Gå til innhold

Analyse: Star Wars: The Old Republic (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hum, bra at skribenten tar dette opp. Når jeg tenker meg om, vet jeg egentlig ikke hvorfor jeg er så spent på The Old Republic. Jeg vet jo relativt lite om det i det hele tatt. Kanskje det er som skribenten nevner, at det er Biowares kvalitet som gir meg håpet? Nå har jeg fått tenkt meg litt om, og kanskje jeg er en av dem som er fornøyd med et "klassisk" MMO bare med polerte godteposer og få nyvinninger. After all, it's Star Wars!

 

Edit: Leste et sted at folk som er i endgame, kan forvente seg star wars. Tenk store skip, PvP og masse tid.

Endret av peasandpeace
Lenke til kommentar

"Siden spillere flest fyker gjennom innhold så raskt de bare kan for å tilegne seg mest mulig erfaringspoeng og rikdommer kan utviklerne rett og slett aldri lage nok av det."

 

Gud som jeg hatet denne setningen.. ikke fordi den var dårlig skrevet eller noe, men fordi jeg syntes den var/er så trist! :(

 

Selv synes jeg det er selve questingen som er gøy.. nå har ikke jeg spilt så mye MMORPG spill, men har spilt til level 27 i WoW en eller annen gang, og pusler litt med LotRO for øyeblikket, er på level 26 der, og lengste jeg har kommet.. Jeg spiller vel mest LotRO for å tusle rundt i Middle-Earth, men i alle RPG-spill, MMO eller ei, så er det questingen som er mest gøy.. lese oppgaver, finne ut, hjelpe til, osv, osv.. jeg pleier å slå av alle "hjelpemidler" om de finnes (piler, hint, osv), slik at jeg må lese teksten nøye for å finne ut hvor jeg skal og for å finne ut hva problemet er, som jeg som er helten skal løse.. så det å høre, fra noen mer mer peiling enn meg, at spillere FLEST fyker igjennom innold så raskt de bare kan for å få mest mulig erfaringspoeng, gjorde meg bare litt trist.. :( Selv synes jeg man går altfor fort opp i level.. jeg prøver jo å gjøre alle quester jeg kommer over, og plutselig har jeg høy level og mitt nye oppdrag er flere level under meg.. hmm..

 

Vel, kanskje ikke min spillemåte er det som er målgruppen, men jeg krysser nå fingrene for at questingen blir satt i høysetet! Og som en kar som har passert 30 med et par år, er Star Wars en del av den gode barndommen.. :)

Lenke til kommentar

Det er vel mest at man skal ha en mellomting mellom og måtte gjøre en haug med q eller noen få. Spesielt wow er det umulig å få med seg alle qene innen lvl 80. Jeg gikk glipp av 2-3 steder i northrend på min andre character. Da gjorde jeg alle qene i de andre stedene. En god del gode q-lines som en må få med seg. Noen av de andre er mindre viktig vist man er interessert i lore...

 

Håper det blir slik i SWO også. Få med seg storyline, men allikevel ikke bruke alt for lang tid. Progress/Storyline=suksess...

Lenke til kommentar
Hvor kan endeløse lovprisninger og skyhøye forventninger føre oss?

Til ein situasjon der millionar hyllar ein gjeng med i beste fall middelmåtige historieforteljarar som geni, anten i eit desperat forsøk på å overtyde omverda om at dei tek spelmediet på alvor, eller som eit resultat av rein ignoranse.

Endret av tåa
Lenke til kommentar

Jeg har alltid savnet et spill med levling som oblivion. Hvor rasen du velger setter noen begrensinger og gir noen minus og pluss. Deretter må du velge noen hoved felt; heavy armor, shield, long sword etc. Tingen er at du kun får ferdighetspoeng til det du bruker. Bruker du skjold blir du bedre i skjold, bedre til å tanke. Er du en type rogue så må du bruke mye poison for at du skal bli god til det. Og er du tank kan du fortsatt heale, du er bare dårligere og levler saktere innen for det feltet siden det ikke er hovedfelt.

