Gå til innhold

Samsung vs Apple (søksmålene)


Støtter du Samsung eller Apple?  

82 stemmer

  1. 1. Jeg støtter

    • Samsung og har ikke mobil eller tablet fra Apple eller Samsung
    • Samsung og har tablet eller mobil fra Samsung
    • Samsung og har tablet eller mobil fra Apple
    • Apple og har ikke mobil eller tablet fra Apple eller Samsung
    • Apple og har tablet eller mobil fra Apple
    • Apple og har tablet eller mobil fra Samsung
      0
    • Samsung og har mobil eller tablet fra begge
    • Apple og har mobil eller tablet fra begge
  2. 2. Jeg synes patenter og community design

    • fungerer mot sin hensikt, og trenger forandring
    • bør forbli slik det er i dag


Anbefalte innlegg

Lager en tråd for å få frem poenger til Samsung og Apple i sakene deres (hovedsaklig rettet mot saken i Tyskland relatert til Community Design) samlet i en tråd, slitsomt at alle disse diskusjonene starter på nytt hver gang en slik sak dukker opp ... og tror vi ikke har sett siste artikkel i disse sakene enda. Setter også opp en poll for å få litt statistikk.

 

Selv støtter jeg Samsung på de fleste områder, mye grunnet ideologiske tanker. Vi beveger oss også mot enheter som er så minimalistiske at likheter vil oppstå desto mer strippet enhetene blir. Store likheter i andre enheter der det er rom for større forskjeller har også blitt godtatt.

 

Samler informasjon i spoilere etter hvert som jeg kommer over noe eller noen legger ut noe i tråden, så blir alt samlet i en post.

 

1. Hva er det Apple saksøker Samsung for i de forskjellige landene. Hva er de spesifikke kravene til Apple? Hvilke land har Apple vunnet i retten?

 

2. Angående utseendet på produktene: Hvor likt har Apple sagt er for likt? Til de som har testet begge, føles de like side om side? Har selv holdt dem begge, og de føles nokså forskjellige ut og har sine egne særtrekk i utseendet.

 

Videoer som sammenligner Galaxy Tab og iPad, og Galaxy S2 og iPhone:

 

 

Her er en video som viser dem (mobilene) side om side:

 

Her er en video som viser iPad og Galaxy Tab:

 

 

 

 

3. Hvordan har utviklingen til touchmobiler og tablets har foregått (lignende ideer fra tidligere av som ligner på dagens iPads). Både konsepter, ideer fra gamle filmer/serier og ferdige produkter. Burde slike selskaper kunne ta rettiheter på design og konsept på produkter som har blitt vist av andre produsenter tidligere?

 

Bilder av konsepter og tidligere ideer før iPad kom ut:

 

 

 

4. Hvor like er egentlig Samsung sin Galaxy Tab sammenlignet med Communety Designet til Apple iPad?

http://www.dailytech.com/EDITORIAL+Apples+Patent+Didnt+Look+Much+Like+the+iPad++or+Samsung+Tab+101/article22685.htm

 

Om Apple sitt Community Design er gjeldene for deres nåværende produkter, betyr dette at Community Design åpner for for forskjeller i design på produkt. Tegningene fra Apple minnder nesten mer om konseptet fra 1994 og et par av tabletsene brukt i Star Trek.

 

Apple Community Design, Samsung Picture Frame, og Galaxy Tab

 

 

 

post-143435-0-08795700-1318705571_thumb.png

 

post-143435-0-79511200-1318705581_thumb.png

 

post-143435-0-46264000-1318705598_thumb.png

 

 

 

 

5. Hvor mange av disse enhetene ligner på iPhone og iPad, og hvor stor sannsynlighet er det at Apple kommer til å saksøke disse produsentene om de blir farlige konkurrenter?

