Gå til innhold

Anarkistene stiller til valg?


Boer Anarkistene stille til Valg?  

68 stemmer

  1. 1. Syns du Anarkistene boer stille til Valg?

    • Ja
      42
    • Nei
      26
  2. 2. Hadde du gitt dem din stemme?

    • Ubetinget Ja
      12
    • Ja som protest (saa lenge de ikke kunne vinne)
      7
    • Nei er du gal!
      49
  3. 3. Kun "Hjemmesitter": Ville det endret din plan om du kunne stemme Anarkistene?

    • Ja
      7
    • Nei
      17
    • N/A (Er ikke Hjemmesitter)
      44
  4. 4. Kun du som stemmer blankt: Hadde du stemt Anarkistisk?

    • Ja
      7
    • Nei
      20
    • N/A (Stemmer ikke blankt)
      41
  5. 5. Boer Anarkistene slippe inn paa Partibarometret?

    • Ja
      35
    • Nei
      32
  6. 6. Hvordan kan Anarkistene oppnaa mer oppsluttning

    • Sett Direkte Demokrati m veto paa programmet
      28
    • Forenkle grunnlovsforslaget (vanskelig aa forstaa)
      20
    • Redusere Statsbudsjettforslaget
      13
    • Betale mer for min stemme
      29


Anbefalte innlegg

Partiprogrammet:

1. Umiddelbar nedleggelse av den Norske Stat

2. Hmmm :hmm: , nei det var ikke noe mer vi ville vi. Dog vi vurderer aa sette inn ett forslag om aa innfoere Demokrati i Norge paa programmet, men det er ikke enighet om det enda: Direkte Demokrati med Individuelt Veto!

 

Statsbudsjettet: 0

 

Forslag til ny grunnlov (fortsatt under redigering, men her er kjernen):

Man skal ikke plage andre,

man bør være grei og snill,

og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

:yes:

 

Som alle andre partier er vi villige til aa kjoepe stemmer:

 

Stemm paa Anarkistene og faa Kr2Mill utdelt i aksjer i (Statoil, Telenor, Posten, Helsevesenet, Politiet, Forsvaret, etc) samt reduskjon av gjennomsnittsskatten paa Kr300 000 i aaret! :w00t:

 

 

Gunnlovsforslaget er det helt umulig aa faa oppsluttning om blant dagens politikere, derfor er der ingen vits i aa stille til valg foer meningsmaalingene viser at vi kan endre grunnloven. Det er ogsaa umulig aa klare aa legge ned staten uten denne endringen i grunnloven, slik at det blir forbudt for Staten aa plage andre!

 

Dermed har Anarkistene ingen planer om aa stille til valg foer vi har omtrent 70% oppslutting paa meningsmaalingene, ettersom det er umulig aa gjennomfoere partiprogrammet med mindre.

 

Derfor er det saa viktig aa komme inn paa meningsmaalingene for aa vite naar vi skal stille til valg. Aa stille til valg tidligere kunne foere til at vaare kandidater blir korrupte, ettersom dette er en smittsom sykdom som er utbredt paa Loevebakken

 

 

PS. Grunnlovsforslaget forenklet etter oppfordring over.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Man skal ikke plage andre,

man bør være grei og snill,

og for øvrig kan man gjøre hva man vil."

 

Hvordan ville du ha fått personene i landet til å følge disse reglene uten noen form for maktstyring, altså politi? Det hadde jo blitt kaos!

 

Hva med helsevesenet? Er det kun de "som har penger" som skal ha råd til å kunne bli frisk?

 

Utdanning? Er det kun de rike som skal ha råd til å utdanne barna?

 

Vi må ha noen som styrer et samfunn som vi lever i nå til dags. Ellers kommer vi til å havne tilbake i steinalderen igjen.

 

Bare det å tenke på et anarkistisk samfunn i Norge skremmer meg.

 

Stemm paa Anarkistene og faa Kr2Mill utdelt i aksjer

 

Tror ikke disse aksjene er spesielt mye verdt i et anarkistisk samfunn.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Vi må ha noen som styrer et samfunn som vi lever i nå til dags. Ellers kommer vi til å havne tilbake i steinalderen igjen.

 

Bare det å tenke på et anarkistisk samfunn i Norge skremmer meg.

