Gå til innhold

Harddisk på 3TB synes som bare 746GB


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Fikk akkurat to stykk Western Digital Green 3TB i posten. Jeg koblet de opp inne i datamaskinen, og når jeg startet opp og gikk til diskbehandling syntes de to harddiskene som 746GB. Det skjer altså etter at jeg har valgt GPT partisjoneringsmetode og jeg har ikke formatert diskene ennå. Jeg tenkte det er en liten kobling til at sperren på harddisker (er det i 32-bit-systemer?) ligger på nøyaktig 3000 - 756 GB. Kan jo nesten ikke være tilfeldig.

 

Jeg har alt søkt på Google etter svar, og der var det noen som sa at man skal laste ned nyeste versjon av Intel Rapid Storage Technology. Det gjorde jeg, og etter installeringen og en kjapp reboot så synes ikke lenger diskene i diskbehandlingen i det hele tatt.

 

Jeg har prøvd å bytte SATA-innganger, og da jeg satte de i sATA til USB-docken min virker begge diskene akkurat som de skal.

 

Noen som har peiling? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo som du sier begrensninger i filsystemstørrelse på 32bit os så det ligger nok der.

 

Glemte ett par detaljer.

 

OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Hovedkort: Gigabyte X58A UD7

 

Og om det er relevant..

 

Disker i bruk:

 

3x Western Digital Green 2TB

1x Western Digital Green 500GB

1x Seagate blablabla 1,5TB

1x Hitatchi 2TB

2x SSD 128GB (i RAID 0)

1x ett eller annet på IDE 250GB

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Dårlig med svar her. Har prøvd ett par ting. Oppdaterte BIOSen til det nyeste og la merke til at rev. 2 av hovedkortet mitt (jeg har rev 1) har en litt annerledes nyeste BIOS. I beskrivelsen dens står det at den muliggjør støtte for 3TB harddisker, men det står det ikke noe om for rev 1. Betyr det at mitt kjære hovedkort ikke kan bruke 3TB harddisker?

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Så jeg har prøvd på ett og annet og kontaktet Gigabyte sin kundeservice. De skrev følgende:

 

Hi again,

 

Please download the latest F8M BIOS from the following link:

 

http://www.gigabyte.eu/products/product-page.aspx?pid=3251#bios

 

Run the .exe file to unpack it ( it is a self unpacking zip).

 

Download @BIOS from the following link:

 

http://www.gigabyte.eu/products/product-page.aspx?pid=3251#utility

 

Install and run @BIOS as administrator ( rightclick and choose "run as administrator"), choose update from file and select the BIOS file you unpacked earlier.

 

You might want to temporarily disable your antivirus while updating your BIOS.

 

Best regards

 

Jeg gjorde som personen i andre enden skrev. Det går kun an å installere den BIOS-filen gjennom @BIOS, ikke inne i selve BIOS. Da får jeg bare feilmelding.

 

Jeg installerte da F8M, men det har ikke skjedd noen forandring fra sist. I startmenyen under oppstart dukker begge diskene opp som 746GB, og i diskbehandlingen i Windows er de ikke i det hele tatt.

 

Har også lest en del på nettet, og der er det skrevet mye om en "HBA" som visst skal følge med diskene. Jeg har ikke noe sånt, og jeg vet lite om hva det er. Er det kanskje problemet, eller trenger jeg den egentlig ikke?

Lenke til kommentar

HBA = Host Bus Adapter ; et PCI-kort som disken kobles til og som gjør at 2.2TB+ disker kan støttes av "eldre" OS.

 

Det er mulig at du ikke kan bruke din 3TB disk på hvilket som helst SATA-port. Har du prøvd å koble den til en SATA-port som styres av en annen disk-kontroller? (Og har du nyeste driver for denne SATA-kontrolleren?)

 

edit: Hva mener du med "i startmenyen under oppstart"? Er det en boot-meny som vises før Windows lastes inn?

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Fikk akkurat to stykk Western Digital Green 3TB i posten. Jeg koblet de opp inne i datamaskinen, og når jeg startet opp og gikk til diskbehandling syntes de to harddiskene som 746GB. Det skjer altså etter at jeg har valgt GPT partisjoneringsmetode og jeg har ikke formatert diskene ennå.

Men du har opprettet partisjoner?

Kan det være der problemet ligger?

Kanskje du må slette partisjonene og begynne på nytt?

Hvis du ikke får gjort dette i Windows, se om ikke GPartEd (bootes fra CD) kan fikse det. Jeg mener de har hatt støtte for GPT en god stund nå.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat to stykk Western Digital Green 3TB i posten. Jeg koblet de opp inne i datamaskinen, og når jeg startet opp og gikk til diskbehandling syntes de to harddiskene som 746GB. Det skjer altså etter at jeg har valgt GPT partisjoneringsmetode og jeg har ikke formatert diskene ennå.

