Gå til innhold

Kommentar: Lei av å bli behandlet som søppel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel, jeg har selv spilt veldig lite MMO (av flere grunner) men jeg syns allikevel dette var interessant lesestoff.

 

Men hvor står Blizzard? Jeg savner litt informasjon om det største av dem alle, nemlig World of Warcraft. Er Blizzard så flinke (noe jeg ikke har inntrykket av at de er) at de ikke trenger å nevnes i en slik artikkel?

Lenke til kommentar

Det blir laget så mye søpple spill for tiden og det gjelder også MMO spill, men hvor et dårlig spill får slengt en karakter og ferdig med det så er det noe annet med et MMO spill. At du har ressursene og mennesker til å kunne lage et spill enten det er et vanelig spill eller MMO så betyr det ikke at dem burde...for det er vel ikke å ta for hardt i om 90% av MMO spillene som har kommet etter WOW har vært regelrett dritt?

 

Jeg har vært i mange beta testinger av diverse MMO spill og når raporterte feil og mangler ikke blir ordnet opp i underveis i beta selv om hundrevis av mennesker gir feedback har jeg opplevd alt for ofte. Beta tester et spill som heter Rift nå hvor utviklerne adder patcher fortløpende etter hva beta testerne rapporterer.....slik skal det gjøres!

Lenke til kommentar

Blizzard hadde sin del av uheldige feilskjær i starten. I Europa merket vi ikke fullt så mye til dette, siden det gikk nesten fire måneder fra US-release (september) til EU-release (februar), slik at amerikanerne i praksis betalte for å betateste for oss i fire måneder. De rotet det til i blant her også, selvsagt, men har stort sett vært flinke til å kompensere med ting som gratis dager for lang nedetid, eller full rested exp for uforutsette serverproblemer.

Lenke til kommentar

Men hvor står Blizzard? Jeg savner litt informasjon om det største av dem alle, nemlig World of Warcraft. Er Blizzard så flinke (noe jeg ikke har inntrykket av at de er) at de ikke trenger å nevnes i en slik artikkel?

 

For ordens skyld så stod det vel i brukermanualen til vanilla WoW at man kunne delta i battlegrounds allerede ved launch(november 2004, fy som tiden går). Og det ble vel ingen realitet før mars i 2005. Nok av andre ting å ta tak i også sikkert.

Lenke til kommentar

Blizzard er absolutt ikke uten feil, men de har lært mye siden launch og gjør mye bra nå. Etter at GhostCrawler kom inn i den rollen han har i dag så har utviklingsprosessen der vært rimelig gjennomsiktlig, noe jeg tror de aller fleste brukerne setter veldig pris på. At spillerne kan komme med meninger angående hvilken retning klassen deres tar er noe både spillere og utviklere tjener på. Da slipper man sånne høl-i-huet-oppdateringer som det har vært en del skrekkeksempler på.

 

Største ankepunktet jeg har mot blizzard som en kunde er at det tar mange dager (opptil flere uker) å komme i kontakt med en gamemaster ingame,

 

ett ord: Blizzard

Hvis du prøver å hinte til at Blizzard er en versting her, så vitner det om en så grusom mangel på kunnskap om andre utvikleres feilgrep at jeg nesten blir litt redd

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Kanskje en del av de elementene som blir nevnt her bør i større grad være med når man anmelder, har sniktitter og tilsvarende tester eller artikler om MMO. Dette er jo viktig elementer som kan påvirke totalopplevelsen.

--

 

Når de annonserer nedetid på serverne, så bør de kanskje legge til litt større risikomargin, så kan heller vi spillere bli hyggelig overrasket over at de blir ferdig før tiden.

Lenke til kommentar

Angående utviklere som ikke holder det de lover (og da mener jeg i gameplay form, ikke dette med maintenancer), tror jeg nok spillerne selv også kunne kjerpet seg litt. Den lille skriften er ofte ikke fullt så liten.

 

Jobben til PR-folkene er jo å hype spillet, og da bør man huske å ha saltbøssa klar når de serverer sine saftige retter.

