Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tatt for plagiering av tekst - Ikke jeg som har kopiert!


Anbefalte innlegg

Hei, folkens :D

 

Jeg er da tatt for plagiering av tekst i en skoleoppgave, noe jeg ikke har gjort.

 

Det som har skjedd er at jeg har sendt oppgaven min til to medelever for å hjelpe dem, slik at de kunne se et eksempel på hvordan oppgaven skulle løses. Mine medelever har deretter kopiert et avsnitt i teksten min og brukt i sin egen tekst. Læreren har brukt Ephorus og har sett at jeg og mine to medelever har samme avsnitt i innleveringen.

 

Følger av dette er at JEG og de to andre har fått advarsel om nedsettelse i orden og oppførsel og en anmerkning, når det er jeg som har skrevet avsnittet i teksten. Jeg har tydeligvis fått disse konsekvensene på grunn av at jeg har vært snill og hjulpet mine medelever, og er regnet som "medfusker".

 

Vil selfølgelig ikke ha advarsel om nedsettelse i orden og oppførsel - HVA skal jeg si?

 

EDIT: Synes også at det er dumt at mine medelever skal få enda større konsekvenser hvis jeg klager på dette, enn hvis jeg bare hadde latt det gå.

 

Håper på noe god hjelp her! Takker på forhånd! :thumbup:

 

- Mariofrans

Endret av Mariofrans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skriver som det ovenfor, vil medelevene mine få noen større konsekvenser enn det de har fått? (Anmerkning og advarsel om nedsettelse i orden og oppførsel)

 

Kan jo hende at de har fått disse konsekvensene på grunn av at læreren ikke visste hvem som hadde det originale avsnittet.

Endret av Mariofrans
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Noe tilsvarende hendte med meg også på allmenn påbygg, dette var i nynorsk. Læreren tok meg for fusk i etterkant av en nynorsk heldagsprøve om Gunnlaug Saga. Dette var aldri ment som fusk, ellers hadde jeg hatt høy-sikkerhet.

 

Vi hadde om Gunnlaug Saga, jeg datt ut mens vi leste gjennom sagaen felles i klassen. I etterkant fant jeg to sammendrag og en analyse av Gunnlaug Saga på Internett. Jeg spurte læreren om det var tillat å bruke hjelpemidler noen dager før heldagsprøven, det var tillatt å bruke alt, bortsett fra kommunikasjon og Internett.

 

Så jeg tok med meg disse dokumentene på heldagsprøven, og spurte læreren om å få bruke de, hun sa uttrykkelig ja. Ett par minutter senere spurte jeg igjen og viste henne dokumentene mine, og sa at jeg skule skrive med mine egne ord på nynorsk. Dokumentene var på bokmål.

 

For jeg hadde så flaks, artikkel/analysen av Gunnlaug saga var verdt 5 eller 6 i karakter, og oppgaven 4 i heldagsprøven "skriv en artikkel om Gunnlaug saga" akkurat det jeg hadde.

Min besvarelse ble litt for bra noe som førte til at læreren begynte å undersøke den. Hadde dette vært et jukse forsøk så hadde jeg ALDRI gjort det for bra for det er mistenkelig det også + HØY-SIKKERHET.

 

Noen dager senere så sa hun at vi var "Wanted" jeg og en annen fyr (han jukset bevist) vi ble tilkalt inn på et lite rom og sa at vi var blitt tatt for fusk, fikk karakteren 1, og varsel om nedsatt karakter i atferd. Læreren varslet også skoleadministrasjonen.

 

Hun hadde funnet dokumentet mitt på Internett og sa at jeg hadde brukt dette som referanse og det kunne hun påvise fordi avsnittene var de samme og noen setninger liknet. Dette mente hun var juks selv om hun sa uttrykkelig ja to ganger før vi fikk oppgaven. Dette er sykt tragisk, men jeg lot det være.

 

Edit: Jeg leverte inn oppgaven i papir format, så hennes "leke" plagiatkontroll med øynene er en verdiløs kjønnssmessig vurdering.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Hvis du ikke hadde oppgitt kilden som referanse er det der kopi Tricell.

