Gå til innhold

Når skal vi tillate ytringsfrihet og fjerne rasismeparagrafen?


Bør rasismeparagrafen oppheves?  

59 stemmer

  1. 1. Bør rasismeparagrafen oppheves?

    • Ja
      42
    • Nei
      13
    • Vet ikke
      4


Anbefalte innlegg

Er det på tide at nordmenn skal få lov til å mene hva de vil? Hvis en f.eks mener at Hitler var bra og at utlendinger er djevler, er det hans personlige mening og så lenge han ikke skader andre, kan han ikke da få mene det han vil? (satt på spissen). Denne paragrafen hindrer også kritikk av f.eks Islam.

 

Positive/negative sider ved denne paragrafen, kjør debatt!

 

Legger ved paragrafen slik jeg finner den på Wikipedia

 

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn, eller

c) homofile legning, leveform eller orientering.

 

Tilføyd ved lov 5 juni 1970 nr. 34, endret ved lover 8 mai 1981 nr. 14, 10 jan 2003 nr. 2, 3 juni 2005 nr. 33 (ikr. 1 jan 2006 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 608).

Endret av nico69
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rasismeparagrafen hindrer ikke noen å mene hva de vil, bare å si det offentlig, eller å begå handlinger av rasistisk art.

 

Men jeg er svoren tilhenger av ytringsfrihet og vil ha den fjernet. Jeg mener riktignok at ytringsfriheten ikke nødvendigvis trumfer alt, blant annet må den måles mot privatlivets fred, men som jeg har sagt det før: Grupper (etniske, religiøse eller andre) bør ikke ha krav på lovens beskyttelse mot støtende eller forhånende utsagn.

 

Geir :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Rasismeparagrafen hindrer ikke noen å mene hva de vil, bare å si det offentlig, eller å begå handlinger av rasistisk art.

 

Men jeg er svoren tilhenger av ytringsfrihet og vil ha den fjernet. Jeg mener riktignok at ytringsfriheten ikke nødvendigvis trumfer alt, blant annet må den måles mot privatlivets fred, men som jeg har sagt det før: Grupper (etniske, religiøse eller andre) bør ikke ha krav på lovens beskyttelse mot støtende eller forhånende utsagn.

 

Geir :)

 

Er det noen partier som har gått inn for å fjerne denne?

 

Vet du når den kom og hvem som innførte den? :)

Lenke til kommentar

Er det på tide at nordmenn skal få lov til å mene hva de vil?

 

Ja!

 

Hvis en f.eks mener at Hitler var bra og at utlendinger er djevler, er det hans personlige mening og så lenge han ikke skader andre, kan han ikke da få mene det han vil?

 

Jo.

 

Jeg synes egentlig religion ikke har noe under rasismeparagrafen å gjøre med det første.

 

Enig.

 

Er det noen partier som har gått inn for å fjerne denne?

 

DLF <--- (URL)

 

Vet du når den kom og hvem som innførte den? :)

 

Per Borten og hans sentrumsregjering (Sp, H, V, Krf) innførte den i 1970.

Endret av stalagmitt
Lenke til kommentar

Det hadde ikke gjort noe å fjernet den paragrafen. Får inntrykk av at det er en slags sovende paragraf som ikke blir brukt mye, i likhet med blasfemiparagrafen. Vi har lover og regler som kan brukes mot de som kommer med trusler eller voldelige handlinger. Det må være svært få personer som har blitt dømt i henhold til en slik paragraf.

Lenke til kommentar

Rasismeparagrafen er en reversert jødeparagraf for å beskytte de statsmenn som er av fremmed blod når folket våkner opp til hvem som virkelig styrer vårt land og for å beskytte mot et eventuelt opprør mot dette.

 

Stortinget.jpg

 

§ 100.

 

Ytringsfrihed bør finde Sted.

 

Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.

 

Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte. Der kan kun sættes slige klarlig definerede Grænser for denne Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre det forsvarligt holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelser.

 

Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter.

 

Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.

 

Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rasismeparagrafen er en reversert jødeparagraf for å beskytte de statsmenn som er av fremmed blod når folket våkner opp til hvem som virkelig styrer vårt land og for å beskytte mot et eventuelt opprør mot dette.

 

 

§ 100.

 

Ytringsfrihed bør finde Sted.

 

Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.

 

Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte. Der kan kun sættes slige klarlig definerede Grænser for denne Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre det forsvarligt holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelser.

 

Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter.

 

Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.

 

Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale.

