Gå til innhold

canal digital/tråløst nett


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått installert internett via Canal Digital, har et Thomson modem og vil gjerne ha et trådløst nett. Jeg får ikke dette til. Har en Gigabyte router, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette.

Vet at jeg må bruke kabel fra PC til modem, men modemet har kun 1 inngang for nettverkskabel og da blir det jo ikke noe kontakt mellom modem og router. Kan noen hjelpe.

Har ingen anelse om hva jeg skal gjøre for å få det trådløst. Føler vi har kjøpt katta i sekken fra Canal Digital. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må finne ut er om modemet er i bridge mode eller ruter mode.

 

Bridge mode:

Modemet sender gjennom all trafikk og du bruker en dedikert ruter for å rute trafikken og sette oppe et trådløst nettverk.

 

Kobling: Vegg-[DSL]Modem[LAN]-[WAN]Gigabyte ruter[LAN]-PC

 

Ruter mode:

Modemet fungerer også som en ruter, og du har en alt-i-ett-løsning.

 

Kobling: Vegg-[DSL]Modem[LAN]-PC

 

Dersom modemet er i ruter mode og du ønsker en bridge mode løsning kan dette (sannsynligvis) endres ved å logge inn i webgrensesnittet til rutermodemet. Vet du ikke hvilken type du har kan du søke på Google etter modellnavn, prøve å poste det her eller ringe kundeservice hos Canal Digital og spørre dem. Jeg går da ut ifra at modemet er levert av dem.

 

(Navnene jeg skriver på portene trenger nødvendigvis ikke å stemme 100%.)

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Det første du må finne ut er om modemet er i bridge mode eller ruter mode.

 

Bridge mode:

Modemet sender gjennom all trafikk og du bruker en dedikert ruter for å rute trafikken og sette oppe et trådløst nettverk.

 

Kobling: Vegg-[DSL]Modem[LAN]-[WAN]Gigabyte ruter[LAN]-PC

 

Ruter mode:

Modemet fungerer også som en ruter, og du har en alt-i-ett-løsning.

 

Kobling: Vegg-[DSL]Modem[LAN]-PC

 

Dersom modemet er i ruter mode og du ønsker en bridge mode løsning kan dette (sannsynligvis) endres ved å logge inn i webgrensesnittet til rutermodemet. Vet du ikke hvilken type du har kan du søke på Google etter modellnavn, prøve å poste det her eller ringe kundeservice hos Canal Digital og spørre dem. Jeg går da ut ifra at modemet er levert av dem.

 

(Navnene jeg skriver på portene trenger nødvendigvis ikke å stemme 100%.)

 

modemet heter thomson TCM470

Lenke til kommentar

Det første du må finne ut er om modemet er i bridge mode eller ruter mode.

 

Bridge mode:

Modemet sender gjennom all trafikk og du bruker en dedikert ruter for å rute trafikken og sette oppe et trådløst nettverk.

 

Kobling: Vegg-[DSL]Modem[LAN]-[WAN]Gigabyte ruter[LAN]-PC

 

Ruter mode:

Modemet fungerer også som en ruter, og du har en alt-i-ett-løsning.

 

Kobling: Vegg-[DSL]Modem[LAN]-PC

 

Dersom modemet er i ruter mode og du ønsker en bridge mode løsning kan dette (sannsynligvis) endres ved å logge inn i webgrensesnittet til rutermodemet. Vet du ikke hvilken type du har kan du søke på Google etter modellnavn, prøve å poste det her eller ringe kundeservice hos Canal Digital og spørre dem. Jeg går da ut ifra at modemet er levert av dem.

 

(Navnene jeg skriver på portene trenger nødvendigvis ikke å stemme 100%.)

 

modemet heter thomson TCM470

 

 

Dette er kabel , TCM470 er et modem som gir deg eksterne public ip adresser, skaff deg en router med trådløst også er det bare og tute og kjøre.

 

Kommer an på abonnentvalget ditt men de fleste configer har MAX CPE satt til 3 som er 3 offisielle adresser fra samme modem.

 

 

..

Lenke til kommentar

For å få dette til å fungere, så koble nettverkskabelen mellom modem og internettporten på router.

På modem fra CD/GET så er det "lease" som gjør at den låser seg til ett nettverkskort.

Modemet vil derfor for øyeblikket kun fungere mot din PC.

(Som thrusty11 sier, så er det enkelte abonnement som har flere ledige IP)

 

Du må derfor slå av modemet etter det er tilkoblet routeren. La det slå avslått f.eks 5 minutter.

Når du slår det på, så tar det noen minutter til de 4 lampene lyser på modem. Deretter skal du kunne få nett via routeren.

 

logg inn på http://192.168.1.1 for å sette trådløskryptering. Velg WPA-kryptering, da WEP er usikker.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Skal du bruke flere maskiner, hvordav noen trådløse og noen på kabel samtidig?

 

I så fall trenger du to nettverkskabler;

 

Nr. 1 kobles mellom modemet og ruterens WAN-port (kan evt. være merket Internet".

Nr. 2 kobles mellom nettverkskortet på PCen og en av ruterens LAN-porter (hvis den har flere)

 

Ellers er det lurt å følge rådene til la7dfa.com over.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...