Gå til innhold

Tråden for parabolinteresserte - generell diskusjon rundt parabol


Anbefalte innlegg

Satellittsignaler og håndtering av disse:

 

Hver satellitt uti rommet har et sett med transpondere som sendes ut enten som C-, Ku-, eller Ka-Band.

Disse "band"ene er forskjellige spektere i elektromagnetisme.

En transponder er en liste med kanaler med hver sin identitet.

 

Signalet treffer parabolantennen og reflekteres mot LNBen(e).

Signalet mottas som elektromagnetiske bølger og konverteres til elektriske signaler på LNBen

som igjen sendes via COAX kabelen til dekoderen.

 

Når signalet først kommer inn til dekoderen så starter de-scrambling, dvs. dekoding av signalet.

Først og fremst må dekoderen støtte krypteringssystemet, eksempelvis Conax som Canal Digital benytter seg av.

Deretter trenger man selve kortet som innheholder en "nøkkel" eller en "private key" som dekrypterer signalet.

 

Det digitale signalet sendes videre til TV enten som MPEG-2 (SD) eller MPEG-4 (HD).

 

Motor:

 

Ved installasjon av en motor så vil parabolen flytte seg til en bestemt plass i en bue på x-aksen. Denne buen gjør at man ikke får fullt signal på alle satellitter, så det må finjusteres.

 

Her vil motoren ha punkter den stopper på avhengig av oppsettet på dekoderen.

DiSEqC motor 1.3 støtter USALS, som selv søker etter sattelitter. Ved bruk av dette må longitude og altitude benyttes for den plasseringen parabolen ligger på.

 

DiSEqC switcher:

 

Disse switchene har som formål å skifte mellom LNBer avhengig av hvilken satellitt kanalen man skal se på ligger.

 

Når man skifter kanal, så sendes det ut 22KHz pulser fra inngangen bak på dekoderen til switchen.

For at switchen skal forstå om det er 0 eller 1, gjøres dette ved at en allerede angitt tid (1,5ms) av hver puls sendes ut

enten konstant i 0,5ms (1) eller konstant i 1ms (0). En hel puls i 1,5ms vil ikke forstås.

 

Den første Byten som sendes ut (første 8 bits) kalles Framing Byte.

De første 5 bitsa er for å synkronisere LNBen med signalet fra den ene satelitten.

Bit 6 er for å determinere om kommandoen kommer fra master eller slave. Dekoderen er master og LNBene er slaves.

Hvis bit 6 er 0 så kommer signalet fra master og slave hvis den er 1.

7. bit er satt til 1 hvis det kreves en respons eller 0 hvis ingen respons er påkrevd.

8. bit er siste bit i Framing Byte og forteller om denne Byten er en ny sending eller ei. Står denne til 1,

så har Framing Byte allerede blitt sendt ut (minst én tidligere utsending).

 

Byte nummer 2 forteller hva slags utstyr man har både på master og slave - Family Byte.

Første 4 bit forteller hvilken type utstyr, feks Universal LNB, DiSEqC 4x1.

Siste 4 bit er hvilken spesifikk type, feks Universal LNB, DiSEqC 1.2.

Hvis enten de 4 første eller de 4 siste bitsa har en desimalverdi på 0, så vil signalet være åpent for alle LNBer.

 

"Siste" Byte kalles Command Byte.

Her vil masteren fortelle den ene slaven hva som skal gjøres i de neste Bytesene som sendes ut.

Endret av RePaC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg nettopp en ny lnb.

MTI High Line Ap8-T2NRC :)

 

men er for syk til å ta turen til fjells for å montere den.

Så får man se om jeg får noe bedre signal med den. Har 180meter kabel rg11.

 

Har også investert i en Spaun switch, etter at den ble montert har jeg ikke hatt et eneste tilfelle av tuning failed (dm800). Som natt og dag vil jeg si.

Endret av 530XD
Lenke til kommentar

Den LNBen er god. ;)

 

Hvor mye ga du for den kabelen og hvor stor antenne har du?

 

Hadde en DM800HD tidligere, solgte den og tenkte meg en av den samme, men SE edition.

Da får jeg plass til 2 kort, også har den innebygget vifte. :)

ga 10kr meteren, men det er 15 år siden ihvertfall nå. Konkurs salg.

 

toroidal 90cm, bor i Harstad så det trengs såpass.

