Gå til innhold

Dette er skikkelig ekstremkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
– Dette er den samme fasekjølingsenheten som sitter i blant annet jagerfly. Der kjøler den ned viktige komponenter og våpensystemer, og må blant annet fungere uansett hvilken posisjon flyet befinner seg i. For væskene, som oljen, i systemet er det vanskelig at de holder seg der de skal i tradisjonelle fasekjøleren når flyet spinner rundt og gjør kraftige manøvre. Men det klarer denne, sier Arnold.

 

– Putter du fasekjøleren da i en vanlig PC hvor den står stabilt, sitter du med en særs driftsikker enhet. Den er MIL-sertifisert, sier Arnold.

 

...og med dette, så betyr det at alle fasekjølere er like?

 

Om ikke, så virker det litt teit at de bruker en fasekjøler som kan monteres i et jagerfly, når du bare skal ha den i en pc.

Lenke til kommentar

Det er jo trossalt "pc-komponenter" den kjøler ned i jagerflyet. Så den har jo samme hensikt uansett om den kjøler ned komponenter i et vanlig kabinett eller i et jagerfly

 

Dessuten er det en ekstra ting å "briefe" med for folk som faktisk bruker så mye penger (ja, antar at den koster en god del) på en kjøler

Lenke til kommentar

vannkjøler eller chiller er noe jeg absolutt ikke ville anbefale til hvermannsen.

 

det står at dette er en mye enklere løsning enn direkte fasekjøler, og dette er etter min erfaring HELT feil.

 

ved bruk av fasekjøler på cpu:

 

alt er isolert ferdig unntatt cpu, her følger det med fester som standard er isolert. liten sjanse for kondens.

 

ved bruk av denne chilleren:

 

ALT må isoleres. slanger, fullcover blokker nå tettes igjen så det ikke dannes kondens på INNSIDEN av blokken mot pcben. rett og slett helt forjævlig prosjekt, og det er dømt til å gå dårlig. samme med fullcover blokk til hk som det begynner å renne kondens av.. umulig å få isolert skikkelig.

 

konklusjon:

 

kan til nøds brukes på enkel gpu og cpublokk hvis man isolerer skikkelig. alt annet = fail etter 1mnd.

Endret av **dp**
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser fordelaktig på at den er mil-spec.

 

Driftssikkerheten på Vapochill, da den var til salgs for en håndfull år siden, var ihvertfall ikke noe å skryte av.

Etter 2 RMAer (kompressorproblemer), røk til slutt varmetrådene rundt CPU isolatoren (som skal hindre ting i å fryse på utsiden av blokka og mao. hindre kondens), og det opparbeida seg et fint lag med is, som sakte dryppet ned på skjermkortet.

 

Resultatet: Ett fritert hovedkort, en ødelagt fasekjøler og et skjermkort med korrosjon og alger (også ødelagt).

 

 

Kort sagt: Ja, driftssikkerhet på slike enheter er viktig.

Lenke til kommentar

vannkjøler eller chiller er noe jeg absolutt ikke ville anbefale til hvermannsen.

 

det står at dette er en mye enklere løsning enn direkte fasekjøler, og dette er etter min erfaring HELT feil.

 

ved bruk av fasekjøler på cpu:

 

alt er isolert ferdig unntatt cpu, her følger det med fester som standard er isolert. liten sjanse for kondens.

 

ved bruk av denne chilleren:

 

ALT må isoleres. slanger, fullcover blokker nå tettes igjen så det ikke dannes kondens på INNSIDEN av blokken mot pcben. rett og slett helt forjævlig prosjekt, og det er dømt til å gå dårlig. samme med fullcover blokk til hk som det begynner å renne kondens av.. umulig å få isolert skikkelig.

 

konklusjon:

 

kan til nøds brukes på enkel gpu og cpublokk hvis man isolerer skikkelig. alt annet = fail etter 1mnd.

 

Nei jeg tror du tar feil der *dp*.