 

Det værste jeg vet er det å bruke øks hele spillet, så plutselig få skjold, så er du jaggu meg best med det også!

 

Problemet for meg med mmo er at hvordan du egentlig spiller har nullniks med characterutvikling. Dersom du bruker mye fire spells så får du bedre fire spells før du får mer ice.

 

Jeg håper, eller drømmer om du vil, at Star Wars gjør noe slikt!

Endret av Bendit
Lenke til kommentar

Gud som jeg hatet denne setningen.. ikke fordi den var dårlig skrevet eller noe, men fordi jeg syntes den var/er så trist! :(

 

Vel, kanskje ikke min spillemåte er det som er målgruppen, men jeg krysser nå fingrene for at questingen blir satt i høysetet! Og som en kar som har passert 30 med et par år, er Star Wars en del av den gode barndommen.. :)

 

Selv om jeg i utgangspunktet har lyst å være enig med deg, så har jeg et lite problem med det. Jeg har opp igjennom min MMORPG-tid lest mange som sier de er med for questingen og/eller utprøving av alle rasene. Men, de har alle noe til felles. De kommer jeg nesten uten unntak over lvl30. De sier spillet skal spilles sånn, men de kommer aldri til end-game.

 

Grunnen til at de fleste kjører fort igjennom spillet, er ikke for å bli fort ferdig med det. Det er for å komme fortest mulig til høyeste level, så de kan bli med de værstingsinstansene. Og fordi de da ikke har et drawback i PvP gjennom level.

 

Dette er styrken og feilen med MMORPG. I motsetning til f eks Dragon Age som du spiller alene, og der historiefortellingen er selve spillet, så slutter ikke spill som WoW når du har kommet deg til slutten. Det er nemlig ingen slutt. Det meste av spillet foregår på høyeste level, og innebefatter å gjøre ting i lag med andre, ikke queste alene. For de aller fleste questene opp til siste level er som regel mulig å gjøre solo. Men på høyeste level må man alltid gruppe, og til dels med mange, for å få unnagjort det man skal. Det er her tiden, og det sosiale slår inn.

 

Folk som liker å queste er som regel enstøinger som går rundt og ser på spillet helt alene. Ingenting i veien med det, men de har misforstått styrken til MMORPG. De spiller det som et singleplayer spill. Styrket til MMORPG ligger i det sosiale aspektet. Du ønsker å logge på igjen fordi vennene dine er der, fordi noen andre skal gjøre noe som du trenger deres hjelp til, og derfor må du bare logge på. I WoW kan man sitte i byene i flere timer bare for å chat'e med folk og vente på muligheten til å være med i et raid. Eller du sitter haugevis av timer i en vannpytt bare for å prøve å få en fisk, samtidig som du chat'er med de som står rundt og prøver på det samme.

 

MMORPG handler om det sosiale, og der har WoW virkelig skjønt det. Jeg er litt usikker på om både Bone og forfatter av artikkelen har det. For Star Wars blir populært hvis de har et endgame, ikke pga quester som fører deg til endgame. Star Wars blir populært hvis det har noe som gjør at folk kan være venner og uvenner, som gjør at folk kan kjempe mot hverandre og sitte igjen med gleden over å ha knust noen andre, som gjør at folk kan spille i lag med vennene sine og tilbringe tiden sin med å bli kjent med nye.

 

Når det er sagt så handler det også om de små forskjellene i utstyr. En sterk motivator i WoW i endgame er trangen etter bedre utstyr. De skulle bare hatt innebygd en måte å måle det på. Fordi det ikke fantes, lagde noen en add-in til det, som alle bruker. Det viser bare hvor viktig utstyr er. Det var en stor tabbe som både AoC og WH gjorde, altfor liten forskjell på utstyr. Du skal trenge å ha bra utstyr for å komme deg igjennom noen instanser. Endgame i WoW er veldig bra balansert i forhold til det. Du må jobbe deg oppover i vanskelighetsgrad på lvl80 dungeonene for å få bra nok utstyr til neste. Det gjør at du spiller, spiller lenge, og må være sosial fordi du må vente på grupper som skal ta dem, krangle med folk om å få være med, lager allianser, får kamp mellom allianser etc etc. Igjen, det sosiale aspektet er det viktigste.

