Gå til innhold

Test: Panasonic TX-P50G30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strømkontakten bygger da ikke 5cm?? Har dere målt dette? Er jo samme som på G20 og alle(?) andre Panasonic modeller?

 

Min G20 henger på veggen med et enkelt millimounts oppheng som bygger 2,5cm.

Det er nok 5cm fra bakenden av stikkontakten og til tuppen på kontakten, altså hva som trengs for å ta ut hele kontakten ut fra TVn.

Det er jo ikke værre enn å sette inn kontakten FØR man henger den opp, men likevel klønete plassering med tanke på at flere og flere henger TVn på veggen.

Lenke til kommentar

G30 er på mange måter sammenlignbar med V20 i bildekvalitet, V20 er forøvrig utgått. VT30 vil by på bedre sortnivå, bedre kontrastfilter, bedre lysstyrke, inkludert WiFi, nytt design osv. Innen få dager vil flatpanels.dk og avforums.com komme med tester. Generelt er V-serien litt bedre enn G-serien på det meste.

 

Artikkelforfatter: Hvordan og hvor lenge har dere kjørt inn plasmaskjermen før test? Har dere kalibrert skjermen ordentlig? G30 har veldig gode farger og gråskala om den er kalibrert riktig, men om dette ikke blir gjort er resultatene ganske skuffende.

 

Folk som kjøper TV i denne prisklassen bør påkoste seg høyttalere, de innebygde er ganske ubrukelige.

Lenke til kommentar

Enig med efikkan her, min plasma har bare blitt bedre hvor lengre jeg har hatt den og etter ca. 400-600 timer (fordi jeg ikke gadd etter 200 timer) kjørte jeg kalibrering (dog kun tall andre har testet) og jeg ble imponert ennå en gang.

 

Plasma skjermen blir bare bedre og bedre. Det eneste er at jeg ikke vil anbefale det for forholdsvis små rom som mitt hjemmekontor på 9kvm. Har man litt div. elektrisk utstyr i samme rommet og man ønsker å bruke den mye til eks. PC bruk virker det å ha en ugunstig effekt på luften som slår ut på huden. Jeg opplevde å få sår på leppene når jeg brukte den mye som PC skjerm med en avstand på 2-3m, da er nok en LED bedre om man vil bruke den en del til PC bruk i tillegg på et lite rom. Hadde ren LCD TV før på samme sted uten å oppleve dette og det ga seg når jeg sluttet å bruke Plasmaen til PC bruk.

 

Jeg hadde lysstyrke, cellight og kontrast lavt ved PC bruk. Nå bruker jeg den kun til filmtitting og konsollbruk. Litt synd da den egentlig var fabelaktig til ymse PC bruk med trådløst tastatur/mus. Retention blir selvsagt mye mer fremtredende ved PC bruk, men kun i mørke partier.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Generelle rutiner for "break in"/innkjøring for plasma er som følger:

* De første 100+ timer skal panelet slites mest mulig jevnt, unngå "letterbox" og stillestående bilder/TV-logoer, unngå sterk lysstyrke (generelt under 50%).

* De neste timene (opptil 1000) skal du være forsiktig, en og annen film går selvsagt bra, men unngå timesvis med stillestående bilder.

Grunnen til dette er at fosforet endrer seg veldig mye de første timene, og etter rundt 80-100 timer begynner det å bli stabilt, etter 1000 timer er det ganske stabilt. Det er de første 100 timene som er kritisk for "innbrenning", som egentlig er at fosforet er ujevnt aldret, ikke at bildet er faktisk brent inn. Det er også grunnen til at du over tid kan bli kvitt dette igjen, ved å jevne ut fosforet.

 

Men ønsker du best mulig bilde bør du kjøre en ordentlig "break in"-DVD eller slideshow, som sykler gjennom mange fargenyanser og aldrer fosforet helt jevnt. 100 timer med dette er en god start.

 

Det er først etter innkjøringen at TVen skal kalibreres, til bedre TVen er innkjørt til bedre kan resultatet bli.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Det eneste er at jeg ikke vil anbefale det for forholdsvis små rom som mitt hjemmekontor på 9kvm. Har man litt div. elektrisk utstyr i samme rommet og man ønsker å bruke den mye til eks. PC bruk virker det å ha en ugunstig effekt på luften som slår ut på huden. Jeg opplevde å få sår på leppene når jeg brukte den mye som PC skjerm med en avstand på 2-3m, da er nok en LED bedre om man vil bruke den en del til PC bruk i tillegg på et lite rom. Hadde ren LCD TV før på samme sted uten å oppleve dette og det ga seg når jeg sluttet å bruke Plasmaen til PC bruk.

 

Jeg hadde lysstyrke, cellight og kontrast lavt ved PC bruk. Nå bruker jeg den kun til filmtitting og konsollbruk. Litt synd da den egentlig var fabelaktig til ymse PC bruk med trådløst tastatur/mus. Retention blir også mye mer fremtredende ved PC bruk.

