Gå til innhold

Diskusjon rundt touchskjerm på kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor alt knappe- og plugg hysteri når det finnes wifi og touch-skjermer ? Kameraet virker avlegs i forhold til dagens teknologi.

Touch-skjermer? Seriøst? Det vil jeg ikke en gang ha på mitt vanlige kamera - det ville vært døden på et proffhus. Proffhus har heller knapper hvor du skal holde to knapper inne samtidig for å få endret noe som helst - så endrer man ikke uforvarende halvparten av innstillingene på kameraet bare man tar det opp og ned av bagen.

 

Moroklumpen. :D

 

 

Edit: ..Og la meg gjette - du synes mus og klikking er bedre og mer effektivt enn hurtigtaster. :D

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Touch-skjermer er absolutt en viktig teknologi ! Det er ikke uten grunn at Apple med sin iPhone og Ipad er vinnere i markedet !

Det er enkelt å programmere et kamera til å holde f.eks. 3 taster ned samtidig på en touch-skjerm !

Jeg har eid en Nikon D40X i mange år. Forsåvidt greit kamera, men Nikon kan ikke dette med knapper og menysystemer. Nikon sin løsning fungerer ikke ute i felten !

For meg minner dette kamera og alle dets knapper å være kamera fra 80-tallet, når det gjelder design og layout !

Etter min mening er dette kamera skive-bom fra Nikon i denne sammenheng( design, layout og brukervennlighet).

De fleste av oss tar nok - etterarbeid av bildene på PC/Mac og foretar vel ikke redigering av bilder på kamera, så hvorfor alle disse kappene- og - kontaktene ?

 

Uheldigvis gikk min Nikon D40X istykker en tid tilbake, så nå er jeg på leting etter nytt kamera, både Samsung og Canon ser lovende ut !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

 

De fleste av oss tar nok - etterarbeid av bildene på PC/Mac og foretar vel ikke redigering av bilder på kamera, så hvorfor alle disse kappene- og - kontaktene ?

 

 

Ja, knapper er noe herk! La heller kameraet stå på grønn auto.

Lenke til kommentar

Etter min mening er dette kamera skive-bom fra Nikon i denne sammenheng( design, layout og brukervennlighet).

De fleste av oss tar nok - etterarbeid av bildene på PC/Mac og foretar vel ikke redigering av bilder på kamera, så hvorfor alle disse kappene- og - kontaktene ?

Du er kanskje med andre ord ikke heeeelt i målgruppen for dette kameraet? :D :D :D

 

Kjøp en NEX-5n, så får du touch-skjermen og ikke så mange knapper som forvirrer - og som du sikkert ikke har bruk for.

 

Og - nok trolling, nå.

Lenke til kommentar

Touch-skjermer er absolutt en viktig teknologi ! Det er ikke uten grunn at Apple med sin iPhone og Ipad er vinnere i markedet !

Det er enkelt å programmere et kamera til å holde f.eks. 3 taster ned samtidig på en touch-skjerm !

Jeg har eid en Nikon D40X i mange år. Forsåvidt greit kamera, men Nikon kan ikke dette med knapper og menysystemer. Nikon sin løsning fungerer ikke ute i felten !

For meg minner dette kamera og alle dets knapper å være kamera fra 80-tallet, når det gjelder design og layout !

Etter min mening er dette kamera skive-bom fra Nikon i denne sammenheng( design, layout og brukervennlighet).

De fleste av oss tar nok - etterarbeid av bildene på PC/Mac og foretar vel ikke redigering av bilder på kamera, så hvorfor alle disse kappene- og - kontaktene ?

 

Uheldigvis gikk min Nikon D40X istykker en tid tilbake, så nå er jeg på leting etter nytt kamera, både Samsung og Canon ser lovende ut !

Du får dra til Nikon-headquarters å snakke fornuft til dem. Så innser de sikkert at de har tatt feil og at du har rett..

Lenke til kommentar

Touch-skjermer er absolutt en viktig teknologi ! Det er ikke uten grunn at Apple med sin iPhone og Ipad er vinnere i markedet !

 

... også helt umulig å betjene uten å konstant titte på skjermen for bekreftelse at man har gjort ting riktig.

 

Direkte trafikkfarlig for de som driver med denslags mens man kjører bil :whistle:

 

Forøvrig finner jeg iPhone rimelig patetisk i dagens marked :D

Lenke til kommentar

Siden vi er inne på dette med knapper, hvordan er det med valgfrihet for å selv legge til det du ønsker på div knapper , vi er jo forskjellig og prioriterer forskjellig.