 

Nei, jeg tror ikke quester er det viktigste i MMORPG, de som sier det har aldri kommet seg til endgame. De spiller det som en singleplayer spill. MMORPG er ikke det, og jeg håper inderlig BioWare har skjønt det.

Lenke til kommentar

Tusind tak til skribenten for at lægge lidt fokus på et af de 2 spil som jeg håber tar "kampen" op mod WOW.. ;)

 

Er ved at være godt træt af at det eneste oplæg til et "seriøst" MMORPG er WOW... Og det er ved at være lidt gammelt nu...

(Kender godt til de andre og har prøvet alt hvad der kan gå og stå i denne genre... men helt ærligt ... WoW er jo det eneste der har lykkes at få kæmpe succes... )

 

Diablo3 blir nok mit alternativ hvis dette Star Wars MMORPG flopper ligesom det første gjorde.. Selvom der nok er et par år til det kommer...

 

Men jeg forstår virkelig bekymringen til skribenten, jeg har selv siddet med de samme tankerne når jeg har gået igennem materialet som de lagt ud på hjemmesiden. Selvom jeg ved det er et MMORPG så er for mig solo delen en mindst lige så stor faktor... Hvorimod WoW, rammer du 80 kan du godt glemme at solo... med mindre du elsker at "queste" for crap gear.. er det jo fint .. men vil du videre i spillet er Raids det eneste alternativ!

 

Jeg drømmer om et star wars univers der udvikler din chars historie, selv når du rammer de high lvl´s ..! Hvor du har mulighed for at lave hvad du har lyst til, og ikke hvad udviklerne bag spillet synes DU skal for at forsætte i spillet!

 

Jeg har nu droppet wow, netop pågrund af den faktor at du er tvunget til at bruge timer på at lave raids som er det eneste alternativ ...

Hvorimod EvE online, gir mig netop den uafhængighed fra den følelse at blive tvunget af udviklerne af spillet...

 

Men jeg drømmer mod den dag hvor jeg ser spillet ligger nede i Gamestop... og jeg håber at se en masse herfra til den tid i Star Wars... jeg tror virkelig på at dette spil kan tage kampen op mod WoW, fra hvad jeg har set af trailers og Gameplay videoer...

 

(Foresten er dansk .. Men er både Gift og bor i norge .. ;) ... )

Lenke til kommentar
Priser for pc

73,- hos Steam

Tror noen har blandet sammen to SW spill her. :whistle:

 

Denne "noen" du prater om er en automagisk algoritme som prøver å plukke ut fornuftige treff fra prisdatabasen vår - og i dette tilfellet så bommer den litt. Det skjer innimellom når spill enda ikke har kommet i noen butikker ennå og har navn som ligner ganske mye på tidligere utgitte spill (ettersom det mest nøyaktige treffet da blir det gamle spillet).

 

Vi skal ta en nærmere titt på saken :-)

Lenke til kommentar

Jeg er veldig skeptisk til SW:TOR.

For et et MMO skal kunne bli en sukkess i min bok, så må det bringe noe nytt sjangeren. I det siste året har mange nye spill blitt lansert men mister kjapt spillere.

 

Hvorfor starte på nytt i et spill som er så likt WoW?

Bedre utnyttelse av en spillers tid på å forbedre sin karater i WoW.

 

Jeg ser på spill som bruker instanser, karater klasser og talenter som en simplifisering av spillet. Det gjør det letter for utvikler å balasere klasser men tar frihet ifra spiller. Og systemet for levels er bare teit.

 

Spill som SW: Galaxies og EVE-Online følger sandbox prinsippet.

Vi alle kjenner til SW:G fiaskoen når den endret systemet. Ingen

andre nyere MMO's har klart å få et fotfeste i markedet. Mens lile

EVE med sitt unike system fortsetter å trekke til seg spillere.

