Gå til innhold

Vann til folket!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rebranding eller ikke så er det feil. H50 og H70 er Corsair produkter, ikke deres tidligere erkekonkurrent på RAM OCZ (som ikke lenger lager RAM og har vel ingen kjente vannkjølingsprodukter.)

 

Det er nok lurt å kvalitetssikre fakter i en artikkel som leses av .. tja tusenvis? Kan jo ikke bare rable ned noe som man innbiller seg man vet. Dette er ikke skolestil på ungdomsskolenivå :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skjermkortet så merkelig ut. Skulle tro de kunne klare å lage en løsning der det ikke ville være behov for viften fra stock-kjøleren?

 

Jeg antar det er fordi selve blokken deres bare dekker kjernen på skjermkortet.

 

Demontere original kjøler, legge en liten vannblokk over kjernen og la slangene gå ut på siden. Montere deler av original kjøler igjen for å beholde mest mulig stock look og egenskaper.

 

Jeg vet ikke, men vil anta at det er noe slikt.

Lenke til kommentar

Det er lite vannkjølingsett å sammenligne med enda. Det eneste jeg kan komme på er CoolIt sin OMNI.

 

Skjermkort er vanskeligere å kjøle enn en prosessor da man må lage egne blokker og løsninger for hvert enkelt kort. Ingen standard sokkel som på prosessorer. Hvis man bare monterer en standard vannblokk på kjernen kan løsningen enklere benyttes på flere forskjellige skjermkort. Noe god løsning skal jeg ikke påstå at det er, i alle fall ikke for sluttbruker. Tviler på at temperaturene vil kunne være så veldig god når man ser størrelsen på radiatoren.

 

Men på sikt vil vi nok se mer og mer av slike ting. Både fra CoolIt, Asetek og andre. Jeg vil gi dem tommelen opp for å i alle fall prøve, så får vi håpe at løsningene blir bedre og bedre med tiden.

Lenke til kommentar

Men er det så enkelt som bare å montere en standardblokk på kjernen? Må ikke også stock-kjøleren modifiseres for å få plass til vannblokken? Jeg synes det høres ut som mye jobb og penger for en "half-ass" løsning, og jeg tror ærlig talt dette kommer til å selge svært dårlig.

 

En mer attraktiv løsning tror jeg ville vært et produkt med radiator, vifte, pumpe og slanger i ett en kunne montere på en GPU-blokk man selv anskaffet.

 

Jeg tror at hvis slike "alt i ett" løsninger skal kunne slå igjennom for GPU må det først komme en standard for layout ("sokkel") på skjermkort. Men det er nok letter sagt enn gjort.

Lenke til kommentar

Er jo ikke jalla, er jo genialt! Et vannkjölingssett varer gjerne mye lengre enn et skjermkort gjör. Hvorfor skulle man önske å kjöpe en ny spesialblokk til skjermkortet til 800-1200kr hver gang man bytter skjermkort. Har gjort en helt lik lösning med både mitt 4870 og 5850. swiftech mcw60 varer og varer og kan brukes på så og si alt.

Endret av Isakm
Lenke til kommentar

Problemet er da at du ikke får kjølt hele kortet. Blant annet minne, vrm etc. Disse komponentene blir da passivt kjølt, eller ikke kjølt i hele tatt. Og man kan oppleve et mer ustabilt kort enn originalt, eventuelt mindre headroom for overklokking vs originalt kort. Nettopp fordi andre ting enn selve kjernen plutselig får dårligere kjøling.

 

Sier ikke at det er garantert slik, eller at det blir sånn i _alle_ tilfeller. Men det er noe man må være obs på. Med en "spesialblokk" aka fullcover vannblokk får man kjølt hele kortet. I mine øyne er det absolutt verdt rundt 1000,-. I alle fall mtp at skjermkortet i seg selv fort koster 4000-5000,- per stk.

Lenke til kommentar

Du får garantert kjölt hele kortet. Bare ikke med vann, noe som ikke trenger å väre en dum ting, ettersom temperaturen i resten av loopen blir lavere. VRM og minne klarer seg som oftest med kjöleribber og vifta på skjermkortet sitter ikke rett over kjernen, så luftflyt blir det også. Mener bare at en slik lösning er minst like god og mye billigere, spesielt i det lange löp, enkelt er det også. Men en fullcoverblokk ser nok bedre ut :)

Endret av Isakm
Lenke til kommentar

En trenger ikke nødvendigvis vannkjølt kobber på hver eneste modul på skjermkortet for å oppnå gode temperaturer. Jeg tror en god mellomløsning hadde vært at de droppet referansekjøleren, og heller laget en custom-kjøler hvor kjernen vannkjøles, og resten av kortet kjøles ved hjelp av kjøle-finner og vifter. Så en kombinasjon av vannkjøling og noe ala arctic cooling accelero plus kunne fungert bra. Da kunne man ha to ulike kjølere, en tilpasset Nvidia-kort og en tilpasset AMD-kort. Og for å få kjølt VRM og minne-moduler kunne de selge kjølefinner i egne sett tilpasset hvert kort, slik Arctic Cooling gjør det med sin Accelero Plus.

 

Edit: Kjøling av minne-moduler og VRM er jo håpløs på referanse-kjølerne til AMD. Et tykt lag med klebrig gummi på toppen av modulene, som så er i kontakt med plastikken på kjøleren kan umulig gi noe særlig kjøleeffekt. Skulle jo tro at det kun medførte isolering av varmen. Men hva vet vel jeg. Nå vet jeg ikke hvordan referansekjøleren på Nvidia-kortene ser ut (på innsiden), men hvis de har et lignende oppsett der er det vel like håpløst.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...