 

Tror endel av dine spoersmaal svares her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1278832

 

Og om ikke kan du alltids legge inn flere spoersmaal saa skal jeg proeve aa svare saa best jeg kan.

Lenke til kommentar

Kan ikke du heller kopiere inn det jeg lurer på, enn at jeg skal bla igjennom en hel tråd for å finne svar på det jeg vil ha svar fra deg?

 

Hvordan kan et ANARKISTISK samfunn ha de lovene du nevner? "Være snill og grei" - Dette ville ALDRI ha fungert i praksis. Hvordan skal de som ikke følger reglene straffes? Hvordan kan vi påse at riktige personer straffes?

 

Vi har de samme normene i dagens samfunn, likevel opplever vi mobbing, mord, slåssing og stjeling. Hvordan i all verden får du deg til at dette hadde forsvunnet i et anarkistisk samfunn (= et samfunn uten politi og andre til å passe på at regler blir følgt), og alle hadde levd glade og lykkelige?

 

Helse, utdanning, generell trygghet osv blant befolkningen hadde kollapset.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Anarkistene stiller til valg?

 

Det er noe som skurrer fryktelig i den setningen der.

 

Dermed har Anarkistene ingen planer om aa stille til valg foer vi har omtrent 70% oppslutting paa meningsmaalingene, ettersom det er umulig aa gjennomfoere partiprogrammet med mindre.

 

Dog, vi skulle gjerne ha vaert med paa meningsmaalingen

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Kjøe på og still til valg, men jeg vil ikke stemme på dere. De færreste vil stemme på dere. Men fiks meningsmålingen, siden jeg kan ikke unngå å stemme på kun for hjemmesittere siden du må stemme på alle alternativer i avstemningen.

 

Takk for at du gjorde meg oppmerksom paa det problemet. Fikset.

 

Det blir nok lenge til vi stiller til valg, men vi kunne tenkt oss aa stille paa partibarometeret (meningsmaalingene)

Lenke til kommentar

Hvordan ville du ha fått personene i landet til å følge disse reglene uten noen form for maktstyring, altså politi? Det hadde jo blitt kaos!

 

Det ville nok det. Men ellers er jeg uenig med alt du skriver. Tror du liksom at statlig drift gjør helse, utdanning, billigere?

Hvor har jeg sagt at jeg tror det blir billigere med statlig drift? Les da hva jeg skriver. For at jeg skal ta meg en utdanning, så blir dette skattepenger - som staten og fellessamfunnet hadde fått igjen etter hvert som jeg kommer meg i arbeid. Jeg hadde aldri i verden hatt råd til utdanningen jeg tar ved bruk av mine oppsparte penger, på langt nær.

 

Det blir enklere for alle å få en utdanning basert på skattepenger, for så å skatte i senere tid for å bidra til at de yngre OGSÅ kan få en utdanning.

 

Er ikke dette rettferdig, synes du?

 

I et anarkistisk samfunn er det INGEN støtte fra staten - og alle hadde vært for seg selv, og kunne bestemt priser selv.

Lenke til kommentar

For at jeg skal ta meg en utdanning, så blir dette skattepenger - som staten og fellessamfunnet hadde fått igjen etter hvert som jeg kommer meg i arbeid. Jeg hadde aldri i verden hatt råd til utdanningen jeg tar ved bruk av mine oppsparte penger, på langt nær.

 

Det finnes mange muligheter:

 

1. Foreldrene dine kunne betalt.

2. Du kunne tatt opp et lån.

3. Du kunne fått en bedrift til å sponse utdanningen mot at du jobbet for dem når du ble ferdig.

4. Du kunne jobbet et år og spart penger.

5. Du kunne bodd hjemme et år eller to, og spart mye penger.

6. Du kunne tatt deg en deltidsjobb.

7. Skulle du selv ikke med disse tiltakene ha råd, kunne du studert på egenhånd. Du finner nesten alt på internett i dag.

 

Er ikke dette rettferdig, synes du?

 

Nei!

 

I et anarkistisk samfunn er det INGEN støtte fra staten - og alle hadde vært for seg selv, og kunne bestemt priser selv.

 

De kunne ikke bestemt prisen selv. Ingen gidder å kjøpe en knalldyr utdanning. Da leser folk heller på internett.

