Gå til innhold

God nettlinje øker boligverdien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var en god nyhet som er med på å underbygge påstandene rundt verdiøkningen til boliger.

 

Jeg ser det samme gjelder studentboliger hvor det er ulike hastigheter utfra geografisk plassering, der er det mange som foretrekker høyere båndbredde framfor hvor i byen boligen ligger.

 

Står at Norge er nummer to i tettheten av fibernett i verden. Jeg stiller meg da spørsmålet om hvorfor vi kanskje også har verdens dyreste abonnementer på dette området. Skulle tro at større utbredelse skulle føre til større konkurranse og lavere priser?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge er nummer to i tettheten av fibernett i verden. Jeg stiller meg da spørsmålet om hvorfor vi kanskje også har verdens dyreste abonnementer på dette området. Skulle tro at større utbredelse skulle føre til større konkurranse og lavere priser?

 

+1 to that

 

Visste ikke at Norge var nr. 2 når det gjaldt fibernett.

Rart at det er umulig å få tak i fiber her i byen, og selv om det hadde vært mulig ville det sikkert vært umenneskelig dyrt.

 

Burde lære av Sverige eller Korea, var på ferie i Sør-Korea i juleferien og der hadde de 100mbit begge veier for ~120kr. Det var så billig at de jeg bodde hos hadde familybundle der de betalte 100kr for hver pc og fikk 100mbit til hver...

 

Hadde vært fint om Norge begynte å satse mer på fiberutbyggingen, slik alle i mellomstore/store byer kunne fått fiber ihvertfall, til en rimelig pris..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan bekrefte overskriften, i alle fall. Da jeg kjøpte ny leilighet rett før jul, strakk jeg meg noen ti tusen lenger i budrunden enn jeg ellers ville pga fornuftig priset 100/100 med fornuftig avtaletekst.

 

Men så hadde jeg en svindyr SDSL + en rimelig dyr Get linje i den gamle, så jeg er vel ikke helt gjennomsnitt...

Lenke til kommentar
Burde lære av Sverige eller Korea, var på ferie i Sør-Korea i juleferien og der hadde de 100mbit begge veier for ~120kr. Det var så billig at de jeg bodde hos hadde familybundle der de betalte 100kr for hver pc og fikk 100mbit til hver...

Det var en veldig realistisk sammenlikning. Kanskje vi i samme slengen skulle lært av Japan når det gjelder kollektivtrafikk og Hongkong når det gjelder boligutbygging?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det meste eksisterer snart på internett. Eks. har husalarm og brannalarmer lenge benyttet internett som bærer for varsling, informasjon, fjernkonfigurasjon og tjenester.

 

Det er nok ikke lenge før så og si alt er tilgjengelig via internett, også kaffetrakteren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg synes dette egentlig fortjener en

post-163450-0-12628400-1328622698_thumb.jpg

Men det er godt å se at befolkningen er enig, for det er ikke alltid tilfellet :p

 

Står at Norge er nummer to i tettheten av fibernett i verden. Jeg stiller meg da spørsmålet om hvorfor vi kanskje også har verdens dyreste abonnementer på dette området. Skulle tro at større utbredelse skulle føre til større konkurranse og lavere priser?

 

Norge har verdens høyeste Facebook-tetthet <...>

 

Norge er i dag nummer to i verden på tettheten av fibernett i privatmarkedet, og tettere vil det bli hvis boligeierne får bestemme.

 

Selv om jeg skjønner hva artikkelforfatter mener med både facebook-tetthet og tetthet av fibernett i privatmarkedet mener jeg at ordet tetthet blir helt feil å bruke her, da det oppfattes som spatial tetthet og ikke som andel av befolkning/privatmarked, som det er ment å være. Norge har veldig lav spatial tetthet av både facebook og fibernett, men høy mettningsgrad i befolkning og privatmarked sammenglignet med resten av verden. Det er den lave spatiale tettheten som gir høye priser på fibernettet, da fiber koster mye å legge over avstander.

 

Foreldrene mine (eller rettere sagt faren min med overbevisning fra meg :p ) hadde gode fremtidsinsikt når de skrev seg på en liste over husstander som ville ha fiber i 2005, selv med egenkost på rundt 50.000 for graving og kabel.

Jeg har bodd på studenthybler med ADSL delt med 3-4 andre, og det er ikke god QOS (quality of service) for en gamer, spesielt ikke når man ikke kan konfigurere routeren for tildeling av kvoter og prioritering av koblinger.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er kanskje litt obvious ja...

 

Jeg ville ihvertfall tatt hennsyn til hvilken internett-tilgang jeg kunne få ved kjøp av ny bolig. Jeg ville faktisk gått så langt som å si at jeg ikke ville kjøpt en bolig som ikke ville hatt mulighet for en eller annen type bredbånd. En fibertilkobing hadde absolutt vært et stort pluss om det allerede var installert. Det vil jo med all sansynlighet dekke alle nettverksbehov som man kan forvente å ha ut denne livstiden da den teoretiske hastigheten nesten er ubegrenset i praksis.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kan godt være at mange verdsetter det, men det er jammen meg også veldig mange annonser på f. eks Finn.no som ikke inkluderer noen informasjon om nettverkstilkobling. Står gjerne spesifikt leverandør av kabel-TV som kan gi en indikasjon om det er f. eks Canal Digital eller Get, men syns det er irriterende at det ikke står og må spørre og grave :\

Lenke til kommentar

Det var en veldig realistisk sammenlikning. Kanskje vi i samme slengen skulle lært av Japan når det gjelder kollektivtrafikk og Hongkong når det gjelder boligutbygging?

 

Jeg synes at kollektivtrafikken er akseptabelt slik som det er i Norge nå, men at Norge som er "Verdens beste land å bo i" og "En av de rikeste landenene" i verden har et så dårlig infrastruktur synes jeg er tragisk.. Kanskje jeg har bodd for mye i utlandet, men 100mbit for 400~500kr skulle vært mulig her i Norge.

 

Dessuten er jo behovet for kollektivtrafikk og boligutbygging annerledes i Norge.

Det er mange ganger at jeg ser tomme busser i Norge, dette er jo ganske uvanlig å se i østen..

Når det gjelder boligutbygging så bygger de jo så kompakt som mulig, de har et mindre landareal med en større befolkning, så hadde vært dumt å bringe byggeskikkene hit...

 

Er det så urealistisk å be om fiber dekning i de fleste byer innen ~5år? :blush:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet faktisk ikke om jeg klarer å flytte ut herifra, tanken på å gå fra fiber til kobbermøkk er mildt sagt skremmende :confused:

 

Jeg har 100 Mbit/s på kobbermøkka jeg :thumbup::love:

 

Men begge veier? Er jo opplastninghastigheten som teller :) Uannsett er du "heldig", i den forstand at du ihvertfall har muligheten til å få noe bedre enn vanlig, dog selvom det antakligvis er overprisa og mindre stabilt.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Neste gang det tittes på ny bolig skal nettmuligheter helt klart skyves lenger opp i prioriteringene. Når familien flyttet i 2002 slet vi i over 1 år med å få ADSL aktører til å levere tjenester i området. Denne leverandøren hadde også monopol i området i mange påfølgende år og har i praksis det ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjempefint at dere som bor i byer og relativt tettbygde strøk har fiber osv...skulle bare ønske noen kunne tenke på oss som bor noen få km unna sentrum...at vi kunne få, i det minste 5-10Mbit-linjer på de Telenor-linjene.

Jeg har 2,7Mbit og må betale nesten 500 pr.mnd :(

Blodig urettferdig er det.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...