Gå til innhold

- Facebook erstatter virkelige venner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en facebook-profil, og er vel inne på den ca. annenhver dag. Jeg tror selv at "sosiale" medier vil bli et samfunnsproblem etterhvert, som virkelig må taes tak i. Jeg sier ikke at "twitter er'no dritt", men at det finnes folk som allerede har store problemer, ironisk nok; sosialt. Dette på grunn av facebook.

 

Akkurat nå sitter jeg i klasserommet og gjør historielekser, og fortjener vel en smekk for at jeg sitter å leser på HW. Likevel vil jeg nevne at minst 1/3(8-12 pers) sitter å leser på facebook. De gjør ingenting, de bare scroller nedover og ser på oppdateringer fra "vennene" sine. Her om dagen hørte jeg i kantinen ved bordet bortenfor at folk skrøt av at de hadde over 1k venner. Jeg har lyst til å gå bort å si gratulerer, og nevne at jeg bare har en brøkdel. Men til gjengjeld drar vi ut sammen, kanskje på en kopp kaffe. Folk på min alder gjør ikke dette lenger. Jeg synes det er trist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer vel til å bli et problem ala. WoW, Tibia osv.,

der folk lar det gå utover andre ting,

spilla og sida i seg selv er ikke problemet,

siden problemet er at det er rett og slett for sosialt ( :p ),

ingen MMOer hadde vært populære som singleplayer spill,

problemet ligger i at folk ikke klarer å begrense seg.

Lenke til kommentar

Jeg har sett folk forandre seg i takt med hvor mye de bruker facebook, og for noen ser det ut som livet har blitt lettere.

 

Spesielt de som var "tapere" og spesielt sjenerte på ungdomskolen har hatt god nytte av sosiale medier, og en del av dem har blitt mer akseptert av andre etter de har fått vist mer av personligheten. Dette synes jeg er kjempebra, og jeg er ikke i tvil om at dette har reddet et liv eller to.

 

Jeg ser også det motsatte... Utadvente personer har blitt bleke og innesluttede på grunn av all hjemmesittingen. Personer som i utgangspunktet var utadvente sliter nå ironisk nok med sosial angst, og foretrekker å prate med folk over tastatur.

 

EDIT: Gjentok meg selv litt :hrm:

 

 

 

Endret av Reap
Lenke til kommentar

Kan de som synes at dette er tragisk, utdype hvorfor de synes nettopp det?

 

Folk er forskjellige, og adder nye venner på forskjellige grunnlag; noen fordi det får dem til å føle seg mer populær (sosial status øker liksom i takt med antall venner), fordi de ikke tenker så mye over det (de bare adder) eller fordi de føler de faktisk kjenner personen godt nok (basert på egne kriterier). Det er uansett aldri et problem hvis man ikke føler at det utgjør det på et vis (selv om man generelt sett ikke alltid skjønner at man selv har et problem). Trives man bedre på facebook enn å gjøre andre ting ute, så er det jo naturligvis bare en positiv ting for dem det gjelder!

Lenke til kommentar

Kan de som synes at dette er tragisk, utdype hvorfor de synes nettopp det?

 

Folk er forskjellige, og adder nye venner på forskjellige grunnlag; noen fordi det får dem til å føle seg mer populær (sosial status øker liksom i takt med antall venner), fordi de ikke tenker så mye over det (de bare adder) eller fordi de føler de faktisk kjenner personen godt nok (basert på egne kriterier). Det er uansett aldri et problem hvis man ikke føler at det utgjør det på et vis (selv om man generelt sett ikke alltid skjønner at man selv har et problem). Trives man bedre på facebook enn å gjøre andre ting ute, så er det jo naturligvis bare en positiv ting for dem det gjelder!

 

Les tidligere poster.

Lenke til kommentar

Kan de som synes at dette er tragisk, utdype hvorfor de synes nettopp det?

 

Folk er forskjellige, og adder nye venner på forskjellige grunnlag; noen fordi det får dem til å føle seg mer populær (sosial status øker liksom i takt med antall venner), fordi de ikke tenker så mye over det (de bare adder) eller fordi de føler de faktisk kjenner personen godt nok (basert på egne kriterier). Det er uansett aldri et problem hvis man ikke føler at det utgjør det på et vis (selv om man generelt sett ikke alltid skjønner at man selv har et problem). Trives man bedre på facebook enn å gjøre andre ting ute, så er det jo naturligvis bare en positiv ting for dem det gjelder!

 

Les tidligere poster.

 

Sånn som den "tragisk" og "tragisk retning dette går i syns jeg" ? Refererte mer til dem, men du har gode poenger!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...