 

 

Merk at det er den moderne utgaven. Den opprinnelige paragraf 100 lød:

 

§ 100. Trykkefrihed bør finde Sted. Ingen kan straffes for noget Skrift af hvad Indhold det end maatte være, som han har ladet trykke eller udgive, medmindre han forsetligen og aabenbar enten selv har visst, eller tilskyndet andre til Ulydighed mod Lovene, Ringeagt mod Religionen, Sædelighed eller de constitutionelle Magter, Modstand mod disses Befalinger, eller fremført falske og ærekrænkende Beskyldninger mod nogen. Frimodige Yttringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte.

Merk at det var forbudt med blasfemi, ringeakt mot de konstitusjonelle makter og og ikke minst oppfordring til "ulydighet mot lovene", samt med ærekrenkelser.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

At jødene styrer Norge via proxy gjennom frimureriet er ikke noe å le av.

 

Om jeg hadde postet tilsvarende bilder, selv i oppslagstavlen så ville nok mist to moderatorer funnet det passelig å stenge meg ute for en uke eller slette posten uten å oppgi noen forklaring.

 

"Det var ikke tilfeldig at den ble lagt der i nærmeste naboskap med Stortingsbygningen. De symbolske murere har en hang til symbolske handlinger, og ved å bygge logetempelet slik at Stortinget danner forgård til Salomos tempel har man uttrykt de reelle maktforholdene i staten ganske treffende. De såkalte folkevalgte har aldri vært annet enn lydige redskaper i hendene på Juda. På bildet ser du kart over første etage i logebygningen. Forklaring av salenes betydning og bruk kan du lese hvis du klikker."

 

http://solkorset.org

Lenke til kommentar

At jødene styrer Norge via proxy gjennom frimureriet er ikke noe å le av.

 

Min farfar er frimurer... :dontgetit:

 

Jeg har spurt han ganske mye om hva de syslet med der nede... Så ille kan det umulig være...

 

Men samme det.. jeg vet hva du mener... og jeg er enig i det meste... Jeg ser bare ikke krokneser under hver sten jeg kikker under...

Lenke til kommentar

Gutten fra eventyret: Den antisemittiske linken din ser jeg helst at du fjerner. Den omtaler jøder som parasitter.

 

De såkalte folkevalgte har aldri vært annet enn lydige redskaper i hendene på Juda.

 

De såkalt folkevalgte har aldri vært annet enn et speilbilde av befolkningen. Disse frimurerne dine har ingen makt. Folket får de politikerne de fortjener.

Endret av stalagmitt
Lenke til kommentar

Takk for respons alle sammen.

 

Eksempel på hvorfor denne loven må avvikles:

 

http://www.document.no/2011/05/auf-anmelder-tybring-gjedde-for-rasisme/

 

Arbeiderpartiets ungdomsorganisasjon (AUF) har anmeldt Frps Christian Tybring-Gjedde for rasisme fordi ungdomsorganisasjonen ikke vil finne seg i Tybring-Gjeddes uttalelser under Frps landsmøte.

 

– I Groruddalen blir blonde jenter mobbet og farger håret sitt mørkt, barn blir truet med juling fordi de har salamipølse på brødskiven i matpakken, gutter med innvandrerbakgrunn truer norske gutter med juling dersom de ikke får mer spilletid på fotballaget, slo stortingsrepresentant og leder av Oslo Frp, Christian Tybring-Gjedde, fast under partiets landsmøte i midten av mai.

 

Åpenbart at denne loven er for å kneble innvandringsmostandere og etniske preservasjonister.

 

Er du nasjonalsosialist?

 

la nå ikke tråden handle om personlige meninger da, men hvorvidt vi skal/ikke skal tillate mer og fjerne rasismeparagrafen...

 

Hva mener du om loven Akasha? :)

Endret av nico69
Lenke til kommentar

Takk for respons alle sammen.

 

Eksempel på hvorfor denne loven må avvikles:

 

http://www.document.no/2011/05/auf-anmelder-tybring-gjedde-for-rasisme/

 

Arbeiderpartiets ungdomsorganisasjon (AUF) har anmeldt Frps Christian Tybring-Gjedde for rasisme fordi ungdomsorganisasjonen ikke vil finne seg i Tybring-Gjeddes uttalelser under Frps landsmøte.

 

– I Groruddalen blir blonde jenter mobbet og farger håret sitt mørkt, barn blir truet med juling fordi de har salamipølse på brødskiven i matpakken, gutter med innvandrerbakgrunn truer norske gutter med juling dersom de ikke får mer spilletid på fotballaget, slo stortingsrepresentant og leder av Oslo Frp, Christian Tybring-Gjedde, fast under partiets landsmøte i midten av mai.

 

Åpenbart at denne loven er for å kneble innvandringsmostandere og etniske preservasjonister.

 

Jeg ser ikke helt hva som er rasistisk i hans uttalelser.

 

Jeg tror ikke det er paragrafen det er noe galt med, men enkelte personers lave terskel for å kalle andre rasister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...