Gå til innhold

Det kommunistiske manifest.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg oppretter denne tråden på grunn av denne

 

Flere uskyldige liv kan bli tatt på grunn av hans [Anders Behring Breiviks] manifest.
Jeg lurer på om du har den samme innstillingen overfor det kommunistiske manifest..? Foreløpig har den inspirert til mange millioner flere dødsfall av uskyldige mennesker.

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1313630&view=findpost&p=18306030

 

posten (#4805).

 

Her

 

Siste oversatte norske versjon:

 

http://www.akp.no/hefter/manifest/manifestet.htm

 

En tidligere oversettelse:

 

http://www.marxists.org/norsk/marx-engels/1848/01/manifestet/index.htm

 

Noen Wikipedia lenker:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Det_kommunistiske_manifest

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Engels

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx

 

Skriv gjerne hva dere mener, forhåpentligvis i et sivilisert språk uten personangrep.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest hverken Breiviks "manifest", eller Det Kommunistiske manifest. Kommer definitivt til å lese Det Kommunistiske manifest engang, det samme med liberalistisk litteratur. Uten at jeg som sagt har lest disse, skriver vel Marx om å gjøre opprør for at arbeiderne skal bli fri, og så egentlig styre bedrifter sammen, uten noen maktstrukturer? Ikke noe om å sulte millioner av kinesere til døde, eller la folket undertrykkes av en paranoid leder som sender store deler av befolkningen i arbeidsleire hvor de fleste dør, eller drepe alle intellektuelle og andre folk som ikke ønsket å være med på en revolusjon om å styre samfunnet i bondekollektiver.

 

Breiviks manifest kan kanskje være en inspirasjon for noen, men forstår jeg det rett forsvarer han enhver handling så lenge de har samme mål som han. Så det virker som at manifestene er og har ganske forskjellige mål og også virkemidler for å nå målet. Breiviks manifest er vel også klipp og lim, samt litt dagbok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bra svar. Skulle ønsket jeg hadde tid til å lese det kommunistisk manifest selv.

 

Marx er jo pensum om man velger Økonomiske systemer som valgfag på økonomisk institutt på sammfunnsvitenskapelig fakultet på Blindern.

 

Jeg regner aldri med at ABB eller hans manifest blir pensum på noen skole eller universitet i Norge.

Lenke til kommentar

Det er nokså åpenbart at det kommunistiske manifest har inspirert massemordere. Man kan argumentere for at det i sin beskrivende retorikk ("det kommer til å skje" istedet for "det bør skje") ikke oppfordrer til vold, men at volden er det endelige resultat er uomtvistelig:

 

Idet vi har skissert de mest allmenne fasene i proletariatets utvikling, har vi fulgt den mer eller mindre skjulte borgerkrigen innafor det bestående samfunn til det punktet hvor den bryter ut i en åpen revolusjon og proletariatet grunnlegger sitt herredømme ved å styrte borgerskapet med vold.

Ellers håper jeg at ABBs manifest blir pensum, det er viktig at vi lærer å kjenne lusa på gangen. (Eller i dette tilfellet retorikken.)

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er nokså åpenbart at det kommunistiske manifest har inspirert massemordere. Man kan argumentere for at det i sin beskrivende retorikk ("det kommer til å skje" istedet for "det bør skje") ikke oppfordrer til vold, men at volden er det endelige resultat er uomtvistelig:

Jeg bodde på et meget spesielt studenterhus i Shultzgate i Oslo, der Nynazister gikk og sang nasjonalsosialistiske - nazistiske sanger i gangene og AKP ml ere invetert til studiesirkler. Jeg ble også invitert, men jeg deltok aldri. Det er ikke tvil om hvem jeg oppfattet som mest voldelige (om det har noen betydning). Der var ganske omfattende diskusjoner der om marxisme og maoisme og noen likte endog Enver Hoxas Albania. Jeg mener endog noen likte Pol Pots Røde Kmeher en stund. Så spørs det hvor mye disse var inspirert av det kommunistiske manifest? Sigurd Allern, i dag professor på UIO var leder for AKP ml en stund. Vi kan nok diskutere i timesvis om kommunisme, Marx (som svært få har lest og forstår), Engel, Hegel og Lenin. Mitt hovedinntrykk fra diskusjonen med Marxister var at revolusjon bare var aktuelt om samfunnsforholdene tilsa det. AKP ml var et kommunistisk revolusjonært parti. Rødt er det ikke.