 

Hvis du hadde oppgitt den aktuelle kilden burde du i tillegg skrevet noe slik som:

 

Denne avhandlingen/oppgaven er i stor grad basert på ........

 

Dine egne ord vil ikke si at du oversetter en tekst fra bokmål/engelsk/fransk eller hva du måtte finne.

 

Det er veldig fristende å hente skriftlig materiale direkte fra Internett eller fra en annen kilde. Hvis man legger dette direkte inn i dokumentet, skal det gå klart og tydelig fram at dette er sitert materiale, og referanse skal oppgis. (Sitater skrives som regel med mindre skriftstørrelse, og med innrykk i forhold til den ordinære teksten.) Hvis man kopierer inn ting som man gir uttrykk for er sitt eget, vil det av sensor kunne bli oppfattet som juks, og hele oppgaven får strykkarakter! Dette gjelder også direkte oversettelser fra engelsk til norsk.

 

Å skrive omfattende på grunnlag av en enkelt

kilde er "avskrift". I stedet skal man referere til kilden og ikke gjengi innholdet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nei jeg hadde ikke oppgitt en kilde eller referanse. Når jeg skrev så skrev jeg den om på nynorsk. Ikke kopiering fra bokmål til nynorsk, men henter innholdet fra bokmål, stokker om på ordene så skrev jeg den med mine ord bare på nynorsk.

 

Jeg ser hva slags spill læreren kjører mot meg. Jeg kan gjøre tilsvarende i fremtiden hvor hensikten er å jukse, og gjøre det 1000 ganger vanskeligere for læreren å ta meg for fusk.

 

Et eksempel, vi tar Gunnlaug Saga:

 

1) søker etter sammendrag fra sagaen på Internett

2) laster ned 10 forskjellige eksemplarer av sammendrag av sagaen

3) du tar avsnitt nr 1 i saga nr 1, så avsnitt nr 2 i saga nr 2, så igjen avsnitt 3 i saga nr 3 osv.

 

Med denne måten kombinert med å levere inn på papir, vil gjøre det ekstremt vanskelig for læreren å ta meg. Dersom hun søker på Internett etter sammendrag så vil bare ET avsnitt passe litt, og da er det enkelt for meg å avvise anklagene hennes angående plagiat og fusk.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Nei jeg hadde ikke oppgitt en kilde eller referanse. Når jeg skrev så skrev jeg den om på nynorsk. Ikke kopiering fra bokmål til nynorsk, men henter innholdet fra bokmål, stokker om på ordene så skrev jeg den med mine ord bare på nynorsk.

 

Jeg ser hva slags spill læreren kjører mot meg. Jeg kan gjøre tilsvarende i fremtiden hvor hensikten er å jukse, og gjøre det 1000 ganger vanskeligere for læreren å ta meg for fusk.

 

Et eksempel, vi tar Gunnlaug Saga:

 

1) søker etter sammendrag fra sagaen på Internett

2) laster ned 10 forskjellige eksemplarer av sammendrag av sagaen

3) du tar avsnitt nr 1 i saga nr 1, så avsnitt nr 2 i saga nr 2, så igjen avsnitt 3 i saga nr 3 osv.

 

Med denne måten kombinert med å levere inn på papir, vil gjøre det ekstremt vanskelig for læreren å ta meg. Dersom hun søker på Internett etter sammendrag så vil bare ET avsnitt passe litt, og da er det enkelt for meg å avvise anklagene hennes angående plagiat og fusk.

 

Haha. Får du aldri dårlig samvittighet når du lyger lærer etter lærer, gang etter gang, opp i fjeset?

Endret av PrincepBaker
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva mener du? Dette er ikke løgn, fusking var aldri motivet her. Jeg trodde alt var i orden og jeg fyrte på med innsats.

Du vet godt at når du baserer verket ditt på et annet verk, så må du sitere det verket. Hvis du hadde gjort det kunne du ikke ha blitt tatt for fusk, men du ville ha fått elendig karakter fordi du ikke skrev det med egne ord.