 

Om det skal være et poeng å kjøle på denne måten bør det være at kjølevannet IKKE går sub zero. Det kan løses enkelt ved at en temp sonde i kjølesløyfen regulerer pådraget til fasekjøleren. Blir tempen for nær 0 grader så kuttes spenningen til fasekjøler inntil tempen øker. Dermed holdes kjølevannet nedkjølt men ikke så nedkjølt at problemer med kondens oppstår.

 

Resultat med kjølevann godt avkjølt men likevel over frysepunktet blir mer effektiv kjøling av prosessor enn ved bruk av feks en enkel out-of-the-box bolt-on sak som feks Corsair H100 pga av kjølevannet til Compucold er fysisk nedkjølt før den treffer CPU - likevel ikke nedkjølt nok til å skape kondens. Mens en løsning som Corsair H100 må kjøle kjølevannet via radiatorer og vifter.

 

 

Dette stemmer også bra om man ser på idle/load temp.

Fra rundt 10+grader til 50+grader. Altså ingen kondens og ingen korrosjon eller kortslutning.

 

Å ikke kontrollere tempen på kjølevannet i en slik løsningen ville som du påpeker skapt kondensproblemer og dermed ville ikke en slik løsning som Compucold her viser ha noen fortrinn over en tradisjonell fasekjøler. Så om Compucold skal kunne argumentere for at deres løsning har fordeler over tradisjonelle fasekjølere mtp kondensproblemtatikken så må altså den biten være under kontroll.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei jeg tror du tar feil der *dp*.

 

Om det skal være et poeng å kjøle på denne måten bør det være at kjølevannet IKKE går sub zero. Det kan løses enkelt ved at en temp sonde i kjølesløyfen regulerer pådraget til fasekjøleren. Blir tempen for nær 0 grader så kuttes spenningen til fasekjøler inntil tempen øker. Dermed holdes kjølevannet nedkjølt men ikke så nedkjølt at problemer med kondens oppstår.

 

Resultat med kjølevann godt avkjølt men likevel over frysepunktet blir mer effektiv kjøling av prosessor enn ved bruk av feks en enkel out-of-the-box bolt-on sak som feks Corsair H100 pga av kjølevannet til Compucold er fysisk nedkjølt før den treffer CPU - likevel ikke nedkjølt nok til å skape kondens. Mens en løsning som Corsair H100 må kjøle kjølevannet via radiatorer og vifter.

 

 

Dette stemmer også bra om man ser på idle/load temp.

Fra rundt 10+grader til 50+grader. Altså ingen kondens og ingen korrosjon eller kortslutning.

 

Å ikke kontrollere tempen på kjølevannet i en slik løsningen ville som du påpeker skapt kondensproblemer og dermed ville ikke en slik løsning som Compucold her viser ha noen fortrinn over en tradisjonell fasekjøler. Så om Compucold skal kunne argumentere for at deres løsning har fordeler over tradisjonelle fasekjølere mtp kondensproblemtatikken så må altså den biten være under kontroll.

 

 

Man trenger ikke sub-zero temperaturer for at kondens skal oppstå. Selv 10-20c forskjell vil kunne gi kondens dersom luftfuktigheten er høy nok. (les: duggpunkt)

Alle som har kost seg med noe kaldt å drikke på sommeren har oppdaget dette. En kald halvliter eller en flaske cola på sommeren... det renner av glasset.

 

Midt på vinteren med tørr luft blir det neppe noe problem, men når våren og sommeren kommer kan jeg garantere deg kondens.

 

Med den kraftige utgaven vil nok vanntempereaturen komme enda lavere, og da får man kondens også midt på vinteren. Dette har jeg prøvd selv, så det vet jeg. Kjølevannet holdt 2-3c og da rant det av slangene.