Men du har opprettet partisjoner?

Kan det være der problemet ligger?

Kanskje du må slette partisjonene og begynne på nytt?

Hvis du ikke får gjort dette i Windows, se om ikke GPartEd (bootes fra CD) kan fikse det. Jeg mener de har hatt støtte for GPT en god stund nå.

 

Det første som skjer i Windows når man setter inn en ny harddisk er at når du åpner diskbehandlingen så spør den deg om du vil bruke GPT eller den andre jeg ikke husker navnet på. Noe mere enn det har jeg ikke gjort. Hverken partisjonert eller formatert. Bare trykket på en enkel knapp som valgte GPT. Første gang jeg koblet til syntes de i diskbehandling som 746GB, men nå synes de ikke lenger i det hele tatt.

 

EDIT: Det jeg mener med "i startmenyen under oppstart" er at når man trykker på knappen for å starte datamaskinen, ser man masse hvit skrift med svart bakgrunn før man kommer til Windows-loadingen. I den perioden går maskinen igjennom alle diskene som er koblet til RAID-portene på hovedkortet og viser navn og størrelse. Begge mine 3TB vises som 746GB der.

 

Jeg har prøvd å bytte SATA-porter som diskene er koblet til, men det er ingen forskjell. Jeg har ikke prøvd å oppgradere noe programvare eller firmware til noen disk-kontroller. Hvor finner jeg det?

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Windows bruker vel uttrykket "Initialize disk", om jeg ikke husker feil.

Alternativet til GPT er MBR.

 

Det er mulig at du i tillegg må gjøre en "Create basic volume" eller noe sånt for å opprette en partisjon, som man deretter må formattere. (Jeg gjør tydeligvis ikke dette ofte nok til å huske det eksakt.)

 

Litt usikker på hva jeg skal foreslå her ...

Har du vurdert GPartEd-forslaget?

 

edit: Jeg snakker om å oppdatere Windows-driverne for diskkontrollerene. Du finner dem hos Gigabyte. De har bl.a. en Intel SATA driver som er datert april 2011 - den er sikkert nyere enn den som fulgte med hovedkortet.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Det hadde vært fint om en del detaljer i tråden blir meroppgradert, som:

 

-hvorfor og ellers hvordan du prøver å oppgradere biosen fraQflash, slik at den feiler?

mb_manual_ga-x58a-ud7_e.pdf

 

-hvor har du koplet diskene dine, se vedlagt oversikt overportene.

post-90860-0-19148700-1305873033_thumb.jpg

 

-om det mulig, oppgi om det er noe jumpers på diskene dine(de 3TB) og hvor de er plassert?

 

-om du kan ta bilde fra forsiden av disken, slik at vi ser på data som er printet der.

 

-om du kan ta bilde fra Diskbehandling med en av de 2 (3TB) diskene tilkoplet

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Okei. Da har jeg fått tatt et par bilder og samlet litt informasjon. De to diskene er koblet på de to siste portene som støtter RAID, så det er vel port 4 og 5.

 

Jeg prøvde å oppdatere BIOS med Qflash, men da fikk jeg feilmeldingen: "File size incorrect". Jeg har også lagt merke til at BIOS-filen til F8M tar 2MB mens alle de andre BIOSene tar 1MB. Det gikk ikke med Qflash, så da brukte jeg @BIOS. Det fungerte ikke den første gangen, men den andre gangen gikk det.

 

Så var det bildene.

 

post-161752-0-81013900-1305924172_thumb.jpg

post-161752-0-50823700-1305924196_thumb.jpg

post-161752-0-33346300-1305924201_thumb.jpg

post-161752-0-39009600-1305924213_thumb.jpg

 

Det er ingen jumpers på noen av diskene.

post-161752-0-20922000-1305924207_thumb.jpg

 

Og diskbehandlingen er ikke veldig artig. Diskene er der ikke.post-161752-0-77744100-1305924230_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I følge denne linken så er HBA påkrevd for Win7 32 og 64 bit. Eneste du slipper unna dette er på Mac.

 

I følge installasjonsguiden så skal HBA følge med. Den refererer også kun til bruk av HBA.

 

Jeg ville etterlyst HBA. Er sikker på at den vil løse dine problemer, men det er mulig du finner en vei rundt bruk av denne.

 

Da får jeg gjøre det. Sender Komplett en e-post i morgen og spør hvor HBA'en min er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan gikk det med diskene dine?

 

Jeg har selv forsøkt å finne info om dette, men syns det er vanskelig å få noe klart svar. Flere steder står det at 3TB som lagrings/sekundær/ikke-boot harddisk skal gå bra så lenge man kjører Windows 7 64-bit, men så er det kanskje ikke så enkelt likevel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...