Gå til innhold

40 fete programmer til Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Adium er langt å foretrekke fremfor Pidgin. Adium bruker libpidgin under panseret, så dèt Pidgin støtter av protokoller, støtter Adium også. Ellers er jo veldig mange (nyttige) Windows-applikasjoner også tilgjengelig for Mac, som Firefox, Chrome, Opera, Skype, Dropbox, OpenOffice (eller LibreOffice), Microsoft Office, Spotify, Steam, Transmission, osv. Selv overlever jeg ikke uten 1Password eller PixelMator. Sparrow er en knallbra e-postklient og MenuCalendarClock er en fin erstatning for standard-klokka i menu bar. Endret av asbjornu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg at ingen har nevnt det beste programmet som er tilgjengelig for Mac?

http://www.finkproject.org/

Det skal nevnes at Fink er et alternativ til Macports/DarwinPorts. Jeg har blandet erfaring med disse "pakkesystemene" som bringer typisk GNU/Linux-programvare til OSX. Ikke bare kan man forvente gamle versjoner som er halvveis "broken", men lar man det gå to år så finnes det et nytt og "bedre" alternativ. I mellomtiden kan man ikke gjøre annet enn å håpe på at de pakkene man har installert igjennom Fink, blir vedlikeholdt.

 

Enda et alternativ er Homebrew, som jeg ville vurdert som et alternativ til Fink.

 

Å få tilgang til alle de kvalitetsprogrammene som finnes til *BSD og GNU/Linux på OSX, er litt strev. Det er litt som slik det var å være Linuxbruker for 15 år siden: Skulle noe installeres, så måtte det kompileres fra kildekode. F.eks i det nesten utenkelige tilfellet at man ønsker å bytte ut den antikke versjonen av rsync som følger med OSX (Lion). Eller ønsker å bruke verdens beste analyseverktøy for minneallokering og synkroniseringsprimitiver, samt instrumentering av CPU-cache for et bestemt program -- valgrind. Eller nyere versjoner av Python eller Ruby. Og så får man håpe på at man ikke må hente ned og kompilere alt for mange bibliotek.

Endret av danerik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med homebrew, men jeg ser at det er et tredje alternativ. Macports har jeg dårlig erfaring med, det ser fint ut på utsiden men er råttent inni. Fink derimot gir deg binær distribusjon av det meste, med debians gjennomprøvde modell. Ingen av disse tre er i nærheten av den innsatsen du finner i de store linux-distribusjonene, men det gir deg ihvertfall tilgang på mye programvare, og mye funker bra. Ut fra det korte jeg ser om Homebrew vil jeg vel fortsatt foretrekke Fink. Kanskje du kan dele dine erfaringer med pakkesystemene, og gjerne ved installering av noe med litt mer kompliserte avhengigheter enn en skript-tolker.

Lenke til kommentar

Enda et alternativ er Homebrew, som jeg ville vurdert som et alternativ til Fink.

 

+1

 

Installeres med én kommando, enkelt å bruke og lettvint å lage egne 'formler' samt bidra til prosjektet. MacPorts vil ha alt i sitt eget økosystem, vil du f.eks installere noe som krever Python, så vil Python og alle avhengigheter også installeres, selv om OSX shipper Python selv. Dette gjør at MacPorts installasjonen tåler OS-oppgraderinger, men vil ta mer plass og bruke lengre tid på kompilering. Fink har jeg egentlig aldri brukt noe særlig, da jeg landa på MacPorts etter å ha vurdert begge for mange år tilbake. Nå er det brew for alle penga :)

Lenke til kommentar

Masse bra! Men vil absolutt anbefala Window Magnet framfor Cinch. Window Magnet gjer nøyaktig det same, i tillegg til å mulighet til å "snappe" vinduer til hjørna på skjermen, slik at dei tar opp 1/4 av skjermen. I tillegg til dei vanlige høgre og venstre 1/2, oppe, nede og fullscreen. Den er også billigare i App Store enn Cinch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Masse bra! Men vil absolutt anbefala Window Magnet framfor Cinch. Window Magnet gjer nøyaktig det same, i tillegg til å mulighet til å "snappe" vinduer til hjørna på skjermen, slik at dei tar opp 1/4 av skjermen. I tillegg til dei vanlige høgre og venstre 1/2, oppe, nede og fullscreen. Den er også billigare i App Store enn Cinch.

 

Takk for tipset :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...