 

Bilder av front, bak og siden av en rekke touchmobiler og tablets:

 

 

 

Mobil: front

 

 

 

iPhone

post-143435-0-15088100-1318705880_thumb.jpg

 

LG

post-143435-0-10609000-1318705890_thumb.jpg

 

Motorola

post-143435-0-35314600-1318705898_thumb.jpg

 

Samsung

post-143435-0-33519500-1318705907_thumb.jpg

 

 

 

 

Mobil: bak

 

 

 

iPhone

post-143435-0-63214600-1318705818_thumb.jpg

 

LG

post-143435-0-80164900-1318705826_thumb.jpg

 

Motorola

post-143435-0-51909100-1318705835_thumb.jpg

 

Samsung

post-143435-0-23864800-1318705845_thumb.jpg

 

 

 

 

Mobil: siden

 

 

 

iPhone

post-143435-0-94713900-1318705961_thumb.jpg

 

LG

post-143435-0-76161300-1318705970_thumb.jpg

 

Motorola

post-143435-0-64593600-1318705982_thumb.jpg

 

Samsung

post-143435-0-22202400-1318705992_thumb.jpg

 

 

 

 

Tablet: front

 

 

 

HP

post-143435-0-06867500-1318705855_thumb.jpg

 

Apple:

post-143435-0-84557100-1318707035_thumb.jpeg

 

Blackberry

post-143435-0-26749800-1318707066_thumb.jpg

 

Creative

post-143435-0-91830600-1318707076_thumb.jpg

 

Lenovo

post-143435-0-99814800-1318707119_thumb.jpg

 

Motorola

post-143435-0-69053300-1318707132_thumb.jpg

 

Samsung

post-143435-0-59824000-1318707142_thumb.jpg

 

Herotab

post-143435-0-50492500-1318707153_thumb.jpg

 

Skytab

post-143435-0-63789900-1318707164_thumb.jpg

 

Superpad

post-143435-0-52012900-1318707180_thumb.jpg

 

Toshiba

post-143435-0-98757100-1318707191_thumb.jpg

 

Velocity

post-143435-0-84075500-1318707203_thumb.jpg

 

Viewsonic

post-143435-0-18072200-1318707215_thumb.jpg

 

Zenithink

post-143435-0-06388200-1318707244_thumb.jpg

 

 

 

 

Tablet: bak (kommer)

 

 

 

Blackberry

post-143435-0-48237800-1318707045_thumb.jpg

 

 

 

 

Tablet: siden (kommer)

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Har LG har uttalt seg noe mer om de ønsker å saksøke Apple for iPhone design som ligner på deres Prada-mobil? Noe de vurderte i 2007.

 

Video av LG sin Prada-mobil

 

 

LG sin Prada-mobil:

 

 

 

7. Etterhvert som teknologien blir bedre, og design mindre og mer minimalistisk; bør man kunne forvente at design viser større likheter med hverandre?

 

8. Hvordan fungerer Community Design? Vil anta at også Samsung har fått sine design godkjent. Betyr dette at alle får design innvilket, og om noen mener noen ligner for mye så blir det rettsak hvor design å når de fikk Community Design vektlagt?

 

9. Hvilke andre er det Apple saksøker? De saksøker HTC for blant annet:

- Unlocking A Device By Performing Gestures On An Unlock Image

Endret av tamarin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja flott tråd! Fint og samle alt dette rettssak sirkuset på en plass

 

Jeg er spent på hvordan dette vil ende, eller om det vil ende :)

 

 

 

Siden det var så mange fine bilder i første i førsteposten legger jeg også ut et

samsung-apple-lawsui8ts.png

Skål!

 

 

Jeg og finner egentlig ikke min pulje.

Jeg har nettbrett & mobil fra både Apple & Samsung.

Jeg hater dem begge like mye som jeg elsker dem

...er det flere av "meg"? Eller må man være skitzofren?

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Bra tråd! Men burdet det ikke være ett valg for de som ikke støtter hverken Samsung eller Apple, men som synes patentssystemet trenger hjelp.

La det til i en separat poll. Tror nok det går en del paraleller mellom hvem man støtter av Samsung og Apple i denne saken, og hva man synes om patentsystemet i dag. Selv om jeg foretrekker fri programvare er jeg ikke helt imot patenter, men slik det fungerer i dag er det ofte mer konkurransefientlig enn konkurranseskapende og innovasjonfremmende.

 

Ja flott tråd! Fint og samle alt dette rettssak sirkuset på en plass

 

Jeg er spent på hvordan dette vil ende, eller om det vil ende :)

 

 

 

Siden det var så mange fine bilder i første i førsteposten legger jeg også ut et

samsung-apple-lawsui8ts.png

Skål!

 

 

Jeg og finner egentlig ikke min pulje.

Jeg har nettbrett & mobil fra både Apple & Samsung.

Jeg hater dem begge like mye som jeg elsker dem

...er det flere av "meg"? Eller må man være skitzofren?

