Gå til innhold

Anmeldelse: Kinect


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror spillutviklere må tenke i helt andre retninger enn det de er vant til for at Kinect skal kunne rettferdigjøres. Så langt ser jeg at det skorter på slikt, både hos Sony og hos Microsoft. Brorparten av det jeg har sett begrenser seg til on-rails spill, og det er en begrenset sjanger.

 

Når det gjelder Kinect, så er mangelen på taktil respons bekymringsverdig. Hvis man tar et boksespill som eksempel, så blir det ikke det samme å slå i løse lufta i forhold til å slå på noe. Det samme kan sies om f.eks. å holde et ratt, i forhold til å bare late som. Dette kan løses til en viss grad ved hjelp av å ta i bruk ekstra hjelpemidler, men det gjør allikevel ting ganske kronglete.

 

Kinect mangler også knapper, det skal ikke undervurderes. Igjen kan dette løses ved å ta i bruk f.eks. kontrolleren, men da er man allikevel ett skritt tilbake i forhold til den friheten Kinect er ment å gi.

 

Vi får håpe at utviklerne klarer å være modige, og tenke nytt.

Lenke til kommentar

Hva er det som egentlig bestemmer om man kan bruke stemmestyringen eller ikke? Er det hvor Live-kontoen er registrert eller er det hvilket "Locale" maskinen er stilt til?

 

Jeg har norsk Live-konto og "UK-locale" og kan bruke stemmestyring.

 

Når det kommer til Kintects funksjonalitet så er jeg både enig og uenig i det som sies i tråden her.

 

Sammenligningen med Eye Toy virker svært tynn. Nå har ikke jeg brukt Eye Toy selv, men etter det jeg kan se om produktet så er dette svært begrenset sammenlignet med Kinect. Med Kinect så sporer man hele kroppen, noe som gir en langt mer interaktiv og aktiv opplevelse, det blir rett og slett både artigere og mer nyttig enn å stå og poppe noen bobler på skjermen.

 

Anngående ting som respons og knapper så mener jeg at dette ikke er noe som trengs for Kinect, og om man ser på f.eks. Move så mener jeg at det ikke er noe annet enn en annen fysisk kontroller. Kinect åpner opp for såkalt "party gaming" på Xbox med spill som man kan spille sammen med andre uten å måtte sende en kontroller rundt i rommet.

 

Om man ønsker å spille spill som Fable, Fallout, CoD osv så er det uansett bedre å bruke en normal kontroller, men Kinect muliggjør ting som Kinect Adventures, Dance Central. Det er selvfølgelig spennende å se om utviklerne klarer å funne på noe nytt, men det blir isåfall en ren bonus.

 

Jeg mener at Angry Joe sa det på en bra måte når han sammenlignet Kinect med ting som Rock Band. Kostnaden for en Kinect er ikke verre enn å kjøpe inn f.eks.Rock Band 3 med ett keyboard. Og da får du alt det andre i tillegg.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Litt motvillig fikk jeg Move i hus, men etter litt testing er det slettes ikke den idiotiske Wii-moten jeg fryktet det skulle være. Selve kontrollen er ganske lik Wiimoten, men med en malplassert plastkule på toppen. En lysende, malplassert plastkule riktignok, men den kunne de ha spart seg. I tillegg har jeg en annen Move-kontroller med analog spake og alt det der. Tenk nun-chucken til Wii. Denne er strengt tatt ikke nødvendig, men vel verdt pengene om man vil slippe å bruke dualshocken og Move-kontrollen samtidig. Det jeg ikke hadde fått med meg er at Move fungerer best i samkjør med EyeToy-kameraet og er langt mer presis enn den vanlige Wiimoten. (har Wiimote med Motion Plus, men har ikke testet den ennå. I tillegg kommer en ny Wiimote med MP innebygd, så vi får se hvordan den blir.)

 

Jeg prøvde først Heavy Rain med Motion Plus, og selv om spillet var utrolig kjedelig og Motion Plus-biten bare var slengt på fordi de kan det var kontrollen svært responsiv. Den gjør akkurat det du vil den skal gjøre, verken mer eller mindre. Det er en bra ting, og jeg gleder meg til å prøve den i spill som virkelig vet å utnytte den på en bra måte. Nintendo har en fordel i og med at Wiimoten var standard helt siden launch, men Sony tar dem nok igjen når Move begynner å bli vanlig.

