Gå til innhold

Billige e-bøker på norsk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er 49kr billig for en e-bok?

Jeg kjøper selv pocket bøker til en pris som går fra 50kr til 99kr i butikken og da er dette en fysisk kopi av selve boka.

Kan godt være enig i at 49kr ikke er mye å betale, men når man i tillegg slipper å betale butikken for salget av boken og kostnadene til trykk og transport til butikken så kan man lure på om 49 er billig.

Lenke til kommentar

Er 49kr billig for en e-bok?

Jeg kjøper selv pocket bøker til en pris som går fra 50kr til 99kr i butikken og da er dette en fysisk kopi av selve boka.

Kan godt være enig i at 49kr ikke er mye å betale, men når man i tillegg slipper å betale butikken for salget av boken og kostnadene til trykk og transport til butikken så kan man lure på om 49 er billig.

 

Kan det ha noe med at det er moms på ebøker og ikke på pbøker å gjøre?

 

Hva som er 'billig' kommer vel litt an på volum også. Men 49 kr er hvertfall billigERE.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å lese epub på kindle. Calibre konverterer fint til Amazon sitt format. Også e-bøker med kopibeskyttelse går det relativt enkelt å lese. Det går fort å fjerne beskyttelsen - og så er det bare å konvertere og laste inn med usb-kabel eller sende til Kindelens e-postadresse. Både ebøker fra biblioteket og Cappelen Damm går bra :) Løp og kjøp ei ebok.

Lenke til kommentar

Det er per idag null konkurranse i forlagsbransjen. Ikke rart at bøker er dyre når bransjen styres av et kartell som kontrollerer tilnærmet hele verdikjeden.

 

Dette må ikke skje på ebøker. 49 er vel hverken billig eller dyrt. Men om bøker bør være billige eller dyre kommer vel litt an på. Kostnader vil gå ned over tid så fremt det er fri konkuranse.

 

I fri konkurranse kan man ta den prisen folk er villige til å betale. I Norge i dag koster nesten alt hundre kroner. Nesten alle er villige til å betale 50 spenn for noe de kan bruke noen timer på.

 

Tiden får vise, men ebøker kommer vel til å legge seg mellom 150kr og 20kr (eller mindre) avhengig av popularitet, priselastisitet osv....

Lenke til kommentar

Finnes det noen felles oversikt over hvilke E-bøker som er tilgjengelig ? Et annet spørsmål jeg har lurt lit på er om man kan lese alle e-bøken direkte på pcen eller om man er nødt til å bruke en spesifikt leser for de forskjellige bøkene. Det har jo vær snakk om at bøken har eget format som gjør at de kun virker på enkelte av leserene. Trenger man spesifikt programvare på pcen ( forutsett at det er mulig ) for å lese de forskjellige bøken ?

Lenke til kommentar

Betaler ca. 30 kroner boken når jeg kjøper fantasy/scifi fra USA. Ofte kjøper jeg i pakker på syv bøker, og da koster de ca. 12 kroner per bok. Disse er DRM-frie. Jeg synes ikke 50 kroner for en norsk bok blir for dyrt, selv om bøker med stort salg kanskje kunne vært enda billigere. Engelske fagbøker kan koste helt opp i rundt 150 kroner, men jeg tror ikke jeg har kjøpt dem så dyrt noen gang.

 

Et problem i Norge er salgsomfanget. Om en epub-editor som Sigil fikk integrert stavekontroll o.l., samt revisjonsmerking kunne forfatteren skrive direkte i epub-format, og editoren (hva kalles det på norsk?) redigere/komme med innspill rett i filen. Til slutt eventuelt noen mindre justeringer i layout, og så legge boken inn på serveren for salg. Stort mer effektivt enn det kan det ikke gjøres. Hvis man tar en pris på 50 kroner, sitter produsentene med 40 kroner og staten med 10 kroner. Selger man to tusen bøker (tror det er brukbart om man ikke er midt i under juletre-markedet) blir det 80 000 å dele på for fofatteren og editoren. Bibliotekene kan jo hjelpe en del på inntektene, men direktesalg til forbrukere kan nok være tøft å overleve på uten tilskudd fra staten (men staten er jo kjent for å ta med den ene hånden og gi med den andre).

Lenke til kommentar

Er 49kr billig for en e-bok?

Jeg kjøper selv pocket bøker til en pris som går fra 50kr til 99kr i butikken og da er dette en fysisk kopi av selve boka.

Kan godt være enig i at 49kr ikke er mye å betale, men når man i tillegg slipper å betale butikken for salget av boken og kostnadene til trykk og transport til butikken så kan man lure på om 49 er billig.

 

Ja 49,- er billig.

Det er omtrent det samme som to kopper kaffe. Det er vesentlig mindre enn en øl mange steder. Det er omtrent halvparten av hva det koster å se en film på kino. Flere timer med nytte og/eller underholdning for en femtilapp er billig. Ja, man kan få det billigere om man er villig til å lese engelske bøker (jeg gjør det), men det endrer ikke på at femti kroner for en bok er billig.

Lenke til kommentar

Jeg syntes 49 kroner per bok var billig, igrunn helt topp sett i forhold til andre norske aktører. Utvalget var ikke store greiene, men de hadde noen bøker jeg kunne tenke meg så jeg kjøpte to.

 

Nedturen - man må laste ned og installere Adobe Digital Editions samt registrere en Adoebe ID-bruker for å kunne laste ned filen, samtidig er epub-filene DRM-beskyttet. Den informasjonen fikk man ikke før man hadde fullført betalingen, hadde jeg visst det på forhånd ville jeg aldri ha gjennomført kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...