Lenke til kommentar

For at jeg skal ta meg en utdanning, så blir dette skattepenger - som staten og fellessamfunnet hadde fått igjen etter hvert som jeg kommer meg i arbeid. Jeg hadde aldri i verden hatt råd til utdanningen jeg tar ved bruk av mine oppsparte penger, på langt nær.

 

Det finnes mange muligheter:

 

1. Foreldrene dine kunne betalt.

2. Du kunne tatt opp et lån.

3. Du kunne fått en bedrift til å sponse utdanningen mot at du jobbet for dem når du ble ferdig.

4. Du kunne jobbet et år og spart penger.

5. Du kunne bodd hjemme et år eller to, og spart mye penger.

6. Du kunne tatt deg en deltidsjobb.

7. Skulle du selv ikke med disse tiltakene ha råd, kunne du studert på egenhånd. Du finner nesten alt på internett i dag.

 

 

1 - Foreldrene mine skulle betalt for minst 13 års utdanning for fem barn?

2 - Igjen, ta opp lån for å gå på skole i 13 år OG utgifter med reise og boutgifter? Jeg tror hver elev på skolen min koster over 100 000 kroner, og dette på ett år. I tillegg kommer dyre lærebøker (utarbeidet av Lufthansa). I et anarkistisk samfunn måtte jeg ha regnet med å betale timebetaling av lærere.

3 - Dette er jo klart en mulighet, men dog usannsynlig da det er få barn som vet hva de skal bli når de blir eldre. Er jo snakk om hele utdanningen.

4 - Jobbe som seksåring? Utdanningen må begynne tidlig.

5 - Hjelper lite for smårollinger.

6 - Deltidsjobb ja. Det er ikke alltid like enkelt for alle å jobbe ved siden av skolen.

7 - Fortell meg hvordan jeg skal kunne lære alt om et fly ved å søke på internett. Tro meg, det finnes utrolig lite. Dette har jeg funnet ut ved å Google informasjon til lekser.

 

Jeg stiller meg tvilsom på at alle tjenestene du nevner er tilgjengelig i et anarkistisk samfunn.

 

I et anarkistisk samfunn er det INGEN støtte fra staten - og alle hadde vært for seg selv, og kunne bestemt priser selv.

 

De kunne ikke bestemt prisen selv. Ingen gidder å kjøpe en knalldyr utdanning. Da leser folk heller på internett.

 

Jo, hvem som helst kunne bestemt prisen akkurat som de ville i et anarkistisk samfunn. Internett ja.. Tror du virkelig alle i Norge hadde hatt internett dersom vi hadde hatt et anarkistisk samfunn fra dag en?

Lenke til kommentar

1 - Foreldrene mine skulle betalt for minst 13 års utdanning for fem barn?

 

Hvorfor skal de ha fem barn? Holder det ikke med to eller tre?

 

2 - Igjen, ta opp lån for å gå på skole i 13 år OG utgifter med reise og boutgifter? Jeg tror hver elev på skolen min koster over 100 000 kroner, og dette på ett år. I tillegg kommer dyre lærebøker (utarbeidet av Lufthansa).

 

Du kan ikke regne med DAGENS priser, mann! Utdanning er dyrt i dag fordi STATEN styrer.

 

3 - Dette er jo klart en mulighet, men dog usannsynlig da det er få barn som vet hva de skal bli når de blir eldre. Er jo snakk om hele utdanningen.

 

Nei, jeg snakker om spesialutdanningen, ikke grunnskolen.

 

4 - Jobbe som seksåring? Utdanningen må begynne tidlig.

 

Tror du det var dette jeg mente? Jeg mente selvfsagt spesialutdanningen, ikke grunnskolen, som foreldrene dine betaler.

 

6 - Deltidsjobb ja. Det er ikke alltid like enkelt for alle å jobbe ved siden av skolen.

 

Hvorfor ikke?

 

7 - Fortell meg hvordan jeg skal kunne lære alt om et fly ved å søke på internett. Tro meg, det finnes utrolig lite.

 

Det finnes garantert ekstremt mye informasjon om fly på internett, men du KAN velge et annet tema.

 

Jo, hvem som helst kunne bestemt prisen akkurat som de ville i et anarkistisk samfunn.

 

De kunne satt en pris, men folk hadde ikke giddet å kjøpe om det var for dyrt.

 

Internett ja.. Tror du virkelig alle i Norge hadde hatt internett dersom vi hadde hatt et anarkistisk samfunn fra dag en?