Med patentsystemet mange land har i dag får nok nyhetssider noe nytt å skrive om om denne saken skulle komme frem til noen løsning en eller annen gang.

 

Det er jo selvfølgelig også en mulighet. La dem til i bunnen av første pollen. Hadde selv ikke hatt noe imot å hatt en mobil eller tablet med Android, Samsung, webOS, Bada, iOS og WP7 for å teste hvordan de var. Nå har jeg ikke testet alle disse plattformene, men synes iOS kan bli litt kjedelig sammenlignet med en del av de andre. iOS er derimot kanskje den plattformen som er enklest i bruk, og fungerer for veldig mange. Apple derimot har jeg ikke alltid hatt sansen for, og jeg vektlegger også i en viss grad selskapet som står bak et produkt jeg skal kjøpe.

Lenke til kommentar

Hvor mange tar feil av et nettbrett og en fotoramme? Posten over viser virkelig at en ikke forstår hva det er snakk om her.

 

Her tenker jeg spesielt på hvem som var først ute med sort ramme, skjerm i midten og avrundet kanter. Samsung skapte fronten.

 

Se på tab 10.1 på sidene og baksiden. Totalt ulikt iPad2.

 

Skal ingen andre få lage tynne tablets med sorte rammer, skjerm i midten og avrundede kanter ettersom Apple var først ute på markedet med det?

 

jeg har hele tiden ønsket meg svart på hvordan det er mulig å ikke ligne på iPad2, dersom en produsent vil lage det tynneste nettbrettet med avrundede hjørner? Det er ikke lett skal jeg si deg. Skal du ha en sort ramme og avrundede hjørner, så er oppgaven nesten umulig.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Hvor mange tar feil av et nettbrett og en fotoramme? Posten over viser virkelig at en ikke forstår hva det er snakk om her.

Om du ser dem forfra kan det også være svært lett å ta feil da nettbrett og fotorammer har samme prinsipp i design.

 

Se bort ifra innmaten og funksjoner. La si noen synes designet til Xbox 360 hadde vært passende til en Blu-Ray-spiller, synes du det hadde vært greit at f.eks Sony hadde laget en Blu-Ray-spiller prikk lik Xbox 360 kun fordi det ikke var en spill-konsoll slik Xbox-360?

 

Det at et selskap ønsker å bruke sine tidligere design i andre produkter ser jeg på som helt naturlig.

Lenke til kommentar

Å se bort ifra " innmaten og funksjoner" er jo akkurat det en IKKE kan gjøre. Når samsung kopierer fronten (er det virkelig umulig å lage et nettbrett uten samme buene å metallramme som ipad?), esken porduktet ligger i, og faktisk også hvordan produktet er pakket i esken, er det ok? Tenk om ms hadde laget en xbox som var identisk med ps3, og pakket i lik embalasje...

 

Dette gjør det lettere for "uvitende" å kjøpe feil produkt. En tar som regel ikke feil av bluray spiller og spillkonsoll, på samme måte som en ikke tar feil av en fotoramme og et nettbrett...

 

Uansett er likheten mellom enhetene kun ett av 19 søksmål disse to selskapene har gående verden rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å se bort ifra " innmaten og funksjoner" er jo akkurat det en IKKE kan gjøre. Når samsung kopierer fronten (er det virkelig umulig å lage et nettbrett uten samme buene å metallramme som ipad?), esken porduktet ligger i, og faktisk også hvordan produktet er pakket i esken, er det ok? Tenk om ms hadde laget en xbox som var identisk med ps3, og pakket i lik embalasje...

 

Dette gjør det lettere for "uvitende" å kjøpe feil produkt. En tar som regel ikke feil av bluray spiller og spillkonsoll, på samme måte som en ikke tar feil av en fotoramme og et nettbrett...

 

Uansett er likheten mellom enhetene kun ett av 19 søksmål disse to selskapene har gående verden rundt.

En som klarer å ta feil mellom en iPad og en Galaxy tab klarer helt sikkert å ta feil av en Samsung Picture frame fra 2006 og en Galaxy Tab fra 2011, de er jo identiske. Det er lettere å se forskjell på en iPad og en Galaxy Tab da det står Samsung med store bokstaver foran.

 

På slike enheter som dette ser jeg ikke noe galt i at de så og si er identiske, men bortsett fra det så mener jeg allikevel dem som var først ute med design er det som har utviklet designet.