 

Det som er viktigst for meg er End-game. For meg har det alltid vært PVP. Noe som jeg også er skeptisk til er verden som vi skal spille i. I alle nyere Bioware spill har verden/kartet vært svært begrenset. For eksempel Dragon Age, selv om man ruslet rundt i en skog var det store restriksjoner på hvor man kunne gå (sammenlign spillet mot Morrowind).

 

Kommer klart til å spille SW:TOR men mine forventninger er ikke høye.

Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Gud som jeg hatet denne setningen.. ikke fordi den var dårlig skrevet eller noe, men fordi jeg syntes den var/er så trist! :(

 

Vel, kanskje ikke min spillemåte er det som er målgruppen, men jeg krysser nå fingrene for at questingen blir satt i høysetet! Og som en kar som har passert 30 med et par år, er Star Wars en del av den gode barndommen.. :)

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Selv om jeg i utgangspunktet har lyst å være enig med deg, så har jeg et lite problem med det. Jeg har opp igjennom min MMORPG-tid lest mange som sier de er med for questingen og/eller utprøving av alle rasene. Men, de har alle noe til felles. De kommer jeg nesten uten unntak over lvl30. De sier spillet skal spilles sånn, men de kommer aldri til end-game.

 

Grunnen til at de fleste kjører fort igjennom spillet, er ikke for å bli fort ferdig med det. Det er for å komme fortest mulig til høyeste level, så de kan bli med de værstingsinstansene. Og fordi de da ikke har et drawback i PvP gjennom level.

 

Dette er styrken og feilen med MMORPG. I motsetning til f eks Dragon Age som du spiller alene, og der historiefortellingen er selve spillet, så slutter ikke spill som WoW når du har kommet deg til slutten. Det er nemlig ingen slutt. Det meste av spillet foregår på høyeste level, og innebefatter å gjøre ting i lag med andre, ikke queste alene. For de aller fleste questene opp til siste level er som regel mulig å gjøre solo. Men på høyeste level må man alltid gruppe, og til dels med mange, for å få unnagjort det man skal. Det er her tiden, og det sosiale slår inn.

 

Folk som liker å queste er som regel enstøinger som går rundt og ser på spillet helt alene. Ingenting i veien med det, men de har misforstått styrken til MMORPG. De spiller det som et singleplayer spill. Styrket til MMORPG ligger i det sosiale aspektet. Du ønsker å logge på igjen fordi vennene dine er der, fordi noen andre skal gjøre noe som du trenger deres hjelp til, og derfor må du bare logge på. I WoW kan man sitte i byene i flere timer bare for å chat'e med folk og vente på muligheten til å være med i et raid. Eller du sitter haugevis av timer i en vannpytt bare for å prøve å få en fisk, samtidig som du chat'er med de som står rundt og prøver på det samme.

 

MMORPG handler om det sosiale, og der har WoW virkelig skjønt det. Jeg er litt usikker på om både Bone og forfatter av artikkelen har det. For Star Wars blir populært hvis de har et endgame, ikke pga quester som fører deg til endgame. Star Wars blir populært hvis det har noe som gjør at folk kan være venner og uvenner, som gjør at folk kan kjempe mot hverandre og sitte igjen med gleden over å ha knust noen andre, som gjør at folk kan spille i lag med vennene sine og tilbringe tiden sin med å bli kjent med nye.

 

Når det er sagt så handler det også om de små forskjellene i utstyr. En sterk motivator i WoW i endgame er trangen etter bedre utstyr. De skulle bare hatt innebygd en måte å måle det på. Fordi det ikke fantes, lagde noen en add-in til det, som alle bruker. Det viser bare hvor viktig utstyr er. Det var en stor tabbe som både AoC og WH gjorde, altfor liten forskjell på utstyr. Du skal trenge å ha bra utstyr for å komme deg igjennom noen instanser. Endgame i WoW er veldig bra balansert i forhold til det. Du må jobbe deg oppover i vanskelighetsgrad på lvl80 dungeonene for å få bra nok utstyr til neste. Det gjør at du spiller, spiller lenge, og må være sosial fordi du må vente på grupper som skal ta dem, krangle med folk om å få være med, lager allianser, får kamp mellom allianser etc etc. Igjen, det sosiale aspektet er det viktigste.