 

litt oppgitt over omplasseringene av HD kanalene til telenor da jeg fikk dårligere signal på de fleste, eneste forskjellen er at tvnorge hd ble tilgjengelig...

 

dm600 fungerte mye bedre enn det dm800hd gjør og jeg regner med at det har noe med tunerdelen å gjøre. Skulle likt å prøvd dm500hd, kan hende den er bedre?

Lenke til kommentar

Siden både DM500HD og DM800HD har samme tuner, så vil det være akkurat det samme.

Bruker selv U-LNB med 0,1dB og 120cm ikke langt fra Oslo, så får inn det meste. I ditt tilfelle høres det uansett ut som tuner.

Mulig det har kommet nyere revisjoner av den, når kjøpte du din?

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg vil påstå at det koster mindre å bygge ut fiber enn å bygge og sende satellitter ut i verdensrommet. Dessuten så får man jo raskt Internett med på kjøpet, det har jeg fortsatt til gode å få med på parabolkjøpet. Med tanke på at tjenester som Netflix og andre Internettbaserte tjenester vokser raskt, så ser jeg ingen grunn til at folk i fremtiden vil betale for både Internett og satellitt.

Lenke til kommentar

Hvordan mener du da at parabol skal kunne sende 4k og 8k sendinger når det blir standard? Det krever en voldsom bitrate, noe selv ikke de beste komprimeringsteknikkene kan få ned til satellittoverføringer.

Først og fremst så jobbes det med å ferdigstille hvordan UHD (4k) skal sendes, dette er ikke klart enda. Det jobbes også stadig vekk med å utvikle nye komprimeringsalgoritmer, og H.265 som er den nyeste skal ta over etter H.264. Denne kommer til å være i stand til å gi lik bildekvalitet fra samme kilde på nesten halve bitraten. H.265 er heller ikke ferdig utviklet enda.

 

Så lenge kundene etterspør UHD vil det også være lønnsomt å skyte ut en ekstra satelitt for å gi mer kapasitet. Telenor Satelite Broadcasting øker stadig vekk kapasiteten og har nå skutt opp sin syvende sattelitt som straks skal settes i kommersiell drift. Den blir nummer 4 som er i drift av alle som er skutt opp.

 

Det er ingen grunn til å tro at man mister fjernsyn over sattelitt med det første.

 

RiksTV derimot må nok se seg tapt i kampen om UHD sendinger.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Min erfaring etter at jeg fikk fiber i hus (Altibox), etter å ha hatt parabol i mange år, er at fiber ikke holder mål på tv-fronten! Syns ikke tv-tilbudet oppfyller mitt eller familiens krav til kvalitet. For min del er jeg opptatt av bilde- og lydkvalitet, og syns ikke Altibox sitt tilbud holder mål. Dette antar jeg er et dekoderproblem For kona og barna sin del, så er ikke brukervennligheten god nok. Dvs, dekoderen er ikke god nok. Treg i kanalskifte, tidvis ikke responsive knapper på fjernkontroll, og sporadiske krasj med påfølgende resetting av boks. For vår del er rett og slett ikke dekoderen god nok, selv om det er behagelig å ha flere tjenester gjennom samme leverandør. Men i disse dager går jeg tilbake til parabol for tv, også beholder jeg kun internet over fiber - der er fiber suveren! :-)

 

Stingray

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Vet ikke om dette er riktig sted å stille spørsmål, men jeg tar sjansen og hvis det er feilplassert blir jeg henvist sikkert til riktig sted!

 

Det som jeg lurer på er at om man kan bruke GET interface som kabler ob bokser i vegger til å overføre parabol signaler.

For å forklare mer, jeg vil skaffe meg en parabol for å få inn tyrkiske kanaler. Da vi har opppusset huset for kort tid siden plasserte jeg kabel TV kablene og tilkoblingsboksen fra GET i veggen bak TVen og koblet modemet (fra GET), selve TVen og micro II boksen (også fra GET) direkte ditt. Men nå vil jeg ha en parabol i tillegg, og jeg må få kablene fra LNBen til satellitereceiveren. Jeg har ikke lyst på å legge kablene opp på veggen (som blir synlige) og derfor lurer jeg på om jeg kan mate signalene fra LNBen direkte inn i systemet (med en diseqc kombiner for eks). Og bak TVen tenkte jeg å bruke en diseqc splitter for å skille dem igjen! Fungerer det? Kommer både GET TV&Internet og parabol å fungere?

 

Takk på forhånd :-)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...