 

Nå er konsoller noe annerledes da disse har rom for mye mer variasjon, men om Sony hadde kopiert et tidligere konsept fra MS (om de hadde laget en PC eller DVD-spiller med PS3-designet før PS3 kom), mener jeg allikevel det er MS som har brukt tid og penger på å utvikle designet, og burde fått rettigheter på det i en eventuell sak.

 

Til tross bryr jeg meg ikke så veldig mye om slikt, kjøper Xbox for å spille Xbox-spill, kjøper PS3 for å spille PS3-spill. Hadde allikevel vært mer enig i saksøker i en lignende sak om MS eller Sony hadde lignet på hverandre.

 

Det å lage en tablet består av å bruke en firkant som base som skal være så tynn som mulig, og forme denne til å være god å holde i, enkel å ta ut og inn av sekken, osv. Med så mange produsenter som finnes i dag vil det være likheter uansett om alle skulle prøve å skille seg fra hverandre (dessuten ville det sikkert ført til masse som ikke fungerer så bra for forbrukeren), det vil også gjøre det vanskeligere og vanskeligere å komme inn på markedet etter hvert som alle praktiske løsninger blir brukt, og du fort kan ende opp med å bli saksøkt om du ikke sjekker opp utallige andre enheter. Bortsett fra det er jeg enig i at Samsung har vært noe drøye med å etterligne en del andre ting fra Apple som innpakning, brukt app store logo på en stand, osv.

 

Når du ser på alle bildene under spoileren ser du at det absolutt ikke bare er to produsenter som går for slikt design. De andre sidene av iPad og Galaxy Tab skiller seg også noe ut fra hverandre:

 

Siden av Galaxy Tab 10.1 og iPad 2:

http://www.phonearena.com/image.php?m=Reviews.Images&f=name&id=93376&name=Galaxy_Tab_10.1_vs_iPad_2_Design_08.jpg&caption=The+Apple+iPad+2+%28top%29+and+the+Samsung+Galaxy+Tab+10.1+%28bottom%29&title=_img_title_&popup=1

 

Baksiden av Galaxy Tab 10.1 og iPad 2:

http://www.phonearena.com/image.php?m=Reviews.Images&f=name&id=93382&name=Galaxy_Tab_10.1_vs_iPad_2_Design_14.jpg&caption=Back&title=_img_title_&popup=1

 

Veldig mange ønsker også metallrammer pga byggkvalitet og ikke få den billige plastikkfølelsen av et produkt.

 

Skal se om jeg kan finne frem til de andre søksmålene, men i svært mange slike saker synes jeg det ofte er snakk om nokså mange banale patenter.

Lenke til kommentar

om begge får det som dem vil så blir det nok heller svært få pakker med hverken Galaxy Tab eller iPad 2 under juletreet.

http://www.itavisen.no/880455/samsung-slaar-tilbake--igjen

 

Jeg har problemer med å stemme, jeg synes jo hele greien er meningsløs og har ingen fordeler for forbrukerne over hodet. Det skal sies at jeg håper samsung vinner fremtidige rettsaker, men det er bare fordi jeg vil ha balanse. Da kan de kanskej komme til enighet om noe :)

Om det hadde vært Samsung som hadde startet dette, og saksøkt for noe som f.eks design, og det hadde holdt for å forsinke lanseringen til Apple sine produkter, hadde jeg holdt med Apple. Synes det virker som om Samsung saksøker tilbake mer som i et forsvar. I og med at Samsung går glipp av julesalget i iallefall Australia, håper jeg også at det samme skjer med Apple sine produkter i et eller annet i-land.

 

Nå har vel ingen vunnet i noen rettsak enda, men Samsung sine produkter er tatt fra markedet for å ikke føre til større tap for Apple om Apple skulle vinne. Betyr det da at Apple må betale en enorm sum til Samsung om Apple ikke vinner?

 

Om disse blir enige seg i mellom, vil det være fordi begge har mange ressurser og et stort antall patenter og produkter å vise til. For nye aktører på markedet som ønsker å etablere seg kan det derimot bli vanskeligere så fort disse ender opp med å bli vesentlige konkurrenter.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Som om ikke begge selskapene tjene store penger på disse rettsakene?

De får jo så vannvittig mye PR (All pr er jo tross alt pr) på disse sakene at jeg er ganske sikker på at de tjener penger på det uansett om det ene ikke får selge her og det andre der i noen perioder :)

 

 

Edit: Ikke et svar til posten over :)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...