Gå til innhold

Tidenes beste kamera er over 100 år gammelt


Tidenes beste kamera ihht Akams lesere  

40 stemmer

  1. 1. Hva synes du er tidenes beste kamera?

    • Kodak Brownie
      1
    • Nikon D3s
      5
    • Hasselblad 500CM
      2
    • Minox
      0
    • Contax RTS-3
      0
    • Canon EOS 5D Mark II
      1
    • Mamiya 7II
      0
    • Leica M4
      0
    • Nikon F
      3
    • Canon EOS 1D
      1
    • Panasonic GF1
      0
    • Ilford Witness
      0
    • Polaroid SX-70
      1
    • Olympus Pen
      0
    • Leica III
      0
    • Zeiss Contaflex Super BC
      2
    • Rollei 35
      0
    • Pentax 6x7
      0
    • Gandolfi
      0
    • Olympus Trip
      0
    • Canon EOS 7D
      4
    • Olympus E-P1
      1
    • Kodak Retina IIIC
      0
    • Holga 120N
      0
    • Leica M9
      3
    • Hasselblad 500EL
      0
    • Bronica EC-TLII
      0
    • Nikon SP rangefinder
      0
    • Rolleiflex TLR
      2
    • Pentax ME F
      0
    • Nikon FM2
      1
    • Canon A-1
      1
    • Nikon D700
      1
    • Panasonic LX3
      0
    • Mamiya RZ67
      0
    • Canon EOS 5D
      1
    • Canon EOS D30
      0
    • Olympus OM-1
      2
    • Nikon D1
      0
    • Canon T90
      1
    • Sony Alpha A900
      1
    • Hasselblad 503CW
      0
    • Pentax K20D
      0
    • Pentax Auto 110
      0
    • Canon F-1
      0
    • Nikon D90
      0
    • Sinar Norma
      0
    • Pentax K1000
      0
    • Nikon D300s
      0
    • Nikon 1 (V1 og J1)
      0
    • Et annet kamera som ikke er i denne listen
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kommer på ganske mange kandidater som burde vært på listen:

Jeg savner Olympus XA. Av de digitale så savner jeg Nikon D70.

 

Det er jo mange kameraer på lista som ikke har noe der å gjøre. De er rett og slett for nye til at vi kan si noe sikkert om de.

 

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å ta slike lister alvolig når de har med kameraer som er i salg, og knapt nok har vært på markedet i et halv år. Nikon J1/V1 er et godt eksempel på det. Selv synes jeg også at D700 og andre i den generasjone er for nye.

Lenke til kommentar

D3s er uten tvil verdig posisjonen; men føler D3 kanskje var langt mer revolusjonerende for sin tid.

 

D3s er uten tvil verdig posisjonen; men føler D3 kanskje var langt mer revolusjonerende for sin tid.

Spesielt med tanke på at D3 er over 4.5 år gammelt, og leverer varene på høyde med de beste fortsatt.

Jeg mener at både Canon 5D og Nikon D3 er fortsatt litt for nye - jeg er av den mening at det bør ha gått minst 5 år siden kameraet gikk ut av salg før de har noe på en slik liste å gjøre. Det er vel 99% sjanse at når det kommer en slik oppsummering om 25 år, så vil fortsatt 5D og D3 komme høyt på lista.

Lenke til kommentar

Olympus 35 SP (SPn) Olympus XA Contax 645Pentax K1000Nikon FMNikon F6Olympus OM-3Mamiya 7Canon EOS 3Dette var bare noen av de som ev. kan fortjene en plass i toppen. :)

Jeg konsentrerer meg altså om de analoge, dette siden de gode digitale er altfor nye (alt under en alder på 15-20 år fortjener ikke plass på listen)... ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde det vært spørsmål om hva som var tidenes viktigste kamera så kan jeg være enig i at vi ikke vet nok om at vi vet for lite om de nyeste digitale kameraene. Men ærlig talt, her spør det etter hva som er tidenes beste kamera.

 

Man kan selvfølgelig ha forskjellige synspunkter på hva som gjøre et kamera bra, men det mest nærliggende å tenke på er vl hvor teknisk gode bilder hver kamera er i stand til å ta, forutsatt at de ble sammenlignet under identiske forhold av en og samme fotograf. Og da er jeg ganske sikker på at de beste digitale kameraene vi har nå ville kommet best ut da.

Lenke til kommentar

Enig med smort1 her. Vi må nok se bakover på de analoge kameraene. I 1963/64 kom det første kameraet med lysmåling gjennom objektivet, og det gjorde det på full blenderåpning. Det var Topcon RE super, hadde bajonettfatning og fikk være alene om dette i flere år før Pentax, Minolta og Canon fulgte etter. Topcon hadde på den tiden i objektivprogrammet en 2,8/300mm som også ble laget for Nikon og Pentax. Vanskelig å komme utenom Topcon altså.

Lenke til kommentar
Jeg kommer på ganske mange kandidater som burde vært på listen:
Jeg savner Olympus XA. Av de digitale så savner jeg Nikon D70.Det er jo mange kameraer på lista som ikke har noe der å gjøre. De er rett og slett for nye til at vi kan si noe sikkert om de.Jeg kjenner at jeg ikke klarer å ta slike lister alvolig når de har med kameraer som er i salg, og knapt nok har vært på markedet i et halv år. Nikon J1/V1 er et godt eksempel på det. Selv synes jeg også at D700 og andre i den generasjone er for nye.

 

Absolutt eit godt poeng, det at det både mangler kamera som burdde vært på listen men og at det er kamera så det rett å slett fortidleg å sei kor mykje det får å sei for kamera sin utvikling. Tenk viss denne listen hadde blitt laget for 15-16 år siden ville det sann sylig viss haddt med Canon EOS IX for eksempel.

Lenke til kommentar

Farfaren min kjøpte et lodd for 1 øre, å vant et Kodak Brownie.

Det har min far enda, å det fungerer enkelt å greit enda. Det er ikke i daglig bruk sånn til opplysning. Må være over 10år sist vi testa det :cool:

 

Zeiss Ikon Contax S med verdens første "roof pentaprism on a single-lens reflex camera" på andreplass kanskje?

 

Synes den lista virker litt tillfeldig. Tidenes beste kamera er da noe helt annet enn dagens best kamera i sin klasse.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...