Vi kan jo ta XIV som et eksempel. Hypen fyrer løs, bilder med den praktfulleste grafikk, og en historie som skal være utrolig. Interresante konsepter til klasser, guilds og quests. Men du skal ikke lenger enn til youtube for å se hvordan spillet virkelig utspiller seg. Etter en kort titt på et av de mest uengasjerende combat-systemene jeg hadde sett, og en ellers kjedelig monster spawn, kunne jeg nesten avskrive spillet fra min ønskeliste. Begynner du å sy all den informasjonen du nå har fått sammen, får du nemlig et litt annet bilde enn den himmelen du ble lovet. Jeg mener ikke at spill baserer seg på combaten, spesielt ikke MMORPGs (som jeg heller mener fokuserer for masse på dette), men hvordan du kan knytte fiendene i kampene opp mot historie osv.

Å stikke spydet sitt inn i søte kosedyrlignendegreier er for eksempel ikke et positivt tegn på dette.

 

Og så har vi GW2 nå, som mange har fått for seg skal være fullt dynamisk, at man aldri skal måtte gjøre ting om igjen. Ble byen brent ned, så ble byen brent ned, tror mange. At verdenen forandrer seg fullstendig etter hvordan man handler.

Men med kun litt research finner du ut at dette er events som går om igjen og om igjen i en sirkelform, og hvis byen ble brent vil den komme tilbake, og hvis byen ble reddet vil den muligens bli brent ved sirkelens neste omdreigning.

 

For all del, de bør passe litt mer på hva de sier, men det skal ikke så mye til for at man skal unngå å bli lurt. "Hvordan vil dette virke i praksis" er ofte lurt å tenke etter.

Lenke til kommentar

Jobben til PR-folkene er jo å hype spillet, og da bør man huske å ha saltbøssa klar når de serverer sine saftige retter.

Tja, de skal fortsatt ikke lyve, noe som er ulovlig i henhold til norsk lov, men så blir det nok en diskusjon om hvor mye av hypen som kan anses for å være ren løgn og hva som er i gråsonen. Men er enig i at spillere må ha saltbørsa klar, noe jeg tror mange også har, enten fordi man har blitt klok av skade eller har tenkt seg om en gang ekstra. Saltbørsa skulle ikke vært nødvendig, og jeg tror det skader utgiveren/produsenten i det lange løp at det blir lovet mer enn man kan levere, eller at man formulerer seg slik at kundene får for høye eller andre forventninger enn hva det i realiteten blir. Dette er kanskje en av årsakene til at MMO spillene ikke klarer å holde på kundene særlig lenge.

 

Jeg også ønsker meg ett MMO spill hvor mine handlinger har permanente konsekvenser, slik man får i single player, men samtidig så ser jeg at dette nok er en umulighet, for det betyr at det blir først mann til mølla, og alle nye spillere får mindre innhold, eller at det må være en hel bataljon av utviklere og annet nødvendig personell som kontinuerlig i stort tempo utvikler nytt innhold, men det vil koste alt for mye og de vil trolig gå tom for ideer slik at det blir (for) mange like ting. Så det høres nok mye mer spennende ut enn det vil bli.

Men at de lager en slags mellom ting, f. eks det som blir beskrevet over om GW2 er nok ett godt kompromiss. Så kan man heller diskutere hvor lang tid det skal ta før ting resetter seg.

Lenke til kommentar

Tja, de skal fortsatt ikke lyve, noe som er ulovlig i henhold til norsk lov

 

Det eneste som faller under denne loven er reklame som vises i norske medier - hva de sier på sine egne websider og på messer e.l. har ikke norsk lov noe med.

 

Noe som muligens har ført til at spill-reklamer på norske sider og tv-kanaler i praksis ikke sier stort mer enn "Se, vi har gitt ut nytt spill!"

 

Kan utdype med et eksempel. TV-reklame for SC2: I praksis klipp av både bilde og lyd fra ingame-cinematics (kan ikke argumentere for at dette ikke ble levert), og eneste teksten sier at du ikke trenger vente lenger.