 

 

Ellers håper jeg at ABBs manifest blir pensum, det er viktig at vi lærer å kjenne lusa på gangen. (Eller i dette tilfellet retorikken.)

Den store forskjellen er vel at det kommunistiske manifest er skrevet av filosofer og samsunnsøkonomer, mens ABBs manifest er klipp og lim fra ulike kilder, og dermed et plagiat.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

For ordens skyld: Jeg var ml'er den gangen. (På 70-tallet.) Om enn bare menig. Jeg var der når AKP fikk beskjed fra Peking om at Albania og Enver var blitt revisjonister og at vi ikke lenger skulle støtte dem. (Sosialismens fyrtårn i Europa sluknet over natten og ble pirater.) Og ja, AKP støttet Pol Pot.

 

Den væpna revolusjonen ble avskaffet ved flertallsvedtak på AKPs landsmøte en gang på 90-tallet tror jeg. (Har skrevet om det før.) Ikke uten retoriske sverdslag.

 

Marxismen har som alle ideologier mange ansikt. Men for Marx og Engels var det ikke noe "om samfunnsforholdene tilsa det", det var for dem historisk uungåelig. (Slik bare forskere kan være skråsikre på noe.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den store forskjellen er vel at det kommunistiske manifest er skrevet av filosofer og samsunnsøkonomer, mens ABBs manifest er klipp og lim fra ulike kilder, og dermed et plagiat.

Ja. Det kommunistiske manifest er skrevet av "fagfolk". Deres analyse av fortiden er presis og interessant, deres spådommer om fremtiden akkurat like upresis som det gjerne er når forskere forlater mikroskopet og tar fram krystallkulen.

 

At ABBs manifest er et plagiat og klipp og lim gjør det ikke noe mindre verdifullt som dokumentasjon på nasjonalistisk tenkning. Snarere tvert imot. Det gjør selvsagt kildegranskingen litt vanskelig, men det får i hvert fall ideene fram i lyset.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Marxismen har som alle ideologier mange ansikt. Men for Marx og Engels var det ikke noe "om samfunnsforholdene tilsa det", det var for dem historisk uungåelig. (Slik bare forskere kan være skråsikre på noe.)

Ja kan hende det slik jeg har forstått deres analyse.

 

Kapitalismen vil ende i monopolkapital og kollaps og krig og bli avløst av sosialisme og i siste instans av det utopiske klasseløse samfunn. Men dette kommer altså etter kollaps, dvs. når tiden er moden. De mener vel at det vil skje nærmest som av en naturlov.

 

På nytt anbefaler jeg Nobel Pris vinner Haavlemos memorandum fra økonomisk institutt på Blindern.

 

Samfunn styring og velferd.

 

Han har der en interssant analyse om hva skråsikre ideoligier kan føre til.

 

Det lengste jeg har vært til venstre var Sv da jeg meldte meg inn i partiet under Eu kampen i 1972. Jeg havnet endog på Svs stortingsliste i Haugesund hvor jeg nok ble betraktet som familiens sorte får.