 

Nei, men så er jeg heller ingen anarkist.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de ha fem barn? Holder det ikke med to eller tre?

De fikk fem barn, det kan ikke Quote gjøre noe med og han må leve med konsekvensene av å ikke ha råd til å gå på skole.

 

Du kan ikke regne med DAGENS priser, mann! Utdanning er dyrt i dag fordi STATEN styrer.

Og du tror utdanning vil være billig nok i et privat marked? På en ok skole så trenger man et skolebygg, man trenger lærere og man trenger andre arbeidere som f.eks. rengjører. Man bør helst ikke ha mer enn 30 elever per klasserom, spesielt blandt yngre elever fra fattigere kår. Lærere har generelt 20 skoletimer i uken, så da trenger man 20 elever per lærer. I tilegg bør hver skole ha noen andre medarbeidere, som rengjører, som driver med papirarbeid. Så hvis vi har en skole med 400 elever, så trenger man 20 lærere, 2 rengjøringsarbeidere, 5 andre medarbeidere som helsesøster. Så hvis de tjener ca 370K i snitt, så blir det 25K bare på ansatte per elev. Men det er andre kostnader enn bare lærere som jeg ikke antok at det vil være ekstra kostnader for. Det er store kostander for bygget, det er for utstyr så en veldig billig skole ville ha kostet ihvertfall 50K per elev.

 

Allikavel, de elevene som gikk på en slik skole ville ikke ha sjangs mot elever som går på private internatskoler. Skoler hvor de har egne arbeidere bare til å passe på at de gjør leksene sine og de har egne private tutorer. Hvor de har drøss med fritidsaktiviteter, det er få lærere per elev og et langt bedre bygg med bedre utstyr. I tilegg viser foreldrene større innsats. Og selv på den billige skolen tror jeg foreldrene til Quote hadde hatt problemer med å betale.

 

Når elever fra fattigere kår, går til dårligere skoler eller foreldrene sender dem ikke til skolen fordi de f.eks. drikker opp pengene. Så vil de elevene falle etter. De vil ikke ha sjangs til å komme seg frem i livet og konkurere mot elevene som kommer fra private internatskoler og da vil klasseforskjellene øke.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fikk fem barn, det kan ikke Quote gjøre noe med og han må leve med konsekvensene av å ikke ha råd til å gå på skole.

 

Det gir han ikke rett til å tvinge andre til å betale. Men jeg tror uansett foreldre hadde hatt råd til å betale skole for fem barn hvis ikke staten hadde styrt. Det trengs ikke mange ressurser å lære unger å skrive, lese og regne. Barn trenger ikke være på skolen hele dagen i den alderen.

 

Og du tror utdanning vil være billig nok i et privat marked?

 

Jajaja.

 

På en ok skole så trenger man et skolebygg, man trenger lærere og man trenger andre arbeidere som f.eks. rengjører. Man bør helst ikke ha mer enn 30 elever per klasserom, spesielt blandt yngre elever fra fattigere kår. Lærere har generelt 20 skoletimer i uken, så da trenger man 20 elever per lærer. I tilegg bør hver skole ha noen andre medarbeidere, som rengjører, som driver med papirarbeid. Så hvis vi har en skole med 400 elever, så trenger man 20 lærere, 2 rengjøringsarbeidere, 5 andre medarbeidere som helsesøster. Så hvis de tjener ca 370K i snitt, så blir det 25K bare på ansatte per elev. Men det er andre kostnader enn bare lærere som jeg ikke antok at det vil være ekstra kostnader for. Det er store kostander for bygget, det er for utstyr så en veldig billig skole ville ha kostet ihvertfall 50K per elev.

 

Vet du hva en skoleplass koster I DAG? For eksempel ca 125 000 på yrkesfaglig og 110 000 på allmennfaglig studieretning.

 

I et fritt marked ville du hatt mange forskjellige prisklasser. Du ville hatt superskoler til 100 000 per år og du ville hatt lavprisskoler til kanskje 20 000, og selv disse vil vært bedre enn søppelskolene vi har i dag. Jeg tror gjennomsnittsprisen ikke ville vært så langt unna den du anslår for en heldagsskole. Dette er ikke mye med en gjennomsnittlig familitinntekt på 700 000. Hva koster en ny bil? Dette tar nesten alle seg råd til, og ingen maser om at staten skal betale den. Men det hadde de nok gjort om det var vanlig.