9 kvm er litt lite til en stor plasmaskjerm ja, men er det varmen/den tørre luften du reagerer på? Det skal sies at plasma får stadig lavere effektforbruk, og forskjellen der blir mindre og mindre.
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hva det var annet enn at det aldri ble bedre i en 3-4 ukers periode. Så reiste jeg bort en uke og det ble borte etter en dag, kom tilbake og det var tilbake etter 2 dager med plasma/pc bruk. Sluttet så å bruke Plasma skjermen til PC og det ble borte igjen etter 2 dager og har ikke kommet tilbake siden.

 

Det kan virke som at avstanden til skjermen blir altfor liten selv med 2.5-3m (som jeg visste kunne bli lite og hadde 37" LCD før) og at luften blir så statisk/tørr el. at det ikke er bra for mer enn å se på filmer innimellom eller at man må ha et mye større rom. Stuen vår er 25kvm og der merker jeg ingen lignende effekter.

 

Det er veldig behagelig å bruke en stor skjerm til PC bruk selv om jeg har en god Dell U2711, men har gått tilbake til å hovedsaklig bruke U2711. Jeg fikk bare et så fantastisk godt bilde på Plasmaen at det nesten var litt nedtur å gå tilbake til en PC skjerm som faktisk er rimelig god.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at bedre luftsirkulasjon vil hjelpe.

Jeg forventet et slikt innlegg (ikke negativt ment), men jeg lufter usedvanlig mye (til andres frustrasjon), er meget nøye på støvsuging og renhold og jeg kjøpte t.o.m. en dyr luftrenser for å se om det hjalp, brukte den kun 1 ukes tid. Ikke noe av dette hjalp.

 

Jeg har en verandadør ut fra hjemmekontoret og den står oppe så mye som mulig og allerede nå står den oppe i timesvis selv om det ikke er spesielt varmt i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at bedre luftsirkulasjon vil hjelpe.

Jeg forventet et slikt innlegg (ikke negativt ment)), men jeg lufter usedvanlig mye (til andres frustrasjon), er meget nøye på støvsuging og renhold og jeg kjøpte tom en dyr luftrenser for å se om det hjalp. Ikke noe av dette hjalp.

Klart, jeg sa ikke at det var gjennomførbart. Jeg vet ikke hva den luftrenseren gjør, men jeg tenkte mer på luftfuktighet (som i A/C).

 

Var det ikke en Samsung du hadde?

Lenke til kommentar

Jepp en Samsung PS50C7705. Vel å merke brukte jeg den usedvanlig mye i den perioden dette oppstod fordi jeg var sykemeldt et etter en operasjon. Likevel hadde jeg perioder med LCD 37" med omtrent like mye bruk hvor jeg ikke opplevde dette. Det er nok overdreven bruk i denne perioden som er årsaken.

 

Den er også ekstremt varm (rene strålevarmeovnen ift. selv litt eldre LCD) og ser for meg at jeg ikke kan bruke den særlig til sommeren, selv til film uten å ha AC på hjemmekontoret hehe. Men alt dette er effekter jeg egentlig forventet i noe grad med Plasma. Jeg ser uansett mindre på film om sommeren.

 

Men etter å ha blitt bortskjemt med det fantastiske bildet og bildekvaliteten den gir tror jeg ikke at jeg klarer å gå over til selv en dyr LED som jeg synes er forferdelig på farger i forhold.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da får jeg nøye meg med film og casual konsollspilling. Kanskje jeg også skal vurdere å selge den til fordel for LED?

 

Selv om rommet er lite er det 3-4 langt hvor jeg kan sette meg på 4 meters avstand under filmtitting, og da er det herlig med stor skjerm, synes selv 63" kunne gått ann til filmopplevelser da.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

U2711 er forholdsvis god til PC desktop/surfing/div. bruk med 27" og 2560x1440 og det spørs vel om en Eizo blir så veldig mye bedre. Har vurdert 30" PC skjerm med 2560x1600 men vet ikke hvor mye bedre det vil bli. U2711 kan bli litt annstrengende for mine aldrende øyne på enkelt ting hvor jeg ikke kan stille fontstørrelse osv. (ukurrante nettsider med liten font som ikke lar seg manipulere).

 

Men vil ikke en god LED på 42-46" evt. bli bedre ift. allsidig bruk? Årsaken til at jeg har denne plasmaen her er fordi jeg oftere ser film enn det passer for de som ser på TV i stua.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Beklager sent svar, en god LCD-TV vil kunne gjøre en grei jobb, spesielt som PC-skjerm, men på bekostning av sortnivå, shadow detail, fargenøyanser, innsynsvinkel osv. Du får selv vurdere om det er verdt det, og hva som betyr mest for deg. Uansett så vil jeg ikke uten videre anbefale LED-baklys, kvaliteten kan variere svært mye, og ccfl kan gjerne gi bedre bildekvalitet. Jeg ville nok tatt utgangspunkt i Sony Bravia.

Lenke til kommentar

Ok, jeg vurderer nå denne TV'en. Men når jeg kan få en Panasonic TX-P50VT20 til 12 500 kroner og denne til 13 000... hvilken bør jeg da kjøpe? 3D delen på VT20 er ikke veldig avgjørende - jeg vil bare ha det beste bildet til film fra Blu-ray.

 

Etter hva jeg kan lese av anmeldelsen, så har altså VT20 bedre detaljskarphet og mao. bedre bilde enn G30?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...