Gå til innhold

Bekrefter norsk pris på Tamron 24-70 mm f/2.8 VC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I påskehelgen ble prisen i USA kjent, $1299, men i dag fikk Akam også bekreftet norsk pris. Når Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD kommer i norske butikker vil det få en veiledende pris på kr 9995, en pris som mange nok vil beskrive som overraskende lav, gitt den amerikanske prisen og norsk avgiftsnivå.

Jeg vil nå heller si omtrent som forventet. Veiledende er tross alt 609 kr (6,5%) over veiledende i USA +25% mva. Så vidt meg bekjent er det ingen andre avgifter enn mva som er med på å heve prisen over amerikansk nivå. De 609 kronene er dermed kun forventet høyere fortjeneste grunnet høyere kostnadsnivå i importørledd og forhandlerledd. Fraktpris per enhet fra Asia er nok omtrent like lite til USA som til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ai, det var litt dyrere enn jeg hadde håpet.

Men det virker som et glimrende objektiv, og om stabilisatoren også fungerer bra på video må jeg nok spare til et slikt.

 

Fikk såvidt klådd på et eksemplar på fotomessa.

Kan legge ut noen bilder senere om det er interessant.

Lenke til kommentar
I påskehelgen ble prisen i USA kjent, $1299, men i dag fikk Akam også bekreftet norsk pris. Når Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD kommer i norske butikker vil det få en veiledende pris på kr 9995, en pris som mange nok vil beskrive som overraskende lav, gitt den amerikanske prisen og norsk avgiftsnivå.

Jeg vil nå heller si omtrent som forventet. Veiledende er tross alt 609 kr (6,5%) over veiledende i USA +25% mva. Så vidt meg bekjent er det ingen andre avgifter enn mva som er med på å heve prisen over amerikansk nivå. De 609 kronene er dermed kun forventet høyere fortjeneste grunnet høyere kostnadsnivå i importørledd og forhandlerledd. Fraktpris per enhet fra Asia er nok omtrent like lite til USA som til Norge.

Jeg vet ikke om det er toll på japansk optikk?

 

Det er velkjent at det er dyrt å drive butikk i Norge pga lønnsnivå/kostnadsnivå og sterke forbruker-rettigheter. Et lite marked gir antagelig også store administrative kostnader per solgte enhet. Det er også velkjent at betalings-evne og -vilje er stor hos Nordmenn. Hvilke av disse faktorene som er utslagsgivende for høye Norske priser kan man sikkert diskutere til man blir blå.

 

Det er forøvrig reell salgspris som er mest relevant, ikke listepris. Det er ikke utenkelig at avstanden mellom reell pris og listepris er større i USA enn i Norge, og at en ren sammenligning av listepris gjør at Norsk pris kommer bedre ut enn hva som rett er.

 

-k

Lenke til kommentar

Det er ofte glasstoll (og annen toll) inn i EU, så hvis produsenten har lager i EU så må de fortolles inn dit først. Det hender noe ofte at produsenten "glemmer" å trekke fra glasstollen i prisen de gir til forhandlere i Norge og andre land i Europa som ikke er med i EU.

Lenke til kommentar

10.000 kroner for Tamron 24-70 med stabilisator?? Jeg vet at det er brukbar pris, men den er fremdeles for høy. Jeg vet den skal konkurrere med orginalvare fra Canon, Nikon (og Sony). Den vil likevel prise seg ut som alternativ siden Tamrons egen urgamle, men likevel kjempegode 28-75 er still going strong til en tredjedel av prisen.

Eneste mulighet for Tamron er bedre optisk ytelse og jevngod byggekvalitet med de to (tre) store. Jeg har mine tvil - i alle fall mht mekanisk standard.

Men, velkommen Tamron! Dette er et friskt pust og et modig forsøk på å gå i klinsj med proffklassen. Ambisiøs er det lov å være og Janteloven har havarert for lengst...!

Endret av Golddynaco
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...