Lenke til kommentar
Nei jeg tror du tar feil der *dp*.Om det skal være et poeng å kjøle på denne måten bør det være at kjølevannet IKKE går sub zero. Det kan løses enkelt ved at en temp sonde i kjølesløyfen regulerer pådraget til fasekjøleren. Blir tempen for nær 0 grader så kuttes spenningen til fasekjøler inntil tempen øker. Dermed holdes kjølevannet nedkjølt men ikke så nedkjølt at problemer med kondens oppstår. Resultat med kjølevann godt avkjølt men likevel over frysepunktet blir mer effektiv kjøling av prosessor enn ved bruk av feks en enkel out-of-the-box bolt-on sak som feks Corsair H100 pga av kjølevannet til Compucold er fysisk nedkjølt før den treffer CPU - likevel ikke nedkjølt nok til å skape kondens. Mens en løsning som Corsair H100 må kjøle kjølevannet via radiatorer og vifter. Dette stemmer også bra om man ser på idle/load temp. Fra rundt 10+grader til 50+grader. Altså ingen kondens og ingen korrosjon eller kortslutning. Å ikke kontrollere tempen på kjølevannet i en slik løsningen ville som du påpeker skapt kondensproblemer og dermed ville ikke en slik løsning som Compucold her viser ha noen fortrinn over en tradisjonell

 

For å unngå dette måtte man da ha en RF-sensor og en sensor for å holde kontroll på laveste temperatur i systemet til en hver tid. Det blir mildt sagt utfordrende. Jeg er enig med dp, dette blir neppe så enkelt som de skal ha det til. Men det er interessante saker, absolutt.

Lenke til kommentar

 

For å unngå dette måtte man da ha en RF-sensor og en sensor for å holde kontroll på laveste temperatur i systemet til en hver tid. Det blir mildt sagt utfordrende. Jeg er enig med dp, dette blir neppe så enkelt som de skal ha det til. Men det er interessante saker, absolutt.

 

Joda dette er enkelt. De trenger en reltivt rimelig versjon av en PID controller til å styre pådraget av fasekjøleren. Dette er enkelt, billig og gjennomførbart. PID bør kunne være både liten i størrelse og rimelig priset siden effektforbruket til fasekjøleren er forholdsvis beskjedent i forhold til kompliserte miljøer der det er vanlig med PID idag som f.eks styrer varmekilder på mangfoldige KW. På slike effektkrevende oppsett er jo kostnaden av SSR relé nesten lik kostnaden av PID. Vet ikke hvor mye strøm en fasekjøler trekker på max men det er uansett en beskjeden last.

 

PID styrer av/på av fasekjøler etter behov i henhold til verdiene fra temp proben. PID er også selvlærende slik at den blir raskere og mer nøyaktig etter noe bruk. I og med at PID kontrollerer fasekjøler vil jo vannet sirkulere i systemet selv om selve fasekjøleren slåes av/på i henhold til behovet.

 

Sålenge elektronikken virker vil det aldri bli problemer med kondens. Kjølevesken vil holde seg på nivå som hindrer kondens.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

 

 

 

Man trenger ikke sub-zero temperaturer for at kondens skal oppstå. Selv 10-20c forskjell vil kunne gi kondens dersom luftfuktigheten er høy nok. (les: duggpunkt)

Alle som har kost seg med noe kaldt å drikke på sommeren har oppdaget dette. En kald halvliter eller en flaske cola på sommeren... det renner av glasset.

 

Midt på vinteren med tørr luft blir det neppe noe problem, men når våren og sommeren kommer kan jeg garantere deg kondens.

 

Med den kraftige utgaven vil nok vanntempereaturen komme enda lavere, og da får man kondens også midt på vinteren. Dette har jeg prøvd selv, så det vet jeg. Kjølevannet holdt 2-3c og da rant det av slangene.

 

Hmm du sier noe der. Tenkte ikke på det engang.

Men det kan jo godt tenkes at Compucold har tenkt tanken og løst problemet.

 

Kanskje måles luftfuktighet og settes inn i formelen til PID sammen med lufttemp og cpu temp? Hygrometer er jo ingen stor kostnad idag og kan meget vel være endel av løsningen.

 

Vel da blir det slik at løsningen til compucold vil fungere uten kodens dersom de har kontroll på temperatur, luftfuktighet og styring av fasekjøler.

 

De trenger da


  •  
  • Hygrometer
  • PID Controller
  • Temp sonde

 

Ikke svært komplisert og helt sikkert noe de har fundert på.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...