Gå til innhold

Linux-basert redningsverktøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres litt overflødig ut å ha en egen distro for disse verktøyene. Verktøyene kan kjøres fra de fleste vanlige distroene så man trenger egentlig bare å starte sin favoritt-distro og bruke verktøyene derfra. De fleste vanlige distroer får man enkelt startet fra CD eller minnepinne.

Lenke til kommentar

systemrescuecd har en rekke finnesser som du ikke finner i vanlige live distroer, den er for gjennomgående mye mindre (tidligere var iso imaget på 100 mbyte, har ikke sjekket siste), hvilket tillater f.eks å boote rett til minne og frigjøre bootmediet etter oppstart.

 

Jeg bruker det til å ta iso-images av laptoper, booter opp systemrescuecd med usb stick, starter image av harddisken til sentral server, napper ut usb'en og går til neste laptop og gjentar der, og så neste og neste, etc. Gigabit-nettet klarer hvertfall en 5-6 samtidige overføringer.

 

 

Det er heller ikke gitt at alle ntfs, part*, *fdisk verktøy etc. er med på en standard live CD, ingenting i veien for å ha et system som har dette som profil.

 

Jeg *tror* (har ikke prøvd) jeg kunne tatt kontakt med systemrescuecd-utviklere hvis det var et relativt utbredt verktøy jeg savnet som jeg ville ha med. Jeg tror *ikke* jeg kunne fått til det med f.eks Fedora-utviklere for å få det med på fedoras live cd.

Lenke til kommentar

Testet den så vidt i virtual pc her, og må si jeg heller foretrekker ultimate boot cd, som jeg har på minnepennen min :)

Har brukt gparted på den, som også inneholder en del verktøy som er med på den som er linka til her.

Men syns det er mer oversiktlig i gparted ;)

 

Har en 8gb minnepenn som inneholder UBCD, Ophcrack xp og vista, kon-boot, Acronis boot cd, windows 7 32 og 64bit setup, + noen få floppy images.. alt bootes fra grub :) har vel igjen ca 100mb med plass :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det høres litt overflødig ut å ha en egen distro for disse verktøyene. Verktøyene kan kjøres fra de fleste vanlige distroene så man trenger egentlig bare å starte sin favoritt-distro og bruke verktøyene derfra. De fleste vanlige distroer får man enkelt startet fra CD eller minnepinne.

 

Ikke enig. Har nå brukt systemrescuecd i flere år. Problemet er gjerne at når du starter en vanlig "distro" live-cd så har du minimalt med verktøy som allerede er med på plata. Du har gjerne kun det grunnleggende som skal til for å gjennomføre en installasjon. Ok, man kan selvsagt fyre opp apt-get ol. for å hente resten, ev. spinne sin egen variant av en live-cd, men hvorfor gjøre det når man har en plate med det meste av avanserte verktøy som oppdateres rimelig ofte. I tillegg er den lett å få over på en minnepenn og kan enkelt startes opp direkte til minne så man får god respons ev. får brukt cd-rom/dvd-rom/usb-port til andre ting.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...