Gå til innhold

Mye østrogen og progesteron i ku melk


  

23 stemmer

  1. 1. Hvor ofte drikker du melk?

    • Hver dag
    • To til fem ganger i uken
    • En gang i måneden
    • En gang i uken
    • Aldri


Anbefalte innlegg

Det som er alvorlig er at melken vi drikker blir produsert av drektige (gravide) kyr. Dette gjør at melken vår inneholder så mye østrogen og progesteron at det reduserer testosteron produksjonen hos menn.

 

Det var bla. annet denne artikkelen:

Exposure to exogenous estrogen through intake of commercial milk produced from pregnant cows

 

Jeg sendte Tine en mail og spurte om hvor mye av melken som produseres inneholder melk fra drektige kyr. Dette var svaret jeg fikk:

 

Leder for TINE Rådgivning kan fortelle at det vanlige er at en ku kalver ca 1 gang i året. Kua insemineres ca 2 måneder etter kalving, og melker i 10 måneder før den har en hvileperiode før neste kalving. Det innebærer at ca 70 % av melka som produseres kommer fra drektige kyr. TINE har ingen rutiner for hormonmålinger. Hormonene i melken er en følge av de naturlige hormonsvingningene hos kua. Vi håper denne informasjonen er til nytte.

 

Dvs. at 70% prosent av melken som selges inneholder forhøyde østrogen verdier som vil påvirke oss negativt. At tine ikke måler østrogen og progesteron verdier i det hele tatt er jo skandaløst.

 

Melk blir ofte fremstilt som en fantastisk næringskilde. Den er rik på proteiner, vitamin D og kalsium.

 

At all melk inneholder 59 forskjellige aktive hormoner blir aldri nevnt med et ord.

 

Er melk en så rik proteinkilde? Den inneholder 3-4% protein, og 80% av dette er casein protein. Dvs. hvis vi sier 1 liter melk inneholder 3,5 g protein vil kun 0,7 g være whey (myse) protein.

 

Casein kan sikkert være bra til sitt formål, men er ikke en veldig god protein kilde. Det fremmer bla. en del allergiske reaksjoner i kroppen (allergener)

 

Den beste egenskapen til ku melk etter min mening er at den er rik på IGF-1 (Ku melk igf-1 er helt likt menneskets IGF-1), som all typer melk. Hvorvidt IGF-1 overlever fordøyelsen er litt kontroversielt, men siden melk er laget for dyre og menneske barn skal vokse, så må man anta at den gjør det.

 

Melk består av ca 87% vann og 3,5% fett. Dvs. over 90% av melken vi drikker består av vann og fett.

 

Andre herlige fakta om melk:

Melk er tillatt å inneholde avføring (nam nam)

 

Når melk pasteuriseres så varmes den opp til 72 grader i ca 15 sekunder (denne prosessen gjentas noen ganger). I motsetning er anbefalingen for vann som inneholder bakterier er at det skal koke i minst 20 minutter.

 

Oppbevart i rom temperatur vil bakterie innholdet i melk dobles hvert 20 minutt.

 

Puss er det herlige gulgrønne guffet som dannes i betente sår. Melk inneholder rikelig med puss. EU standarden for puss i melk er inntil 400 000 000 puss celler pr liter (nice) Normalt vil det heldigvis ligge godt under denne mengden.

 

H- melk inneholder latterlige mengder kolesterol. 3 glass ca 0,7 liter H-melk inneholder samme mengde kolesterol som 53 bacon sneier!(Nå vet vi da at kolesterolet ikke har så mye å si, da kroppen stort sett regulerer dette selv. Men media fortsetter å promotere Melk som en god næringskilde, uten å nevne kolesterol i det hele tatt)

 

Drikkere dere mye melk? Hva mener dere om dette? Vil dere fortsette å drikke melk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går vel ned 2-3 liter hver dag her. Sliter med at styrken min øker, tror kanskje det har noe med melka å gjøre :innocent:

 

Edit: Ang kasein mot myse: les denne nøye, kanskje får du et litt mer nyansert syn på saken. Å hevde at kasein er dårlig er feil, siden det muligens er det beste proteinet.

 

Edit2: Siden jeg vet folk ikke leser slike, har jeg sakset ut det viktigste.

In contrast, when very small amounts of whey (a few grams at a time) were sipped over a six hour span to mimic the effects of casein, there was no increase in amino acid oxidation (23); however the impact on protein synthesis was also smaller. It may very well be that flooding the body with large amounts of AAs simply overloads the muscle’s ability to utilize amino acids, causing the excess to be burned off. This would also be consistent with the fact that the slower protein, casein, actually generated a higher overall gain in leucine in the body compared to whey; by never overloading the body’s protein synthetic machinery, overall better results were obtained.

 

 

 

Endret av storken
Lenke til kommentar
Melk er tillatt å inneholde avføring (nam nam)

Kilde?

