Gå til innhold

Sony omfavner Microsofts DRM-teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg er det hvor lett det er å bruke og pris.

Prisen må settes så lavt at det ikke blir betenkningstid på om det er verdt det.

Steam får meg til å kjøpe spill, men jeg trykker ikke like lett på kjøpeknappen nå som før ($ vs €).

App Store har såpass lave priser på en rekke applikasjoner at det ikke blir noe å stusse på.

Amazon har enormt gode priser på en del underholdningsprodukter at man kjapt plukker med seg litt ekstra.

 

Om de beste trackerne hadde vært lovlig med en liten månedsavgift hadde jeg helt klart brukt penger på det.

OiNK hadde vært den beste musikkbutikken, HDBits hadde vært uslåelig på HD-materiale. etc.

 

DRM kan oppsummeres i ...

 

 

DRM_whole_truth.jpg

pirate_vs_original.jpeg

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Piratbukta er gratis. Dét er hovedårsaken, ikke hvorvidt det er lett å bruke..

Vann fra krana er gratis og mye "enklere å bruke" enn vann fra butikken. Likefullt selges det flaskevann i bøtter og spann til nærmest gullpris. Ting trenger altså ikke være gratis for å være konkurransedyktig. Men selvfølgelig, om vannet i butikken hadde hatt en ekkel bismak, eller kun kunne drikkes når produsenten tillot det, ville det selvsagt vært mye vanskeligere å selge. Produktet man ønsker penger for bør altså ikke være dårligere enn produktet man får tak i "gratis". Et produkt som er infisert med DRM oppfattes som et produkt med forringet kvalitet.

Det handler om følelsen kunden får ved å kjøpe produktet. Man vil ikke sitte igjen med en vond DRM-smak i munnen når man har kjøpt og betalt for noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sette opp porter, installere uTorrent, installere VLC, få opp bukta og imdb i browser, finne en film som har nok seeds og grei kvalitet. Vente... se.

 

Over er hva de som ønsker betalt må slå, F.eks; Logg på, velg, se. Får de det til via iPhone, Android, WinMob også er de vinnere.

 

Istedenfor å bruke masse tid å krefter på DRM bør de isteden benytte ressursene på a skape et bedre produkt.

Lenke til kommentar

Et produkt som er infisert med DRM oppfattes som et produkt med forringet kvalitet.

Det handler om følelsen kunden får ved å kjøpe produktet. Man vil ikke sitte igjen med en vond DRM-smak i munnen når man har kjøpt og betalt for noe.

 

Ja, det gir alltid en litt kjip bismak med drm, nesten uansett hvor liet plagsom den er. Men jeg har tilgode å møte en som ikke er plagsom.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

eh.. diskusjonen går mer på hva rettighets innehavere bør foreta seg for å forhindre urettmessig bruk (som f.eks DRM) og ikke hvorvidt det er greit å benytte matriale uten å først skaffe seg rettigheter til dette.

 

Forresten;

Begrepet "Pirat" ble tidligere kun benyttet om de som produserte matriale (cracket spill, la ut filmer etc.), er det nå en gjengs oppfatning at også de som benytter matrialet skal kalles pirater ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei.

Det må allikevel gå an å diskutere hvorvidt DRM implementasjoner fungerer og om det også finnes andre løsninger for å bevare rettigheter.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...