 

Begge fn og pv på siden av objektivfatningen kan som vanlig konfigureres. Jeg bruker den ene til virtuell horisont og den andre til nedblending på mitt D7000.

Lenke til kommentar

Men, er det ikke slik da: Komme seg raskest ut på markedet for å øke inntjeningen... de satser på å holde gammel teknologi gående så lenge som mulig, for å slippe nyinnvisteringer. De fortsetter å overbevise brukerne om knapper og tilkoblinger i alle mulige varianter, fra gammel tid ! ...

 

Jeg er skuffet over Nikon sitt nye kamera. Kameraet fra Nikon viser også hva som er tradisjon i dette firmaet. De sliter med brukervennligheten og kunne ta ibruk ny teknologi som f.eks touch-skjerm og wifi.

 

Men, se- og lær av Apple og Apple sine produkter ! De vil bl.a bort med tastene, og i motsetning til Nikon så gjør de det ! (iphone, Ipad, iPod, iPod Nano ..)

 

Det er fullstendig feil å lage ethernet-kontakt på et kamera og ikke wifi (trådløst) idag ! Det er skive-bom - helt tilbake til stenalderen, etter min mening.

Lenke til kommentar

Men, er det ikke slik da: Komme seg raskest ut på markedet for å øke inntjeningen... de satser på å holde gammel teknologi gående så lenge som mulig, for å slippe nyinnvisteringer. De fortsetter å overbevise brukerne om knapper og tilkoblinger i alle mulige varianter, fra gammel tid ! ...

Så Canon 1Dx har ingen knapper? Tror de fleste Canon/Nikonbrukere setter pris på at det er fysiske knapper på kameraet, av grunner som er nevnt tidligere i tråden..

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar

Åh nei - jeg fikk en vanndråpe/flekk/støvkorn/tåre/bloddråpe/tyggis/noe på touchskjermen på proffkameraet mitt - nå får jeg ikke endret lukkertid - alle sammen - hold olympiaden et halvt minutt så jeg får tørket det av, ellers får jeg ikke tatt bildet!

 

Men, se- og lær av Apple og Apple sine produkter ! De vil bl.a bort med tastene, og i motsetning til Nikon så gjør de det ! (iphone, Ipad, iPod, iPod Nano ..)

Herlig humor! :D

Legg også merke til at man - hvis man skal skrive seriøst på en iPad - kjøper tilbehør. At touch-skjerm skulle være bedre enn dedikerte knapper - nei, den var god! :D :D

(Som tidligere skrevet av andre - touch-skjerm er spesielt nyttig når man har kameraet til øyet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åh nei - jeg fikk en vanndråpe/flekk/støvkorn/tåre/bloddråpe/tyggis/noe på touchskjermen på proffkameraet mitt - nå får jeg ikke endret lukkertid - alle sammen - hold olympiaden et halvt minutt så jeg får tørket det av, ellers får jeg ikke tatt bildet!

 

Jeg tror ikke man skal avskrive en touchscreen som input, men da må man utnytte fordelene, jeg tror ikke akkurat å endre lukkertid er noe en touchscreen er mest egnet til. Ei heller bør man nødvendigvis gjøre touchscreen til eneste mulig input.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man skal avskrive en touchscreen som input, men da må man utnytte fordelene, jeg tror ikke akkurat å endre lukkertid er noe en touchscreen er mest egnet til. Ei heller bør man nødvendigvis gjøre touchscreen til eneste mulig input.

 

Jeg synes touchscreen kan være nyttig, spesielt på stativ, men det er ingen erstatning for knapper når jeg har det travelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man skal avskrive en touchscreen som input, men da må man utnytte fordelene, jeg tror ikke akkurat å endre lukkertid er noe en touchscreen er mest egnet til. Ei heller bør man nødvendigvis gjøre touchscreen til eneste mulig input.

Touchscreen er helt klart kjekt å ha i visse situasjoner - men å fjerne knapper for å legge ting inn på touchscreen på et entusiastkamera er feil. Å fjerne knapper for å legge inn ting på touchscreen på et proffkamera er episk feil.

Som tilbehør er det kjekt - til enkelte miljøer hvor man kan trykke på skjermen i ro og mak. Til bruk i felten vil det viktigste på en touchscreen være at den kan skrus av, så den ikke påvirker ting når du ikke mener det.

 

Til enkelte bruksområder kan det være genialt ekstratilbehør - for eksempel til fokusering og komponering på stativ via liveview, eller visning og gjennomkikking av bilder.

 

Men som hovedbetjening av kameraet, som en enkelt poster prøver å lansere? På et proffhus? Så er det ærlig talt et relativt suboptimalt forslag.

 

Eller "idiotitrolling av en annen verden", som det også heter.

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...