Gå til innhold

Bedrifter bruker piratvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det hørte jo ut som en sær ting å gjøre. dessuten er det vel mer kostnadseffektivt å leie inn en designer enn å bruke bort tid på at en skal oppnå samme kompetanse. om de hele tiden krever design utført så hadde vel det vært en ide å ansette en designer på fulltid.

 

uansett hvem som gjør jobben så skal vel lønn betales?

 

Men synes BSA svartmaler veldig her. Men det er vel jobben deres.

Lenke til kommentar

Har hørt om designere som forteller at bedrifter har sagt at de heller kan piratkopiere Photoshop og heller lære seg det sjøl.

 

Det der er tull, og hvertfall ikke normalt/typiske måter å gjøre ting på.

 

Lisenser er såpass kompliserte at det ikke er sjangs å ha kontroll. Har selv jobbet i et stort firma som hadde MS lisensen hvor man kan installere så mye windows man bare orker. Men den var så dyr at de gikk over til å betale for nøyaktig antall bruk.

Hvordan fant de ut av antall brukte lisenser? De kjørte et program som talte opp. Men siden dette var en svært dynamisk arbeidsplass der folk kunne jobbe hjemme/borte/hos kunde etc etc så fikk man aldri et nøyaktig antall.

Men de tok en "best effort" og MS var happy med det.

 

Så har du arbeidere som laster ned noe morro på maskinen. Eller bruker jobbmaskinen til noe private greier. Brukeren er ikke engang klar over at det de gjorde brøt med lisensbetingelser.

 

Selv utviklere synder mot GPL, og den er ganske enkel lisens.

 

Når du på toppen av det hele begynner med virtualisering så blir det enda mer morro. Har du egentlig lov å klone et vmware image med windows på??

Så har du Oracle sine "pr cpu og pr kjerne". Morro...

 

 

Det er totalt umulig å ha kontroll.

Dette er bare bullshit og svada fra BSA. De er ute og kjører litt skremmepropaganda for å få noen nervøse ledere til å bestille dyre konsulenttimer som ender opp i "det er sikkert greit".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg vil anta at fler enn 1 av 5 bedrifter kjører ting som er i gråsonen. Jeg har f.eks. opplevd mange mindre firma som kjører hjemmeversjoner av antivirus. Rene piratkopier ser jeg imidlertid sjelden.

 

Som andre allerede har nevnt, dette med lisenser på software er slett ikke enkelt så det er kanskje ikke rart det blir endel feil bruk.

Lenke til kommentar

Skulle tro tallet var høyere. It sjefen på jobb som ikke forstår seg på programvare lisenser "free for personal and non-commercial use" = gratis for kommersielt bruk, daglig leder av bedriften som i flere år forsetter å bruke evaluerings versjonen isteden for å kjøpe det og ber en om å laste ned crack for word ettersom openoffice ikke har god nok macro støtte ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

It sjefen på jobb som ikke forstår seg på programvare lisenser ...

Problemet ligger vel i at det er mange firmaer som er så små at de ikke har råd til noen "IT-Sjef". Jeg hjelper en 5-6 stykker av dem på fritia (jeg burde fått stats støtte eller noe). For disse er det hverken lett eller spesielt naturlig å ha kunnskap om f.eks. hva "gratis" antivirus egentlig kan benyttes til.

Lenke til kommentar

Kan ikke helt forstå at bedrifter ikke kan ta seg råd til MS office og lignende programvare. Strengt tatt koster det jo ingenting i forhold til andre kostnader for å ha en person ansatt. Tenk bare på hvor mye det kan koste å holde en ganske vanlig håndverker med utstyr. Skal gjerne både bil og mye verktøy til før de kan gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar

Problemet ligger vel i at det er mange firmaer som er så små at de ikke har råd til noen "IT-Sjef". Jeg hjelper en 5-6 stykker av dem på fritia (jeg burde fått stats støtte eller noe). For disse er det hverken lett eller spesielt naturlig å ha kunnskap om f.eks. hva "gratis" antivirus egentlig kan benyttes til.

Nei, du burde tatt betalt for den jobben du gjør. Uavhengig av om du gjør det på fritiden. En timesats på f.eks 200-300 og klokk timene nøye. Jeg kan nesten garantere deg at du bruker mer tid på denne gratishjelpen enn det du tror.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei, du burde tatt betalt for den jobben du gjør.

Jeg kjenner de som driver disse firmaene (kamerater/venner). "Betalt" får jeg gjennom ulike gjentjenester.

 

Du har rett i at det går med en del timer, men det har blitt en hel del bedre de siste par åra pga. remote desktop services. Før, når alle enkelt pc'ene måtte settes opp individuelt, var det ille mye styr. Nå holder jeg bare kontroll på terminal serverne og det meste går greit å gjøre remote.

 

Alle lisenser etc er forøvrig i skjønneste orden.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne vite to ting før jeg tar tallene seriøst:

1) Hvor mange av tilfellene som oppdages er rene glipper som oppdages og automatisk rettes enten ved å bestille flere lisenser eller å slette overflødige installasjoner?

Disse representerer ikke noe reelt tap

 

2) Hvor mange av tilfellene er på grunn av innfløkte lisensregler der bedriften har gjordt sitt beste for å være lovlydige men likevel går i fella. F.eks er det slik at om man kjøper en ferdig Dell med Win 7 installert, og straks maskinen kommer inn døra overskriver denne med en Win7 prekonfigurert for bedriften så skal man betale for 2-to Win 7 lisenser, ikke bare 1 slik mange tror.

Lenke til kommentar
I en internasjonal undersøkelse BSA la frem i mai i år viste beregninger at nesten hvert tredje program som brukes i Norge er ulovlig lisensiert.

Det betyr vel berre at software-leverandørane heva prisen med 1/3 som norske kunda må betale. No wonder at 2/3 normenn synast at alt er så dyrt når dei andre ikkje betalar for seg.

 

Ein skikkelig Robin Hood i det norske software-markedet skulle vi hatt! Med grønn hatt, pil og bue.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...