 

Når melk pasteuriseres så varmes den opp til 72 grader i ca 15 sekunder (denne prosessen gjentas noen ganger). I motsetning er anbefalingen for vann som inneholder bakterier er at det skal koke i minst 20 minutter.

Dette har vel noe med å beholde næringsstoffene i melken å gjøre.. Tror ikke div. vitaminer har godt av å bli varmet opp ved kokepunktet. Melk er uansett rimelig aseptisk rett fra kroppen, slik som urin, men det er jo umulig å skåne melken for bakterier underveis i innsamlings- og oppbevaringsprosessen.

Lenke til kommentar

Jeg finner igjen ikke den artikkelen der jeg leste om tiltatt avføring i melken, så det kan jeg godt trekke tilbake :)

 

Angående bakteriene, så er egentlig det ikke så veldig interessant. Hovedpoenget var at melk inneholder hormoner. Det er etter som jeg har forstått i fettet i melken hormonene befinner seg, og det har tilsynelatende ingen sammenheng med varmebehandlingen. Så det beste er å drikke skummet melk. Der er hormon verdiene lavest.

 

 

Det er også rikelig med østrogen og progesteron i ost.

 

Denne artikkelen i Harvard Unerversity Gazette gir en utdyping av problemet:

http://www.news.harvard.edu/gazette/2006/12.07/11-dairy.html

 

Andre artikler ol:

http://health101.org/art_Milk_and_Girls.htm

 

 

Denne forskningsrapporten viser bla. at lavfett (skummet) melk heller er problemfritt:

http://www.eps1.comlink.ne.jp/~mayus/eng/Uterotrophic.pdf

 

Det som er litt bekymringsfullt er litt østrogen er bundet i whey proteinet. Det er ikke mye, og det er ingen som har undersøkt om den mengden gir noen biologisk respons. På den andre side hadde denne vært vesentlig hadde vi oppdaget det på et eller annet vis vi som har høyt inntak av whey protein.

 

Syns uansett det er sløvt av staten eller de andre som har ansvaret for dette og ikke informere om hormoner etc i melk og andre matvarer.

Lenke til kommentar

Jeg leser mye om hva det har å si for kvinner, men hva vil det ha å si for meg som mann?

 

Jeg tviler på at ballene mine skrumper inn som til bolere. Jeg tviler på at progesteron-verdiene i h-melka er så høye at de kan virke skadelige for meg. Derimot er jeg redd for østrogenet, vil ikke utvikle bitch tits. (tviler sterkt på at det kommer til å skje da men).

 

Det er uheldig at kyr ikke kan være rene melkekyr, virker det som.

 

 

Lenke til kommentar

avføring i melken

Undersøk heller mengden som finnes i vann du, spesielt i storbyene.

 

Når melk pasteuriseres så varmes den opp til 72 grader i ca 15 sekunder (denne prosessen gjentas noen ganger). I motsetning er anbefalingen for vann som inneholder bakterier er at det skal koke i minst 20 minutter.

Har du smakt på kokt melk? Ikke særlig godt..

Pasteurisering er en helt akseptabel metode som ikke utgjør noen fare for et menneske så fremt melken behandles slik den skal frem til datoen går ut.

Kontaminert vann inneholder i tillegg enormt mye mer bakterier enn hva melk fra en ku gjør, og stort sett langt, langt mer farlige bakterier.

 

Oppbevart i rom temperatur vil bakterie innholdet i melk dobles hvert 20 minutt.

Som skjer med hvilken som helst annen matvare.

 

EU standarden for puss i melk er inntil 400 000 000 puss celler pr liter

Vet du hvor mye det utgjør eller om det gjør noe med deg? Vet du hvor mye du puster inn, spiser eller drikker hver eneste dag?(Her kan du godt undersøke hvor mange koliforme bakterier du får i deg hver dag for å sette det i perspektiv.)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Det er et reelt problem at alt for mye av både mat og andre stoffer/ produkter som vi omgir oss med inneholder for store menger med østrogen lignende stoffer.

 

Det påvirker mens reproduksjon egenskaper . Sæd kvaliteten til vestlige menn har blitt dårligere, og det er en av faktorene som antas å være forklaringen.

 

Jenter får stadig større bryster (som om det er et problem :D ) og kommer tidligere i puberteten osv.

 

Legger du det til det generelle fedme problemet i samfunnet, med de (tilsvarende/ lignende) problemene det medfører så er vi ganske "f*ucked" :p

 

Resultater: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19496976

 

"After the intake of cow milk, serum estrone (E1) and progesterone concentrations significantly increased, and serum luteinizing hormone, follicle-stimulating hormone and testosterone significantly decreased in men. Urine concentrations of E1, estradiol, estriol and pregnanediol significantly increased in all adults and children. In four out of five women, ovulation occurred during the milk intake, and the timing of ovulation was similar among the three menstrual cycles"

 

Jeg kommer nok til å fortsette å drikke melk. Men lettere varianter, og ikke i store mengder.

Endret av Sandsvei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...