Gå til innhold

Forskere har funnet ny måte å filme i 3D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til tross for at ingen av kameraprodusentene ennå ikke jobber med å filme i 3D med denne teknologien, har nå forskere ved Ohio State University funnet en ny og revolusjonerende måte å filme i 3D på, melder Popular Science.

Noen har funnet opp noe nytt, merkelig nok er det ikke funnet opp før. :p

 

PS. Det er funnet opp fra før, men Panasonic sin versjon har "bare" 2 fasetter, ikke 9. Jeg er heller ikke sikker på om glassene henger sammen. Hva skal egentlig være fordelen med 9 fasetter i stedet for 2? Vi har jo bare 2 øyne å se med likevel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ulempen med dette er jo det samme som med Panasonics 3D-objektiv: Avstanden mellom de ulike betraktningsvinklene blir ganske liten.

 

Med Panasonics objektiv er den 1cm, som er greit til makro-bruk, men lite interessant til bilder med større avstand til motivet.

 

Med metoden skissert ovenfor blir avstanden ("3D base") trolig noe større (avhenging av objektivet, naturligvis), men likevel mindre enn den vi er vant til fra våre egne øyne.

 

3D-effekten kan kanskje økes i post prosess, slik at man får en passende 3D-følelse også med en mindre avstand mellom betraktningsvinklene.

 

I likhet med Panasonics 3D-objektiv får vi også her en mindre oppløsning enn vanlig, siden bildesensoren eksponeres av flere enkeltbilder.

Lenke til kommentar

Ulempen med dette er jo det samme som med Panasonics 3D-objektiv: Avstanden mellom de ulike betraktningsvinklene blir ganske liten.

.

.

Netop :thumbup:

Man kan af gode grunde ikke få mere stereovirkning end afstanden på 'øjne'.

 

Men det KAN bruges til teknisk at se afstandsforskel, og så beregne sig til hvordan det skulle have set ud med rigtig øjenafstand, men så må man snyde og morfe sig til at fylde det ud man ville have set med kun det ene øje, og som objektiv af gode grunde ikke kan se.

 

Det vil altså virke fint til de (elendige!!) 3d-effekter næsten alle nye film har, hvor alle eller næsten alle ting sker i dybde-planer. Men til rigtig 3D-effekt hvor man kan se 'skrå' overflader med det ene øje, men ikke det andet, har det ikke den nødvendige information.

 

Den ENESTE film jeg endnu har set med GODE 3D-effekter er en (i øvrigt dårlig) animationsfilm "Sammys store eventyr"

 

Og rent teknisk kan jeg sagtens se ideen i mere end to view-points, da man så kan "vende og dreje" objektet i nogen udstrækning.

Lenke til kommentar
Til tross for at ingen av kameraprodusentene ennå ikke jobber med å filme i 3D med denne teknologien, har nå forskere ved Ohio State University funnet en ny og revolusjonerende måte å filme i 3D på, melder Popular Science.

Noen har funnet opp noe nytt, merkelig nok er det ikke funnet opp før. :p

 

PS. Det er funnet opp fra før, men Panasonic sin versjon har "bare" 2 fasetter, ikke 9. Jeg er heller ikke sikker på om glassene henger sammen. Hva skal egentlig være fordelen med 9 fasetter i stedet for 2? Vi har jo bare 2 øyne å se med likevel.

 

Jeg vil tro at denne teknologien vil fungerer dårlig ved vanlig filming, men heller har sitt bruksområde på små og mikroskopiske ting. Jeg tror de har laget den med ni fasetter, fordi man da kan se motivet fra alle vinkler og lett sette det sammen til en 3D-modell.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...