 

Høyre i Oslo er antagelig mer radikalt enn Ap i Haugesund :roll:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Off topic men: Vi har alle en fortid. Å erkjenne den er forutsetningen for å kunne takle den. Gamle ml'ere som begår varianter av Clintons "I did not inhale"/"I did not have sex with that woman" har jeg lite sansen for. En del av den sitter i gode stillinger idag og bagatelliserer sin fortid og sine meninger den gangen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja. Det kommunistiske manifest er skrevet av "fagfolk". Deres analyse av fortiden er presis og interessant, deres spådommer om fremtiden akkurat like upresis som det gjerne er når forskere forlater mikroskopet og tar fram krystallkulen.

:hmm:

 

Det får jo tiden vise. Noen mener vi befinner oss i et skulært (meget langsiktig) "bear" marked som kan bli avløst av mange sykliske (mer kortvarige) "bull" markeder.

 

Off topic men: Vi har alle en fortid. Å erkjenne den er forutsetningen for å kunne takle den. Gamle ml'ere som begår varianter av Clintons "I did not inhale"/"I did not have sex with that woman" har jeg lite sansen for. En del av den sitter i gode stillinger idag og bagatelliserer sin fortid og sine meninger den gangen.

Jeg melder meg gjerne inn i Sv om vi får Eu på dagsorden igjen. :yes:

 

Derfor trenger vi Sv.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Høyre i Oslo er antagelig mer radikalt enn Ap i Haugesund :roll:

Sant nok. Faktum er at alle partier av betydning i Norge, fra Rødt til FrP, er sosialdemokrater. At FrP og SV ramler nå viser bare hvor sentrumsorienterte vi er. Rødt og lignende partier ønsker seg kommunismen servert på et fat, men de vil ikke blir skitne på nevene for å få det til. Sosialisme uten klassekamp er ikke marxisme.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg oppretter denne tråden på grunn av denne

 

Flere uskyldige liv kan bli tatt på grunn av hans [Anders Behring Breiviks] manifest.
Jeg lurer på om du har den samme innstillingen overfor det kommunistiske manifest..? Foreløpig har den inspirert til mange millioner flere dødsfall av uskyldige mennesker.

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1313630&view=findpost&p=18306030

 

posten (#4805).

 

Her

 

Siste oversatte norske versjon:

 

http://www.akp.no/hefter/manifest/manifestet.htm

 

[klippe]

 

Skriv gjerne hva dere mener, forhåpentligvis i et sivilisert språk uten personangrep.

 

Jeg skjønner ikke helt poenget med å sette dem opp mot hverandre. Skulle det være galt av Marx å skrive det? Såvidt meg bekjent drepte aldri Marx eller Engels noen. Når det hevdes at folk ikke blir mer voldelige ved å spille dataspill der de skyter på hverandre, eller se voldsfilmer på fjernsyn, så skulle en tekst ha så mye mer innvirkning?

Lenke til kommentar

Hadde ABBs manifest vært noe greiere om han overlot drepingen til andre?

 

Geir :)

Arbeiderne var jo langt mer undertrykket og med ingen rettigheter i motsetning til i dag, så at Marx mente det var behov for å gjøre opprør mot det sittende regime skjønner jeg. Breivik baserer hele "manifestet" sitt på konspirasjoneteorier, og å gjøre opprør for å bevare den europeiske rase. Jeg forstår hvertfall Marx litt bedre enn Breivik.

 

Om man hadde fått en undertrykkende, totalitært stat i Norge(det er på vei, men forhåpentligvis stopper det), hadde det ikke vært vår plikt å gjøre opprør enda et resultat av det ville bli at tilhengere av staten døde?

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Marx tilhørte overklassen og trengte ikke gjøre opprør mot noe som helst. For ham var dette en teoretisk øvelse.

 

Men poenget mitt var ikke om Marx er mer eller mindre "forståelig". Det er om meningene til ABB ville være mindre hinsides om han ikke gjorde alvor av dem?

