trolig ikke lager hverken programvare eller kjerner i åpen kildekode for å være snille.

 

Det er sant.

 

Det er faktisk *ingen* kommersielle bedrifter som gjør noe som helst for å være snille.

 

Jeg brukte litt feil ordvalg, men jeg tror du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Det er faktisk *ingen* kommersielle bedrifter som gjør noe som helst for å være snille.

Jeg er uenig, men det er utenfor hva som bør diskuteres i denne tråden.

 

Jeg finner denne videoen relevant:

 

http://www.youtube.com/watch?v=7XEujPG7Zjw

 

Ellers har jeg én ting å si til Microsoft: Samtidig som dere nå visstnok skal satse litt mer på open source (som ikke er fri programvare etter Microsofts definisjon); gi til all bruk i evig tid en ufravikelig lisens på alle tilhørende og påvirkende patenter, både tilhørende Microsoft og andre. Hvis ikke, hopp i havet. :)

Lenke til kommentar

 

gi til all bruk i evig tid en ufravikelig lisens på alle tilhørende og påvirkende patenter, både tilhørende Microsoft og andre. Hvis ikke, hopp i havet. :)

 

Denne posten skjønte jeg ikke helt. Hvorfor skal Microsoft gi bort en ufravikelig lisens for noe som helst?

 

Jeg hadde vært enig med deg om alle selskapene de konkurrerte mot gjorde det samme, men i dagens konkurransemarked med f.eks Apple som sitter på en rekke patenter, som kanskje sin største konkurrent på mange områder?

 

Såvidt jeg vet er det ikke Linux som er Microsofts største konkurrent, men Apple, Google og andre store firma. Microsoft, som Google og Apple, beveger flere og flere tjenester over i skyen og satser mye på Office 365, med Sharepoint Online, Exchange Online, Lync Online, Web Apps, Skydrive og masse annet. Windows 8 er ikke bare Metro UI, det er en lang rekke endringer som vil gjøre brukeropplevelsen annerledes.

 

Dette blir jo bare min spekulasjon, men når Microsoft gjør ting på Open Source er det nok neppe for å konkurrere mot Linux, men fordi det er mye innovativt som skjer der og de ønsker vel å være en del av det. Linux har vel aldri vært, og kommer mest sannsynlig ikke til å bli, Microsofts største konkurrent. Mer en blipp på radaren selv om mange nok skulle ønske noe annet.

Lenke til kommentar

*blipp*...for mobile enheter er ikke viktig for Microsoft i framtiden, og Android er ikke basert på Linux... *blipp*

 

Oh no ... Hvis jeg bare hadde nevnt Google som en av hovedkonkurrentene til MS. Hmm.. det gjorde jeg visst?

 

Ingen tvil om at Android er en stor konkurrent på mobil OS siden, men å si at Linux dermed er hovedkonkurrenten til MS vil jeg påstå er å trekke det en smule langt.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Denne posten skjønte jeg ikke helt. Hvorfor skal Microsoft gi bort en ufravikelig lisens for noe som helst?

Fordi MS har historisk sett samlet opp så mye patenter som mulig og brukt de aktivt mot konkurrenter. Du får ikke fordelene av «open source» før det er «fri programvare», så dersom MS ønsker et tredjeparts moment bak deres open source satsning må de sørge for at bruken er fri, noe som krever patentlisenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...