 

Nei, jeg tror ikke quester er det viktigste i MMORPG, de som sier det har aldri kommet seg til endgame. De spiller det som en singleplayer spill. MMORPG er ikke det, og jeg håper inderlig BioWare har skjønt det.

 

Du har helt rett! Jeg spiller disse spillene som Singleplayerspill! Jeg skjønner også at gleden/styrket ligger jo i navnet: MMO.. men, ja, som sagt, så er nok kanskje ikke jeg riktig målgruppe! Fordi, jeg ønsker å være "helten" i spillet: Meg!! Jeg kan gjerne finne noen å spille, og har tidligere også gjort det, og har hatt STOR glede av å spille med likesinnende (altså de som sverger til RP-servere), men allikevel så er det questingen som er det store: Det er å få lov til å hjelpe til i Middle-Earth (som jo er der jeg holder til), hva enn problemene er.. mitt problem med slike MMO-spill er at NPC-er som jeg dreper kommer tilbake, noe de jo etter min mening ikke kan, siden jeg jo har tatt meg av trusselen! Derfor spiller jeg solo, slik at jeg slipper å komme tilbake til samme sted to ganger (i tilfelle jeg må hjelpe noen andre), for det blir litt brist i rollespillingen min.. :) hehe..

 

Men, ja.. vi er nok enig.. MMORPG -spill er nok ikke for slike som meg i utgangspunktet, men jeg krysser fingrene igjen for at jeg kan ha glede av det med min egen spillemåte! :)

Lenke til kommentar

Men, ja.. vi er nok enig.. MMORPG -spill er nok ikke for slike som meg i utgangspunktet, men jeg krysser fingrene igjen for at jeg kan ha glede av det med min egen spillemåte! :)

 

Og det håper jeg også. Jeg liker quester, og soloer. Men ikke lag et MMORPG basert på kun det. Da har du abonnenter i 2-3 måneder, og så forsvinner de. Det hadde kanskje ikke vært så dumt, så slapp vi de avhengige :)

 

Men uansett om MMORPG ikke er laget for singleplayer, så er det faktisk ganske billig å spille det slik. Du kan kjøpe deg en måned i ny og ne når du føler for å spille igjen, og du kan være rimelig sikker på at det har kommet nytt innhold siden sist. Det skjer sjelden i et offline spill. Da spiller du igjennom, og er ferdig. Noen spill kjører du igjennom flere ganger, men få spill har samme leve-evne som et online-spill i MMORPG sjangeren. Så for pengene du betaler får du som regel alltid mer for et MMORPG enn et vanlig spill, i antall timer pr krone.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke quester er det viktigste i MMORPG, de som sier det har aldri kommet seg til endgame. De spiller det som en singleplayer spill. MMORPG er ikke det, og jeg håper inderlig BioWare har skjønt det.

 

Jeg kutta det meste av posten din og dette er svar til den hele ;

 

Jeg er ikke helt enig med deg ;

 

Det er mye aldersbestemt hvem som raser seg gjennom lvlene og de som nyter veien til siste lvl.Ungene i WoW skryter at de gjør 20 lvls omdagen i chatten - det gir meg dårlig smak i munnen.

Oss som er godt over 30 år og vokst opp med StarWars - tror jeg setter mer pris på gode fortellinger og quester enn feks en 12-åring.

Spillermassen som Bioware satser på er jo nettopp oss som vokste opp med starwars , og det tror jeg de har skjønt, la oss håpe at de ikke hører på deg;)

Men jeg er enig at det må være en god blanding , et godt MMO har alle elementer som en diger verden har.Spillet skal ha gode muligheter for single mennesker , rastløse mennesker og mennesker som er avhengig av å ha folk rundt seg 24 timer i døgnet ;)

Et godt spill skal ha knallgode quester, god progresjon og et meget godt voksenliv(end-game).