På spill-boksen står det tilsvarende lite skryt - så mange raser, minst så mange units, det er multiplayer. Ingenting å henge noe falsk reklame på, om spillet hadde vært aldri så mye flopp. (Ja, det var et dårlig eksempel, men er ikke mange spill som har tv-reklamer på vanlige kanaler :p )

Endret av Ehtirno
Lenke til kommentar

Hvorfor beskytter noen Blizzard? Det er jo de som gjør mest mennesker avhengig av WoW. Sluttet med WoW for mange år siden. Man blir avhening.

Seriøst

Ja, Blizzard dytter WoW ned i halsen på folk til de blir "avhengige" mener du også at Prince gjør folk avhengig av røyk og General gjør folk avhengig av snus? Eller er det kanskje de som ikke klarer å styre seg sin egen feil?
Lenke til kommentar

Hvordan hadde et rundebasert serversystem fungert? La oss si en runde går over noen måneder, hvor to sider kjemper mot hverandre. En kampsystem som ikke favoriserer grinding så sinnsykt som de fleste MMOs idag gjør og et massivt fokus på en gjennomtenkt taktikk gjennom hele spillet. Hærer med spillere kjemper mot den andre sidens hær for å brenne ned/ta over/beskytte en by eller en festning. Byer kan bygges opp igjen og bidrar med fordeler. Alt leder opp mot en eller annen episk hendelse som vil avgjøre spillet og krever at spillerne fra begge sider er mange som samarbeider for å vinne. Det trenger heller ikke være kun to sider, alt kan være alliansebasert for den slags skyld ...

 

Dette kan medføre en fantastisk dynamisk verden med mange episke hendelser som former hele spillet og som hadde vært utenkelig i en statisk verden. Kanskje kan store jordskjelv ramme som former landskapet eller

 

Jeg ser med en gang flere svakheter, blant annet det å få nok spillere til å begynne i begynnelsen av runden og det med at folk ikke kan bli for knyttet til sin karakter, men liker selv tanken på et slikt system.

Lenke til kommentar

Funcom er kanskje den mmo-utvikleren jeg har minst tillit til. Suksessfulle spillutviklere velger å vise gameplay videoer under utviklingen sin. Men Funcom virker som om de er så sikker på hva spillerene vil ha, at de velger å holde kortene tett til seg helt til release date.

 

Hvorfor i alle dager viser de ikke noe av gameplayet i Secret World, er det fordi de vet at det er sub-par? Jeg har sett to gameplay videoer som noen hadde lekket, og disse så fabelaktig kjedelige ut. Hvis de hadde hatt noe gjennomsiktighet til hva de hadde laget, så hadde de fått tilbakemeldinger fra en stor del kundegruppen sin. Men i stedet så får vi servert CG'er og cutscenes og NULL videoer med substans.

 

Håper Funcom slutter med dette mølet, og går tilbake til Drømmefall.

Endret av Insolent
Lenke til kommentar

Denne gangen er de mye mer forsiktige med hva de sier, ettersom de ikke vil love ting de ikke kan holde. Det er også grunnen til at de holder tilbake informasjon. Jeg er overbevist om at de kommer med all slik informasjon en god stund før release, men sørger for å utvikle spillet lenge nok til at de er sikre på at det de sier er sant.

Lenke til kommentar

Denne gangen er de mye mer forsiktige med hva de sier, ettersom de ikke vil love ting de ikke kan holde. Det er også grunnen til at de holder tilbake informasjon. Jeg er overbevist om at de kommer med all slik informasjon en god stund før release, men sørger for å utvikle spillet lenge nok til at de er sikre på at det de sier er sant.

 

Men de BURDE gi ut informasjon. Det er poenget mitt. Fordi nå driver de å markedsfører et spill som de ikke vil si NOE om. De får heller ingen tilbakemelding av den grunn, og når de endelig velger å gi ut denne informasjonen er de helt i sluttproduksjonen. Ta Diablo 3 for eksempel, her viser Blizzard detaljert gameplay lenge før release, noe som har ført til at f.eks UI'en deres har blitt perfeksjonert over 8 (eller var det 12) forskjellige utkast. Funcom virker å ha NULL kommunikasjon med kundebasen sin, og fremstår som utrolig arrogante. De er tross alt 3 år inn i produksjonen og sikter på release kommende år, så nå virker som et bra tidspunkt å vise frem hva man har så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...