 

Men til saken. Jeg fikk med en plate med diverse demoer, inkludert en demo av EyeToy Pets (eller noe sånt). Selve konseptet var svært døll, men interessant. Man får en levende apedukke (i demoen, sikkert flere i fullversjonen) og må passe på den. Det morsomme er at det omtrent ikke bruker Move-kontrollen i det hele tatt, kun EyeToy-kameraet. Det gjør at jeg så meg selv sitte i sofaen på skjermen, og apen klatret rundt og på meg. Jeg kunne stryke den over pelsen, få den til å hente ting, og så videre kun ved å bruke hendene. Det var ganske primitivt i grunnen, men det fungerte helt fint. Hva når de begynner å utnytte det i vanlige spill? Kinect er nok en del mer avansert, men ikke undervurder EyeToy. :)

Lenke til kommentar

Første inntrykket mitt av Kinect er rimelig bra. Utvalget av spill er ikke det beste enda, men det vil helt sikkert endre seg. Jeg og junior har spilt sports og adventures en del og det var både slitsomt å artig. Testa video chat i går og det virket veldig bra. Senere spilte junior sammen med noen venner over live, samtidig som de brukte Kinect til chat. Kjekt å slippe mikrofonen på hodet.

 

Med tanke på utvalget av spill så langt så er nok barn/familie det største publikumet så langt. Men jeg syns teknologien virker gjennomtenkt så det blir artig å se hva som kommer i fremtiden.

 

Dog har jeg ikke testet Move enda så jeg kan ikke foreta noen sammenligning der.

Men før noen tror det er lurt å svi av 400,- kroner på Sonic riders så anbefaler jeg å se reviewen på angry joe show.

 

http://angryjoeshow.com/2010/11/sonic-free-riders-review/

Lenke til kommentar

Hva er det som egentlig bestemmer om man kan bruke stemmestyringen eller ikke? Er det hvor Live-kontoen er registrert eller er det hvilket "Locale" maskinen er stilt til?

 

Jeg har norsk Live-konto og "UK-locale" og kan bruke stemmestyring.

 

 

Stemmer, det er selve maskinen som avgjør om du får bruke stemmestyring ennå eller ikke. Storbritannia var på lista over de som har fått åpnet funksjonen.

Lenke til kommentar

Om folk er hyppe på å prøve Kinect, så har Spaceworld et Kinect showrom på Paleet i Oslo (der Outland var før). Der kan man prøve Kinect Adventures, Sports og Dance Central.

Jeg testa kun Adventures og må si at det fungerte overraskende bra. Vet ikke om det er noe jeg kommer til å kjøpe selv, men jeg ser for meg at folk som liker Singstar og DDR osv vil digge Dance Central.

Lenke til kommentar

 

Jeg har norsk Live-konto og "UK-locale" og kan bruke stemmestyring.

 

 

Stemmer, det er selve maskinen som avgjør om du får bruke stemmestyring ennå eller ikke. Storbritannia var på lista over de som har fått åpnet funksjonen.

 

Takker for svar begge to^^ Blir morsomt å se om den skjønner japansken min xP

Lenke til kommentar

Jeg har sakt det før, men en av tingene jeg ønsker meg med kinect er spill der jeg bruker kontrolleren, samtidig som kinect også følger med.

 

Hvis jeg sikter på en dør i et skytespill, kan jeg ved å vri litt på hodet se meg rundt i spillet, mens jeg fremdeles sikter på den samme døren hele tiden. I bilspill kan jeg sladde gjennom en sving, og ved å vri litt på hodet kan jeg ved å vri litt på hodet se ut sideruta. I flysimulator kan jeg styre med stikka, og se meg rundt ved å vri litt på hodet.

 

Utslaget kan ikke være 1:1, men la oss si at maks utslag med hodet der du fremdeles klarer å se skjermen tilsvarer at du ser deg nesten rett bakover (evt fullt utslag på hodet uten kropsvridning) i spillet.

 

Google/youtube søk tracir for å se hva jeg mener.

 

Da SKAL JEG ha denne greia. Frem til da blir det sikkert kinectimals på de små. Bare så teit at MS er så dårlig til å inkludere Norsk i spill. Norsk pluss originalspråk er et must på spill beregent på barn. Der er MS dårligst i klassen.

Lenke til kommentar

Frem til da blir det sikkert kinectimals på de små. Bare så teit at MS er så dårlig til å inkludere Norsk i spill. Norsk pluss originalspråk er et must på spill beregent på barn. Der er MS dårligst i klassen.

 

Vel, 360 selger altfor dårlig i dette idiotiske landet så det er helt sikkert ikke verdt å oversette spillene da det koster flesk.

 

De gjorde det med noen få spill litt tilbake, Scene It og Crash Bandicoot bl.a men de fant nok fort ut at det ikke lønte seg fordi 360 gjør det så dårlig her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...