Siden det er ca 30 millioner godt voksne starwars fans , så tror jeg også at spillet vil overleve uten "20-lvls omdagen ungene" fra WoW ;)

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar

WOW er some pizza grandiosa. Ufattelig mange som spiser det, men det betyr ikke nødvendigvis at det er en så jævlig god pizza.

 

Styrken i et mmorpg ligger vel i det at du kan spille det akkurat som du vil. Det er jo det som er hele poenget med et mmorpg. Spillet i seg selv er bare et verktøy, hva du gjør med det er opp til deg selv.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke er en mmorpg'er, så må jeg si jeg likte denne artikkelen. Mange fine poeng som tas opp.

 

Dette spillet ser utvilsomt bra ut. Men jeg har ikke tid eller vilje til å sitte med slike spill over lengre tid, så dette går nok meg forbi. Hadde jeg hatt tid og vilje derimot, så hadde dette blitt et sikkert kjøp, bare pga. Star Wars-lisensen og Biowares' navn på coveret.

Lenke til kommentar

Og dette er grunnen til at jeg leser MMO artikkler på Ten Ton Hammer eller Massively fremfor Gamer.no.

MMOets abc for 10-åringer kunne overskriften heller vert.

 

Skuffet. Nå har jeg lest alle 3 sidene av artikkelen, og det eneste lille gode poenget du har er at nesten alle vil vite mer om Star War universet. Godt poeng, men ikke verdt å lese 3 sider for bare dette!

 

Når det er sagt er det jo helt opplagt at vi ikke vet så mye om spillet enda. De har jo ikke sagt så mye. Duh...

Men vi har alle tillit til Bioware, så derfor er hypen så stor. Mange har troen på Blizzards neste MMO også. Der vet vi absolutt ingenting!

 

Les heller artikkelen på Massively.com, og få med dere kommentarene der:

The Daily Grind: Feeling jaded on MMOs?

Endret av Bannorr
Lenke til kommentar

Eg får av ein eller anna grunn ikkje lov til å svare på innlegg. Trykker på svar, men det kjem ikkje opp noko quote.

 

Anyways.. Eg er sterkt ueinig i at vi som spelar MMORPG har missforstått styrken til sjangeren. No kan eg berre snakke for min eigen del, men eg er litt som Bone her trur eg. Likar best å vandre rundt åleine, gjere quests, utforske litt osv. Eg er fullstendig klar over at eg må vere i høgaste level og ideelt sett i ein guild med mange andre for å utnytte den andre M'en i MMORPG fult ut, men eg vel å ikkje følge opp dette. Grunnen er at det er to M'ar i MMORPG (Dette vart veldig symbolsk og flott merkar eg), der den første står for massive. Vi som spelar "singleplayer" får framleis oppleve korleis det er å vere ein helt i ei enorm verd, på ein heilt anna måte enn kva vi ville i eit singleplayerspel. Derfor har vi ikkje missforstått sjangeren, den berre appelerar på ein litt anna måte til oss :)

 

No hugsar eg ikkje kvar eg las\høyrde dette, så ta det med ein tre-fire klyper salt. Men eg meiner eg las eit intervju med ein eller anna spelutvikler, det kan vere ein kar frå Blizzard, sidan få veit så mykje om akkurat dette som dei. Poenget var uansett at det var svært mange som valte å vandre rundt åleine på denne måten. Eg hugsar ikkje noko tal, men det var ei ganske betydeleg mengde.

 

Det Bioware må få til er å lage nok innhold for begge desse typane spelarar, og alle andre typar. Eg veit sjølv ikkje kvifor eg er så spent på dette spelet. Det er Star Wars og det har ein trailer som er betre enn dei tre siste(første) filmane til saman, det er i grunnen det. Eg trur eg kjem til å prøve spelet, men om det skal halde på meg, og mange andre, må det gje meg lov til å utforske verda på eiga hand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...