 

Når elever fra fattigere kår, går til dårligere skoler eller foreldrene sender dem ikke til skolen fordi de f.eks. drikker opp pengene. Så vil de elevene falle etter. De vil ikke ha sjangs til å komme seg frem i livet og konkurere mot elevene som kommer fra private internatskoler og da vil klasseforskjellene øke.

 

Spar meg for dette våset! Hvor mange foreldre kjenner du som drikker opp pengene sine? Du må forstå at du ikke kan tvinge hele landet til å gå på offentlig skole fordi det finnes en tulling blant tusen fornuftige mennesker!

Lenke til kommentar

Det gir han ikke rett til å tvinge andre til å betale. Men jeg tror uansett foreldre hadde hatt råd til å betale skole for fem barn hvis ikke staten hadde styrt. Det trengs ikke mange ressurser å lære unger å skrive, lese og regne. Barn trenger ikke være på skolen hele dagen i den alderen.

Dette handler ikke om hva han har rett til, men at han ikke ville ha hatt muligheten til å gå på skole. Å betale f.eks. 50K for en billigskole for fem elever, er vanskelig.

 

 

Jajaja.

 

Vet du hva en skoleplass koster I DAG? For eksempel ca 125 000 på yrkesfaglig og 110 000 på allmennfaglig studieretning.

 

I et fritt marked ville du hatt mange forskjellige prisklasser. Du ville hatt superskoler til 100 000 per år og du ville hatt lavprisskoler til kanskje 20 000, og selv disse vil vært bedre enn søppelskolene vi har i dag. Jeg tror gjennomsnittsprisen ikke ville vært så langt unna den du anslår for en heldagsskole. Dette er ikke mye med en gjennomsnittlig familitinntekt på 700 000. Hva koster en ny bil? Dette tar nesten alle seg råd til, og ingen maser om at staten skal betale den. Men det hadde de nok gjort om det var vanlig.

Gjennomsnittelig familieinntekt er ikke 700K, men den ligger på 392K. Bunn 10% ligger på en familieinntekt på ca 150-200K og mange av dem lever på trygd som vil bli borte i ditt samfunn. Hvordan skal de ha råd til skolegang til f.eks. 3 barn, når det koster 50K for en lavprisskole.

 

Og nei det ville ikke eksistert lavpriskoler til 20000 kroner, fordi bare lærerostandene vil bli høyere enn som så. Og nei, superskoler vil ikke koste 100K kroner. De har superskoler i England med minimale reguleringer, og de koster ca 250-300K kroner. Jeg har gått igjennom kostandene. Du svarte ikke! Så hvis du velger å ikke svare så antar jeg at du er enig i kalkulasjonene mine. Hvis argumentet ditt er at lønnen øker, så vil kostnadene for skolene også øke i samme takt.

 

 

Spar meg for dette våset! Hvor mange foreldre kjenner du som drikker opp pengene sine? Du må forstå at du ikke kan tvinge hele landet til å gå på offentlig skole fordi det finnes en tulling blant tusen fornuftige mennesker!

Hvor mange foreldre jeg kjenner med uansvarlig pengebruk. Ganske mange desverre? Og ja, vi bør innføre reguleringer, fordi det er en uskyldig tredjepart som blir skadet og det er barna.

 

I tilegg har jeg ingen planer om å tvinge deg å gå på offentlig skole. Jeg er for private skoler, men jeg er ikke for at skole skal koste penger for alle. Det vil føre til enorme urretferdige inntektforskjeller som er bestemt etter hvor rike foreldrene dine er.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Både i et anarkistisk samfunn og i en nattvekterstat vil skatter og avgifter strupes ned så kostnadene til lønninger, utstyr osv. vil bli vesentlig lavere. I et anarkistisk samfunn vil vel ikke skatter finnes overhode, i en nattvekterstat vil det være en lav flat prosentsats som vil gjøre at lønningene kan kuttes siden man ikke vil trenge like høye lønninger som idag for å leve. En skoleplass vil derfor bli vesentlig mye billigere enn idag, 10,20,30 tusen i året kansje fremfor 110-120 tusen på en middelmådig offentlig skole.

Endret av Schepo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...