 

Ikke at jeg har gjort det samme selv tidligere på ungdomskolen og starten av videregåaende, men jeg har aldri blitt tatt eller har vart i narheten av å bli tatt. Det er fordi jeg fullstendig sorterer om ordene, og det er bare poengene og strukturen som ble igjen. Jeg tok også en gang med meg en stil jeg hadde skrevet på forhånd og latet som om det var kladden min, fordi lareren fortalte hva tema var. Jeg tror lareren forsto at jeg jukset, fordi jeg gjorde det veldig mye bedre enn vanlig, men det var umulig for henne å finne ut.

 

Uansett for trådstarter. Du gjorde en feil, og du vil bli straffet for det. Men fortell lareren som det er, at de fikk låne det av deg. Ta med deg dokumentasjon av epostene du har sendt til dem. Da slipper du nok å bli nedsatt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det som hendte med den heldagsprøven om Gunnlaug Saga vil aldri skje igjen, læreren er intelligent det skal hun ha, men jeg som skal levere "kontrollerer" egentlig omstendighetene, det vil si hvor bra jeg har innsats og vanskelighetsgraden det er for læreren å ta meg. Hvis det kommer flere sånne dritt oppgaver så skal hensikten være fusk, og jeg skal gjøre det ekstremt vanskelig for læreren å ta meg. Nynorsk er et så meningsløst språk, hadde jeg bare tatt ett forkurs fremfor allmenn påbygg så hadde jeg slippet dette tullet.

Lenke til kommentar

Dette vil da si at jeg må holde dokumentene mine låst på pcen så ingen klarer å se dem. Jeg kan ikke ha dokumentene i sekken, for hvis noen ser det og skriver av får jeg kanskje nedsatt.

 

En annen ting er at det er de som har plagiert som ar gjort en tabbe. Den som eier teksten har ikke gjort noe galt. Internettet er fullt av informasjon, hvis noen kopierer får ikke internettet noen konsekvenser, bare den som har kopiert. I dette tilfellet er jeg eieren av teksten og skal derfor ikke få konsekvenser fordi noen andre har valgt å bruke teksten min.

Lenke til kommentar

Vel TS, du har jo i teorien hjulpet dine medelever til å jukse, all den tid du delte teksten din og de faktisk kopierte det du skrev og leverte det inn. Du har dog ikke gjort det med vitende og vilje, noe som teller til din fordel om du dokumenterer det. Forklar det slik det er, legg ved epostene, og det vil nok løse seg. I det minste vet du at du ikke bør gjøre dette en gang til.

 

Jeg er selv lærer, og har vært borti det samme tidligere. Da hadde 3 elever levert nøyaktig samme stil (ikke særlig intelligent da det ble levert elektronisk), men jeg fant raskt ut hvem som var forfatteren. Denne eleven fikk da den karakteren stilen fortjente, men fikk beskjed om å prøve å ikke dele med andre neste gang de fikk stiloppgaver. De andre endte med stryk, da det helt åpenbart var plagiering av annen elev, noe de også innrømte med en gang de ble konfrontert.

 

Jeg ser at Tricell har en del kreative eksempler på hvordan man kan kopiere fra internett uten å bli tatt, noe som for meg nesten høres ut som mer jobb enn å gjøre det skikkelig i utgangspunktet. Uansett, det er derfor jeg konsekvent krever innleveringer elektronisk, der har man plagieringskontroller som søker på internett, og man får raskt opp kildedokumentet eller dokumentene som har blitt brukt. Man får også opp hvor mange prosent som er plagiat.

 

Vel, lykke til TS. Det ordner seg nok om du forklarer situasjonen. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg vet mye om Ephorus plagieringskontroll programmet som er integrert i It's learning. Faktisk så hadde jeg planer en gang om å skaffe det selv slik at jeg kunne plagiere meg selv på forhånd, å så fikse på det slik at læreren får et penere resultat. Jeg bestilte det faktisk men fikk avslag. Jeg kunne kanskje ha kommet lengre dersom jeg hadde sagt eksplisitt ifra om at jeg var en lærer.