 

Formålet med den frie debatt - for oss som ikke tror på konspirasjoner eller raseteorier - må jo være å kle av slike meninger før det blir alvor. Bare slik kan vi unngå at ideer som kan skape en totalitær stat får fotfeste i utgangspunktet.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men Breiviks manifest ble kjent fordi han ble terrorist, mens Det Kommunistiske Manifest ble kjent pga. det det stod i det.

Det kommunistiske manifest ble kjent fordi folk gjorde alvor av det. Hvis ikke hadde det vært glemt utenfor akademiske sirkler, i likhet med mange slags ideologiske utspill gjennom tidene. Hvor mange tror du hadde brydd seg om "Mein Kampf" idag om det ikke var for at det ble blodig alvor?

 

Ja, Breiviks manifest hadde ikke blitt kjent uten terroren, men ideene i det er det jo mange andre som har målbåret. (Og endog forfattet.) Men hadde manifestet vært noe mindre forrykt om vi ikke hadde fått høre om det?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Marx tilhørte overklassen og trengte ikke gjøre opprør mot noe som helst. For ham var dette en teoretisk øvelse.

 

Men poenget mitt var ikke om Marx er mer eller mindre "forståelig". Det er om meningene til ABB ville være mindre hinsides om han ikke gjorde alvor av dem?

 

Formålet med den frie debatt - for oss som ikke tror på konspirasjoner eller raseteorier - må jo være å kle av slike meninger før det blir alvor. Bare slik kan vi unngå at ideer som kan skape en totalitær stat får fotfeste i utgangspunktet.

 

Geir :)

Man kan vel tilhøre overklassen OG føle empati på en gang. :)

 

Men ja, jeg tror ikke man ville tatt Anders Breivik like seriøst om han bare hadde utgitt dette manifestet uten å gjøre de handlingene han gjorde - eller handlinger i det hele tatt. Han ville nok blitt arrestert og havnet i fengsel, spessielt da det er forholdsvis detajlert, men reaksjonene hadde nok ikke blitt noen ting i forhold til det vi ser i dag - med mindre noen andre hadde tatt hans oppfordringer. Det er jo mange personer som truer andre personer med forskjellige ting, men å gå fra å planlegge noe, til å faktisk utføre handlingen er et ganske stort steg. Det finnes jo mange personer som spiller forskjellige skytespill som også begår alvorlige forbrytelser, men om spillet i det hele tatt hadde noe med forbrytelsen å gjøre, ville det bare vært én av svært mange faktorer.

 

En debatt i det offentlige hvor alle får komme med sine meninger er uten tvil viktig. jeg reagerer med sjokk på de som ønsker å sensurere de med feil meninger etter 22/7. Skulle ikke tro at man hadde lært noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg skjønner ikke helt poenget med å sette dem opp mot hverandre. Skulle det være galt av Marx å skrive det? Såvidt meg bekjent drepte aldri Marx eller Engels noen. Når det hevdes at folk ikke blir mer voldelige ved å spille dataspill der de skyter på hverandre, eller se voldsfilmer på fjernsyn, så skulle en tekst ha så mye mer innvirkning?

De er da ikke satt opp mot hverandre. Jeg har som nevnt aldri lest det kommunistiske manifest som er gjengitt på Wikipedia og andre steder på nettet. Noen kjenner nok det manifestet bedre enn meg. Det jeg forbinder med manfestet er litt overfladisk:

 

Arbeidere i alle land foren dere.

 

Det er jo han jeg siterer som setter dem opp mot hverandre og da kunne det jo være greit å ha en tråd så folk kan lese manifestet og kommentarene i denne tråden.

 

Jeg vet som nevnt ikke så mye om selve manifestet og har aldri oppfattet det som voldelig.

 

Uansett takk for sakelig kommentar.

 

Jeg har nok lest mer om marxisme, facisme og nazisme.

 

Anti-muslim og anti-multikuralisme er et nytt dyr i landskapet.

 

Dersom forumveilder ser denne tråden som provoserende kan han gjerne fjerne den for meg.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...