 

Den metoden du bruker kan enkelt bli "patchet".

 

1) Bruk mitt eksempel på Gunnlaug saga

2) Skriv inn ditt oppgave eksemplar på PC'en

3) Ta printscreen av skjermbilde ett par ganger slik at hele dokumentet er dekket

4) Bruk Paint, rediger bildene slik at kun arket på Word passer med ekte Word.

5) Gjenta prosessen med de andre bildene, og sett sammen bildene

6) Nå har vi gjenskapt en kunstig versjon av dokumentet, lim den inn igjen på Word

7) Lever inn besvarelsen, Ephorus vil ikke klare å utføre plagiat kontroll

 

Dette vil fungere fordi Ephorus kan ikke plagiere bilder eller lignende, så du vil ende opp med null prosent i plagiat, samtidig ingen kilde dokument eller sammenlikning i dialogboksen.

 

Edit: Du er uskyldig til det motsatte er bevist!

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Det som hendte med den heldagsprøven om Gunnlaug Saga vil aldri skje igjen, læreren er intelligent det skal hun ha, men jeg som skal levere "kontrollerer" egentlig omstendighetene, det vil si hvor bra jeg har innsats og vanskelighetsgraden det er for læreren å ta meg. Hvis det kommer flere sånne dritt oppgaver så skal hensikten være fusk, og jeg skal gjøre det ekstremt vanskelig for læreren å ta meg. Nynorsk er et så meningsløst språk, hadde jeg bare tatt ett forkurs fremfor allmenn påbygg så hadde jeg slippet dette tullet.

 

Du har ikke tenkt på at du sannsynligvis vil få en bedre karakter om du faktisk oppgir kildene dine på en korrekt måte? God kildebruk er noe mange sliter med, og en ryddig oppgave med korrekte kildehenvisninger er et av punktene som virkelig kan være med på å trekke opp karakteren. Jeg lurer litt på hva du mener med "hvor bra jeg har innsats"? Du legger rett nok i en del innsats for å jukse på denne måten, men det er nok ikke den innsatsen som blir vektlagt i faget.

Lenke til kommentar

Jeg vet mye om Ephorus plagieringskontroll programmet som er integrert i It's learning. Faktisk så hadde jeg planer en gang om å skaffe det selv slik at jeg kunne plagiere meg selv på forhånd, å så fikse på det slik at læreren får et penere resultat. Jeg bestilte det faktisk men fikk avslag. Jeg kunne kanskje ha kommet lengre dersom jeg hadde sagt eksplisitt ifra om at jeg var en lærer.

 

Den metoden du bruker kan enkelt bli "patchet".

 

1) Bruk mitt eksempel på Gunnlaug saga

2) Skriv inn ditt oppgave eksemplar på PC'en

3) Ta printscreen av skjermbilde ett par ganger slik at hele dokumentet er dekket

4) Bruk Paint, rediger bildene slik at kun arket på Word passer med ekte Word.

5) Gjenta prosessen med de andre bildene, og sett sammen bildene

6) Nå har vi gjenskapt en kunstig versjon av dokumentet, lim den inn igjen på Word

7) Lever inn besvarelsen, Ephorus vil ikke klare å utføre plagiat kontroll

 

Dette vil fungere fordi Ephorus kan ikke plagiere bilder eller lignende, så du vil ende opp med null prosent i plagiat, samtidig ingen kilde dokument eller sammenlikning i dialogboksen.

 

Edit: Du er uskyldig til det motsatte er bevist!

 

Joda, om læreren vil godta at du leverer inn bilder istedet for tekst. Men for en lærer med mer enn 75 i IQ vil det lyse en varsellampe om eleven leverer en serie med bilder på en stiloppgave. Jeg hadde nektet å rette oppgaven før eleven sendte meg et tekstdokument, noe som også står på toppen av mine oppgavebeskrivelser. (Skal leveres som et tekstdokument.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...